Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a publicat tarifele de referinta pentru politele auto obligatorii (RCA), conform prevederilor Legii nr. 132/2017 si a Normei 22/2017 privind metodologia de calcul a acestora. Tarifele de referinta au fost calculate de Deloitte Audit SRL, in functie de categoriile de vehicule (autoturisme, autovehicule transport marfa, autovehicule transport persoane etc.), de tipul asiguratului (persoana fizica/juridica), de varsta asiguratilor in cazul persoanelor fizice, precum si de caracteristicile tehnice ale vehiculelor (capacitatea cilindrica sau puterea, masa maxima autorizata, numarul de locuri).
 

Tariful de referinta este un reper pentru consumatori in ceea ce priveste pretul politelor auto obligatorii si reprezinta, impreuna cu factorul N, elementele in baza carora este stabilit pragul aferent incadrarii unui asigurat in categoria de client cu risc ridicat.
Schimbarea relativa a primei de risc de referinta comparativ cu cea din tariful de referinta anterior nu este consistenta la nivelul tuturor categoriilor de autovehicule, existand atat scaderi, cat si cresteri de valoare.
Tarifele de referinta vin in contextul creat de noul cadru legislativ, care introduce prevederi si instrumente noi pentru piata. Printre acestea se numara si sistemul Bonus-Malus care rasplateste comportamentul corect in trafic. „Acum soferii care ajung la clasa maxima de bonus (B8) primesc o reducere de 50% a tarifului de prima, fata de 32% cat era prevazut de reglementarile anterioare. La 31 decembrie 2017, conform bazei de date CEDAM, aproximativ 83% din politele RCA pentru persoane fizice se afla in clasele de bonus B1-B8, cu 48% din polite in categoria maxima B8. Pentru persoanele juridice, aproximativ 76% din polite se afla in clasele de bonus B1-B8, in categoria maxima B8 aflandu-se 26%“, se arata intr-un comunicat ASF.
Tariful de referinta mediu ponderat in functie de numarul de expuneri pe fiecare segment pentru persoane fizice este de 756 lei, comparativ cu 692 lei conform tarifului de referinta anterior (+9%), iar pentru persoane juridice este de 1.752 lei comparativ cu 1.574 lei conform tarifului de referinta anterior (+11%).
Publicarea tarifelor de referinta reprezinta un demers pentru informarea si transmiterea catre consumatori a unor informatii corecte si complete cu privire la politele RCA. Acestea nu reprezinta tarife la care sunt incheiate politele RCA in piata.

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) si Registrul Auto Roman (RAR) vor colabora in vederea implementarii si derularii a trei proiecte importante, cu impact asupra tuturor autovehiculelor din Romania.
Primul proiect se refera la efectuarea inspectiilor tehnice de siguranta pentru vehiculele cu avarii ale sistemelor de siguranta rutiera.
 

In Strategia pentru Siguranta Rutiera, precum si in Planul de implementare a acesteia, adoptate prin HG 755/2016, este prevazuta cresterea sigurantei rutiere prin imbunatatirea starii tehnice a parcului auto, iar una dintre masuri presupune introducerea inspectiei tehnice de siguranta pentru repunerea in circulatie a vehiculelor implicate in accidente rutiere majore. Aceasta masura presupune ca unui autovehicul ale carui sisteme de securitate rutiera sunt grav avariate in urma unui accident, sa i se suspende inspectia tehnica periodica (ITP), urmand ca dupa efectuarea reparatiei sa i se efectueze o verificare a conformitatii starii tehnice. Daca in urma acestei verificari, autovehiculul indeplineste cerintele functionale si dimensionale, inspectia tehnica periodica (ITP) reintra in valabilitate. Aceasta verificare va fi obligatorie doar pentru autovehiculele care au anumite tipuri de avarii ce pot pune in pericol siguranta rutiera. Masura va avea consecinte asupra tuturor autovehiculelor.
Al doilea proiect se refera la constituirea corpului constatatorilor de dauna independenti. Acest proiect vine in completarea Normei RCA si va presupune liberalizarea acestei meserii, asigurandu-se conditiile de independenta, pregatire profesionala si raspundere a viitorilor constatatori de dauna. In urmatoarele luni va incepe dezbaterea pe acest subiect, urmand ca in trimestrul trei al acestui an proiectul sa devina functional.
Al treilea proiect se refera la un serviciu care va fi pus la dispozitie de catre RAR, cu sprijinul ASF, pentru o informare rapida, corecta si transparenta a cumparatorilor de autovehicule la mana a doua. Practic, printr-un sms transmis catre RAR, cumparatorii pot afla date despre istoricul de kilometri ai unui autovehicul, eventuale deficiente avute in timp ale acestuia, precum si informatii generale despre daunele inregistrate de catre acel autovehicul. Piata auto second hand din Romania a fost in ultimii ani subiectul unor dezbateri aprinse cu privire la falsificarea sau ascunderea unor informatii relevante asupra uzurii sau starii tehnice a unui autovehicul. ASF, in limitele furnizarii unor informatii care se supun reglementarilor de protectie a datelor, va sprijini acest proiect prin transmiterea de informatii privind cazierul de daune al fiecarui autovehicul pentru care a fost deschis vreun dosar de dauna.
„Soferii din Romania, consumatori de produse de asigurari, trebuie sprijiniti, informati si protejati de catre ASF si RAR. Implementarea acestor proiecte ambitioase devine din acest moment prioritatea numarul unu atat pentru sectorul de protectie a consumatorilor din ASF, cat si pentru RAR. Vom prezenta periodic buletine informative cu privire la stadiul de implementare al acestor proiecte”, a declarat Ovidiu Wlassopol, Prim-vicepresedinte ASF.