Pesa a semnat la București, pe 30 ianuarie, un contract cu Agenția de Reformă Feroviară Română (ARF) pentru furnizarea a 62 de vehicule regionale către Căile Ferate Române. Contractul semnat presupune achiziția a 62 de rame electrice de scurt parcurs și mentenanța acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional. Trenurile livrate vor deservi 10 linii din trei regiuni: București, Iași și Cluj.
Vehiculele Regio pe care Pesa le va produce pentru Căile Ferate Române sunt automotoare electrice multiple cu 3 unități construite pe boghiuri separate, care dezvoltă viteze de până la 160 km/h, cu 224 de locuri, adaptate pentru persoane cu dizabilități, alimentate cu catenară de curent alternativ de 25 kV și echipate cu sistemul de siguranță românesc PZB 90 și cu cel mai recent ETCS.
La ceremonia de semnare au participat ministrul român al Transporturilor și Infrastructurii, Sorin-Mihai Grindeanu, și ambasadorul Poloniei la București, Paweł Soloch.
Termenul de livrare al primei rame este de 24 de luni, de la semnarea contractului, iar livrarea întregului lot de 62 de rame se va efectua în termen de 36 de luni, la care se adaugă perioada de mentenanță de 15 ani.
Valoarea totală a contractului este de 3,038 miliarde de lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume:
Finanțarea proiectului va fi asigurată prin Fondul de Modernizare (fonduri europene nerambursabile), iar cofinanţarea de la bugetul de stat.
În luna decembrie, Pesa a semnat un contract cu ARF pentru livrarea a 20 (cu încă nouă ca opțiuni) de vehicule din clasa Inter – Regio. În cadrul ambelor contracte, producătorul din Bydgoszcz-ul de la Bydgoszcz- va furniza ARF și servicii de întreținere a vehiculelor timp de 15 ani, iar în acest scop Pesa va înființa centre de service locale împreună cu compania de stat CFR Călători. În acest sens, Pesa a semnat deja acorduri preliminare cu companiile de stat CFR Calatori și CFR SA.
Valoarea ambelor contracte se ridică la 923 milioane de euro și reprezintă o continuare a prezenței producătorului din Bydgoszcz pe piața românească. Tramvaiele transportă locuitorii din Cluj, Iași și Craiova. Acum, datorită trenurilor moderne și confortabile, „vom conecta locuitorii acestor orașe, permițându-le să călătorească în traficul interurban și regional”, dezvăluie Krzysztof Zdziarski, CEO al Pesa. Compania Pesa este prezentă în România de ani de zile și vor să crească această prezență – de aici și planurile de a înființa Pesa România și de a colabora cu parteneri locali pentru a înființa centre de service în România.
Aceasta va fi cea de-a cincea companie străină care va asigura service-ul vehiculelor second-hand pe plan local pentru Pesa. Celelalte sunt în Cehia, Germania, Ucraina și Italia. Între 2012 și 2023, Pesa a livrat 37 de tramvaie cu podea joasă pe piața din România și a acaparat aproximativ 10% din piață. Piața românească devine a doua pentru producătorul polonez, după piața internă, a treia fiind piața cehă.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunțat că ALSTOM (Alstom Transport SA-lider, Alstom Transportation Germany GmbH-asociat), a câștigat licitația pentru achiziția a 16 locomotive electrice noi, finanțate prin PNRR.
Locomotivele electrice noi pe 4 osii vor avea sisteme ERTMS, putând atinge o viteză maximă între 160 km/h-200 km/h, și vor putea tracta până la 16 vagoane de călători, destinate transportului feroviar.
Oferta ALSTOM se ridică la suma de 767.510.640 lei, fără TVA, și va acoperi livrarea locomotivelor și serviciile de mentenanță, așa cum și reparațiile necesare funcționării în condiții optime de siguranță și confort pe o perioadă de 20 ani.
De asemenea, în contractul de achiziție este prevăzută o clauză de revizuire privind posibilitatea extinderii perioadei de mentenanță cu încă 20 de ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.
Proiectul va beneficia de finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență, precum și din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
Astfel, după finalizarea propunerilor tehnice și financiare, al unicului producător de material rulant care a depus documentația de licitație, primirea avizelor conform necondiționate de la Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) și încărcarea Raportului final al procedurii în SICAP, Comisia de evaluare a oficializat câștigarea licitației, prin desemnarea producătorului de material rulant francez Alstom Transport SA.
În conformitate cu rezultatele studiului de fezabilitate care stă la baza acestui proiect și potrivit indicatorilor tehnico-economici aprobați de Guvernul României, locomotivele electrice vor fi folosite, de către SNTFC “CFR-Călători”, în cadrul contractelor de servicii publice atribuite, care au fost aprobate prin HG 1.453/2022.
Locomotivele vor eficientiza transportul feroviar pe rutele stabilite, contribuind la reducerea poluării și îmbunătățirea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare. Semnarea contractului va avea loc după rezolvarea contestațiilor si respectiv după soluționarea contestaților/plângerilor formulate în cadrul procedurii de atribuire.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit