Proiectul de lege a RCA, care ar putea intra în vigoare tacit la 15 martie, prevede că lipsa poliței RCA valabile la momentul controlului Poliției se va sancționa cu amenzi mai mari, astfel: 2.000 de lei pentru autoturisme, 7.000 de lei pentru vehicule de transport persoane (inclusiv tramvaie), 5.000 de lei pentru utilitare de până la 3,5 t masă maximă total autorizată, 7.000 de lei pentru vehicule comerciale cu MTMA între 3,5 și 12 t, 15.000 de lei pentru camioane de peste 12 t și 10.000 de lei pentru alte categorii de vehicule decât cele amintite deja.
De subliniat faptul că verificarea valabilității polițelor RCA se va putea face și prin sistemul de camere al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care urmărește în prezent achitarea taxelor de drum. În acest sens, sistemul AIDA (gestionat de BAAR, cu datele asiguraților RCA) va fi interconectat cu baza de date a Ministerului de Interne (privind vehiculele înmatriculate în România, amenzile de circulație etc.) și cu cea a CNAIR până pe 30 septembrie 2024.
Amintim că în prezent amenda pentru șoferii prinși că circulă fără RCA valabil este cuprinsă între 1.000 și 2.000 de lei și se poate plăti la jumătate în termen de maximum 48 de ore de la primirea acesteia.
În contrapartidă cu amenzile pentru lipsa RCA, reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) susțin că și sancțiunile pentru societățile de asigurare ar trebui majorate în mod similar, iar prin derogare de la art. 8, alin. (2) din OG nr. 2/2001 să nu se mai poată plăti jumătate din cuantumul amenzii în termen de 15 zile. Cu alte cuvinte, regulile ar trebui să fie aceleași pentru toți jucătorii.
Apoi, „Autoritatea trebuie să fie trasă la răspundere pentru modul evident în care favorizează asigurătorii, prin modificările legislative propuse. Putem spune că 80% din propunerile actuale de modificare a legii nr. 132/2017 vor duce la creșterea prețurilor pentru polițele RCA cu 30-40%. Care va fi beneficiul asiguraților – aproape nouă milioane de plătitori captivi al legii 132? Toate aceste propuneri vin de la asigurători, care s-au străduit permanent în ultimii ani să le transforme în lege, cu ajutorul conducerii ASF. Scăderea claselor de bonus este visul lor de a ne arunca direct în malus, astfel încât să nu mai putem cere vreun bonus, care oricum nu ni s-a dat deloc în ultimii șapte ani“, a declarat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.
Proiectul pentru modificarea și completarea legii 132/2017 a fost înregistrat la Senat la sfârșitul lui ianuarie a.c., a primit aviz favorabil din partea Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură și avea un termen de adoptare tacită de 45 de zile, care se va împlini pe 15 martie a.c. Mai multe asociațiile patronale din transporturi au adunat sugestii/puncte de vedere de la operatori, în vederea depunerii de amendamente la propunerea ASF. Lupta este însă departe de a se fi încheiat, pentru că, după cum se vede, chiar și atunci când părțile prezente la negociere au bătut palma pe un set de principii de bază, tot mai apar mici nuanțe care pot cântări greu în buzunarul asiguraților.
Pentru că numărul evenimentelor rutiere nu este atât de mare pe cât se plâng asigurătorii, majoritatea asiguraţilor din România se găsesc într-o categorie de bonus. Pentru a putea creşte cu orice preţ preţul poliţelor de asigurare, asigurătorii au introdus printre rânduri în noua lege a RCA mai multe „şopârliţe” prin care asiguraţii îşi pot pierde bonusul.
Cea mai flagrantă este că se încearcă diminuarea prin orice mijloc posibil a beneficiilor obținute prin clasa de Bonus, chiar dacă aceasta ar trebui să fie strict corelată cu faptul că asiguratul nu a produs daune, respectiv o cheltuială pentru societatea de asigurare. Mai exact, ASF propune ca în cazul în care un asigurat nu își reînnoiește (din orice motiv) polița RCA în termen de maximum 30 de zile de la expirare să își piardă reducerea de preț conferintă de bonus (Art. 2, pct.10, lit. e – „nerespectarea continuității obligației de asigurare RCA pentru o perioadă mai mare de 30 de zile“). O întârziere de 30 de zile poate surveni însă din orice motiv, de la simpla omitere până la un motiv serios, cum ar fi lipsa din țară a beneficiarului, spitalizare etc., iar dacă vehiculul nu a fost utilizat în această perioadă – lucru ce nu poate fi dovedit oricum în multe situații – de ce să se piardă bonusul care ține strict de faptul că asiguratul a plătit RCA un anumit număr de ani fără a genera vreo cheltuială pentru asigurător?
Un alt amendament propus de ASF și care ar impacta direct valoarea reducerii de preț conferită de clasa de Bonus este corelarea acesteia cu amenzile de circulație. Mai exact, societățile de asigurare să poată lua în considerare contravențiile și sancțiunile aplicate de Poliție privind încălcarea regulilor de circulație și să dispună dacă mai acordă sau nu reducerea cuvenită din prețul poliței, în conformitate cu clasa de Bonus atinsă. Inoportunitatea unei astfel de măsuri este și în acest caz evidentă, pentru că relația contractuală dintre asigurat și asigurător ține strict de eventuala producere sau nu a unor daune de către primul. Atâta timp cât beneficiarul poliței nu generează cheltuieli pentru societatea de asigurare, ci dimpotrivă, îi plătește anual o sumă de bani pentru a fi asigurat, nu există niciun motiv pentru penalizare (exprimată sub forma eliminării reducerii de preț). În plus, amenzile sau sancțiunile reprezintă informații din categoria datelor cu caracter personal, pe care Poliția Română nu ar trebui să le poată oferi așa de ușor unor companii private.
Până la urmă, pentru încălcarea oricărei reguli de circulaţie fiecare primeşte amenda cuvenită. Valoarea primei de asigurare este stabilită de cheltuiala pe care asiguratul o pricinuieşte asigurătorului, nu de numărul de amenzi primite.
Proiectul pentru modificarea și completarea legii 132/2017 a fost înregistrat la Senat la sfârșitul lui ianuarie a.c., a primit aviz favorabil din partea Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură și avea un termen de adoptare tacită de 45 de zile, care se va împlini pe 15 martie a.c. Între timp, ASF a trimis către Senat mai multe observații, o parte dintre acestea fiind în contradicție cu ceea ce s-a discutat în ianuarie cu protestatarii și cu reprezentanții patronatelor.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit