Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Sancțiunile pentru neconformarea privind transferul datelor de poziționare a vehiculelor de transport marfă în sistemul RO e-Transport se aplică de la 1 aprilie 2025. OUG 129/2024, adoptată de Guvern în toamna anului trecut, amânase aplicarea sancțiunilor până la 31 martie, pentru a permite adaptarea sistemelor informatice la această cerință. Acum, termenul limită a fost atins, iar cei care nu transmit poziționarea vehiculelor prin GPS în RO e-Transport pe parcursul derulării curselor sunt pasibili de amendă.  

Amenzile nu sunt mici și, special în cazul nerespectării obligativității de monitorizare prin GPS a parcursului mărfii, amenda pentru șofer este între 5.000 și 10.000 de lei. „Facem în continuare lobby în vederea diminuării cuantumurilor amenzilor, astfel încât acestea să fie sustenabile și proporționale cu valoarea serviciilor prestate, mai ales în cazul operatorilor de transport. Pe de altă parte, gradul de cunoaștere a legislației pe e-Transport este în continuare scăzut, mai ales în rândul cărăușilor. Cel mai simplu exemplu: au fost numeroase situații în care mărfurile au fost mutate de pe un camion pe altul, iar operatorul nu a anunțat organizatorul de transport cu privire la acest lucru”, a explicat Daniel Radu, vicepreședinte ARILOG, în cadrul Galei Tranzit Logistica, din 10 aprilie.

Este bine de știut că în cazul unei probleme tehnice/avarie/mentenanță în platforma ANAF – așa cum s-a întâmplat la începutul lui aprilie – codul UIT poate fi transmis și cu întârziere, în momentul în care platforma devine din nou funcțională. „Dacă platforma ANAF nu poate fi accesată din diverse motive tehnice la momentul în care marfa își începe parcursul intern, lipsa codului UIT nu va fi sancționată. Acesta din urmă trebuie însă generat și transmis șoferului imediat cum va fi posibil, post-avarie, pentru că, altfel, vor fi aplicate sancțiuni. Din fericire, din informațiile pe care le avem, în cazul mentenanței de patru zile de la început de aprilie, controalele nu au început imediat după ce platforma ANAF a redevenit funcțională, tocmai pentru a lăsa tuturor timp de a se conforma și de a-și emite codurile UIT restante”, a explicat și Andreea Mureșeanu, vicepreședinte ARILOG. „Există posibilitatea ca sistemul să dea pur și simplu eroare, dar și ca un cod generat să nu fie confirmat. În ambele cazuri, companiile au fost încurajate să dea drumul mărfii, mai ales că amenzile aplicate pentru coduri UIT la care sistemul a dat mesaj de eroare au fost contestate și câștigate în instanță. Este evident faptul că transporturile (mai ales de produse alimentare) nu pot fi întârziate pe motiv de eroare în platforma ANAF.Oricum, în contextul întârzierilor din ultima perioadă, am decis să reîncepem monitorizarea erorilor din platformă, respectiv a mesajelor de «timeout». Se pare că acestea apar cu precădere în intervalul orar 16:00-18:00.”

Vestea bună anunțată în cadrul Galei Tranzit Logistică este aceea că autoritățile iau în calcul amânarea aplicării sancțiunilor pentru nemonitorizarea parcursului mărfurilor prin GPS, un anunț concret în acest sens fiind așteptat chiar săptămâna aceasta. Până atunci, însă, reglementarea rămâne în vigoare.

Imediat după Revoluția din 1989, industria transporturilor a dat un Restart la piață și au apărut tot felul de mici antreprenori, mulți foști șoferi de camion sau angajați ai fostelor companii de stat de transport, iar alții intrați pe piața de transport din postura de clienți de transport care nu găseau mijloacele de transport necesare să le transporte mărfurile. Fiind foarte puțini profesioniști în domeniu, accesul la profesie a fost facil pentru oricine avea curaj și dorință de muncă, deci inclusiv pentru femei. Așa se face că femeile și-au câștigat cu multă trudă locul la această masă, chiar dacă unele mai mult din postura de soție sau de fiică a unui bărbat care lucra în transporturi.

Istoria revistei Tranzit – inițiată de o femeie și care de-a lungul celor 24 de ani de existență a fost percepută ca o revistă scrisă de femei pentru bărbați, dar și pentru femeile curajoase și talentate care au contribuit din plin la profesionalizarea industriei românești de transport și logistică – este legată, în bună măsură, de istoria pieței de transport din România.

Ne mândrim cu faptul că am făcut istorie nu numai în România, ci și în Europa: revista Tranzit, prin Marilena Matei, a spart gheața prin recunoașterea internațională a femeilor în jurnalismul de transport, în 2006, fiind invitată să se alăture juriilor International Truck of the Year (ITOY) și International Van of the Year (IVOTY). În juriul ITOY este încă singura femeie din grupul de 24 de jurnaliști europeni, în timp ce în IVOTY membrul din Austria este, de asemenea, o doamna director de revistă.

În juriul International Bus/Coach of the Year colega noastră Cristiana Săndulescu este de asemenea singura femeie care își exprimă opțiunea an de an, alături de colegii din 23 de țări europene privind cele mai bune tehnologii din industrie, revista Tranzit fiind de asemenea, singura revistă românească reprezentată în alte două jurii internaționale profesionale: International Trailer Award (din 2002) și International Forklift and Intralogistik Solution of the Year (IFOY Award).

Ne bucurăm să dăm un exemplu și să celebrăm femeile extraordinare din această industrie. Câteva dintre aceste vârfuri ale industriei – Loredana Apreutese (director general al celui mai mare operator roman de transport), Claudia Iordache (CEO MHS Truck & Bus), Adriana Pălășan (fondatoarea ARILOG și a principalei companii de formare profesională în logistică), Violeta Vișan (Director Transport & Forwarding LPP International) – și alte doamne reprezentative ale unor firme de transport și expediții, producători de camioane, recrutare de personal) ș.a. au acceptat provocarea de a trimite un mesaj tuturor femeilor din transporturi și logistică cu ocazia celebrării Zilei Femeii.

Puteți urmări acest mesaj la linkul de mai jos:

La multi ani tuturor femeilor din România și mult noroc în sinuosul drum din 2025 pentru profesionistele din transporturi și logistică! Să aveți o primăvară minunată și așteptăm să vă înscrieți de pe acum la competiția Femeia Anului în Transporturi Ediția 2025, premiu care va fi acordat la Gala Tranzit de pe 6 noiembrie de la Cluj. Până atunci însă, vă așteptăm la Oradea pe 10 și 11 aprilie, la Gala operatorilor logistici din România!