Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat ultimele soluții identificate pentru protejarea asiguraților RCA ca urmare a discuțiilor purtate cu reprezentanții transportatorilor și cu cei ai companiilor de asigurări.

Astfel, posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA, certificatul de daunalitate și, mai nou, monitorizarea electronică prin rețeaua de camere de supraveghere în trafic a valabilității RCA sunt măsuri cuprinse în Proiectul de lege care asigură transpunerea prevederilor Directivei 2021/2118/CE, care este deja înregistrat la Senatul României și urmează să parcurgă etapele necesare în cadrul procesului legislativ. Foarte important, prin monitorizarea valabilității RCA într-un sistem similar celui de rovinietă se dorește descurajarea conducerii vehiculelor fără asigurare valabilă și creșterii fondului de încasare din RCA.

De asemenea, prima RCA se va putea plăti în rate, indiferent de nivelul acesteia, iar valoarea se va putea diminua prin introducerea franșizei – așa cum se practică deja acum la asigurările CASCO – plătibilă doar în caz de daună.

Noua formulă de calcul a primei recomandate pentru categoria asiguraților cu risc ridicat, persoane fizice și juridice, care dețin autovehicule de transport cu o masă maximă autorizată mai mare de 16 tone, este operațională, fiind deja emise de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) mai multe oferte în acest sens.

Tariful de referință – așa cum s-a promis – este puțin peste 8.600 de lei pentru un camion în B0, la care se aplică clasele de bonus și de malus aferente.

ASF a demarat deja procesul de revizuire a Normei nr. 20/2017, necesar ca urmare a modificărilor ce vor fi aduse prin proiectul de lege privind transpunerea Directivei 2021/2118/CE. Termenul estimativ de elaborare este de 30 de zile după publicarea în Monitorul Oficial al României a proiectului de Lege, iar termenul de implementare a dispozițiilor este de 30 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României.

Operatorii de transport sunt îndemnați să participe activ la discuțiile pe marginea elaborării noului proiect de lege RCA, astfel încât să se asigure că sunt de acord cu măsurile ce vor fi adoptate și nu vom mai ajunge pe viitor în situații limită ca cele de la începutul acestui an.

După ce Biroul Asiguratorilor Auto din România (BAAR) a anunțat noua formulă de calcul pentru polițele RCA în cazul asiguraților cu risc ridicat, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) este așteptată să reglementeze două chestiuni importante: posibilitatea plății poliței RCA în rate – însă aici trebuie și companiile de asigurări să fie de acord cu acest lucru – și posibilitatea suspendării poliței pe perioada cât un vehicul nu este folosit. Cel mai probabil, un nou act normativ în acest sens va fi adoptat până la sfârșitul lunii.

Trebuie reținut faptul că formula de calcul agreată de către BAAR – care este deja funcțională – a fost făcută dedicat pentru vehiculele de peste 16 t, pentru că acestea sunt de regulă cele care intră în categoria asiguraților cu risc ridicat. Potrivit specialiștilor din asigurări, pentru celelalte categorii de vehicule, prețul polițelor RCA se situează în jurul tarifului de referință sau chiar sub acesta, astfel că nu este necesară nicio intervenție.

Tariful de aproximativ 9.000 de lei pentru un camion în B0 este prețul final care se va plăti de către cărăuși, acesta incluzând și coeficientul N, astfel că nu se poate vorbi de nicio indexare suplimentară. Mai trebuie reținut și faptul că, potrivit statisticilor oficiale, majoritatea clienților se află în clasă de bonus, astfel că prețul care va fi plătit pentru RCA va fi chiar mai mic, iar acesta nu va fi limitat la 31 martie 2024, întrucât formula de calcul adoptată de BAAR va rămâne valabilă pe termen lung. Corelarea cu HG 1.326/2023 se tot vehiculează acum pentru că actul normativ amintit vizează plafonarea tarifelor RCA la nivelul practicat de asigurători la 28 februarie 2023, cu o ajustare de maximum 6,8%, pentru o perioadă de 3 luni, adică până la 31 martie a.c. Noua formulă de calcul adoptată de asigurători reglează însă practică prețul RCA și va rămâne în vigoare și după încetarea plafonării, aceasta din urmă nemaiavându-și rostul, arată specialiștii în asigurări.