Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportatorii și agricultorii care protestează la Afumați (în apropiere de București) de aproape 12 săptămâni au transmis printr-un comunicat de presă că nu sunt de acord cu soluțiile găsite de autorități pentru problemele reclamate.

Astfel, în cazul diminuării tarifelor RCA, dar și a echivalării categoriei de permis de conducere B cu Tr și a B1 și Tr1, ei susțin că cerințele le-au fost rezolvate doar parțial, iar, în plus, în ceea ce privește RCA pe o perioadă scurtă de timp (până la 31 martie 2024).

Apoi, în cazul reintroducerii toleranțelor la depășirile de greutate OG 43/1997, așa cum prevede și legislația europeană, și evitarea dublei taxări, protestatarii reclamă că OG 4 din 18.01.2024 conține erori de tehnică legislativă. (Nu este foarte clar în textul legii faptul că depășirile de mase de până la 5% se vor sancționa cu contravenție minoră doar în cazul vehiculelor pentru care s-a cerut eliberarea de AST, în acest caz fiind vorba despre o depășire a depășirii declarate).

Pentru RCA se așteaptă în continuare noua formulă de calcul a primei de asigurare obligatorie, pe care BAAR urmează să o anunțe zilele acestea și care ar trebui să stabilească valoarea maximă la 9.000 de lei pentru un camion în B0. Așa cum a anunțat, ASF nu va interveni printr-o plafonare fermă de tarif, însă noua formulă de calcul ar trebui să rezolve tehnic și imediat problema RCA în cazul asiguraților cu risc ridicat – acolo unde intră majoritatea firmelor cu vehicule comerciale grele. În același timp, s-a promis constituirea unui grup de lucru la ASF pentru a conveni asupra altor modificări legislative care să se aplice și după 31 martie 2024.

Protestatarii mai reclamă faptul că valoarea RCA în România este cu mult mai mare decât în țările vecine – Polonia, Bulgaria, Ungaria sau Slovacia – care sunt, alături de țara noastră, cele mai afectate de măsurile de sprijin acordate Ucrainei de către Uniunea Europeană. „În celelalte patru țări, transportatorii au costuri cu RCA-ul mult sub cele practicate în România, precum și alte facilități fiscale acordate de guvernele lor (de ex.: motorină subvenționată de către stat, proiecte și fonduri guvernamentale nerambursabile pentru achiziționate de autotractoare și semiremorci etc.)“, se mai arată în comunicatul de presă trimis de protestatari.

După întâlnirea de la Ministerul Transporturilor, reprezentanții asociațiilor patronale din industrie s-au întâlnit tot ieri cu șefii Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), respectiv cu președintele Alexandru Petrescu și cu vicepreședintele Sorin Mititelu.

Lista de revendicări a fost clară:

  1. Să se aplice tariful de referință la camioane ca punct de plecare pentru B0, cu bonusurile și malusurile aferente;
  2. Egalizarea primelor între persoane fizice și juridice care au aceeași activitate comercială sau cod CAEN;
  3. Plata în rate a primelor de asigurare pentru polițele emise prin BAAR;
  4. Măsuri pentru creșterea gradului de cuprindere a asigurărilor;
  5. Să se respecte principiul bonus-malus din legea actuală;
  6. Organizarea unei întâlniri ministeriale pentru modificarea legii 132/2007 în vederea posibilității suspendării poliței RCA;
  7. Modificarea HG de plafonare la tariful practicat de fiecare asigurător, astfel încât pe perioada în care HG este în vigoare să se respecte tariful de referință.

„Dorim ca tariful de referință calculat de KPMG, o entitate terță, să reprezinte prima de asigurare a unui camion în B0 și de acolo să se aplice bonus și malus. Pentru vehiculele cu malus 6 sau 7 nu este nicio problemă să crească prețul poliței la 16.000-20.000 de lei, dar cei cu bonus trebuie să beneficieze de o reducere. Transportatorii nu au beneficiat de bonusul lor în ultimul an. Mai mult, au fost incluși (cu B2, B4, B6, B8) în baza de date a asiguraților cu risc ridicat. Astăzi, în baza de date a BAAR, 97% dintre asigurații înscriși figurează cu bonus. De anul trecut și până în prezent, tariful RCA a crescut cu 30% la transportatori și cu 10-12% la persoane fizice“, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, pentru Agerpress.

În cadrul întâlnirii de aseară, ASF a propus reanalizarea – împreună cu BAAR – a modificării formulei de calcul a tarifului recomandat, a calculului și a valorii factorului N, precum și o informare cu celeritate cu privire la rezultatul discuțiilor purtate cu părțile implicate.

Reprezentanții asociațiilor patronale aveau planificate astăzi, 17 ianuarie 2024, întâlniri cu prim-ministrul Marcel Ciolacu (la orele 16:00) și cu ministrul Finanțelor Marcel Boloș (la orele 18:00).