Protestele transportatorilor continuă, după negocieri parțiale eșuate la sfârșitul săptămânii trecute și în ciuda încercărilor de discreditare la adresa industriei de profil.
Discuțiile desfășurate vineri noapte la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pe marginea plafonării RCA nu au dus la niciun rezultat. Se pare că reprezentanții ASF nu au putut explica de ce asigurarea obligatorie s-a scumpit de două-trei ori inclusiv la semiremorci, deși, chiar ei au recunoscut faptul că pe semiremorci nu sunt avizate daune pe RCA. De asemenea, nici de la Finanțe nu s-a obținut nimic, reprezentanții MF respingând solicitarea protestatarilor privind acordarea alocațiilor de cazare și de hrană pentru angajații din mediul privat, după modelul de la stat – ar fi fost vorba despre o alocație de cazare neimpozabilă de 265 de lei/zi și respectiv o alocație de hrană neimpozabilă pentru lucrătorii detașați de 40 de euro/zi, care să se adauge plafonului maxim de 87,5 euro/zi aferent indemnizației de detașare transnațională.
Din păcate, industria de transport se confruntă cu o adevărată campanie de discreditare în media, cărăușii fiind prezentați ca niște oportuniști care nu se mai satură de atâtea privilegii. Se politizează mult, mai ales că suntem în an electoral, astfel că a apărut și ideea – complet eronată – cum că protestatarii ar fi cerut demisia ministrului Transporturilor, Sorin Grideanu. Nimic mai fals! Asta în condițiile în care ministerul Transporturilor a arătat cea mai mare deschidere la discuții pentru rezolvarea problemelor ridicate.
După mai multe ore de negociere, vineri s-au obținut aproape toate revendicările dorite ale industriei, mai puțin mutarea cântarului CNAIR din frontieră, măsură dorită pentru a ușura traficul la intrarea/ieșirea din țară. Astfel, ministrul Transporturilor personal, împreună cu directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, directorul general al ARR, Dorin Ștefan, directorul general al ISCTR, Tudor Nișulescu, directorul Direcției Transport Rutier din cadrul MT, Adriana Kalapis, și consilierul de stat din Cadrul Cancelariei Prim-ministrului, Minel Ivașcu, și-au asumat modificarea unor acte normative și introducerea unor noi măsuri cerute de transportatori, printre care:
Mâine, 16 ianuarie, reprezentanții MT și cei ai asociațiilor patronale din transporturi urmează să se întâlnească pentru a discuta pe marginea modificărilor legislative.
Protestele firmelor de transport mici vor continua alături de agricultori, așteptându-se reacții pozitive de la ASF și de la Ministerul Finanțelor pe marginea problemelor nerezolvate încă, dintre care scumpirea RCA este cea mai presantă dintre toate.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) atrage atenția Guvernului și Parlamentului României asupra faptului că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) refuză să furnizeze informații despre situația financiară a companiilor de asigurări, deși există risc crescut pentru un nou faliment pe piața RCA, în 2024.
Potrivit unui comunicat de presă COTAR, răspunsul ASF la cererea înregistrată cu nr. RG-30085/23.10.2023 și P-DCEF 1074/23.10.2023, prin care se solicită informațiile și documentele de interes public despre situația financiară a companiilor care ocupă primele locuri în topul vânzărilor de polițe RCA, este acela că nu se dorește transparentizarea acestor informații „pentru că ar crea haos în piață”.
COTAR a cerut ASF furnizarea informațiilor și documentelor de interes public în legătură cu rezervele tehnice ale societăților de asigurare autorizate să-și desfășoare activitatea pe piața din România, precum și aspecte conexe de guvernanță, prudențialitate și cerințe de capital în legătură cu aceste entități.
„În susținerea cererii, am arătat că Asigurătorii la care ne-am referit au aceeași conduită ilicită manifestată în trecut de City Insurance și Euroins, respectiv încălcarea continuă și repetată a prevederilor legale referitoare la gestionarea dosarelor de daună, plata despăgubirilor și a penalităților de întârziere, constituirea și menținerea rezervelor de daună etc. Această realitate este reflectată și de numărul petițiilor/reclamațiilor înregistrate la ASF cu privire la acești Asigurători. Cu titlu exemplificativ, am arătat că doar în cazul unui singur asigurător sunt înregistrate 631 petiții/reclamații în perioada iulie-septembrie 2023 și 1.652 petiții în total pentru primele 9 luni ale 2023.
Pe de altă parte, conform rapoartelor generale întocmite de ASF, piața din România este în continuare caracterizată printr-un grad ridicat de concentrare, societatea comercială în cauză – lider pe segmentul asigurărilor generale – deținând o cotă de piață de 22,23%. Cote importante sunt deținute și următoarele 3 firme din topul vânzărilor de polițe RCA. În acest context, existența unor nereguli chiar și numai în activitatea unui singur asigurător, va avea efecte majore la nivelul întregii piețe. “
Refuzul total și explicit al ASF/al personalului responsabil din cadrul ASF de furnizare a informațiilor și documentelor menționate în solicitarea COTAR, întemeiată pe dispozițiile Legii nr. 544/2001, este nelegal, se arată în comunicatul de presă, chiar dacă a fost argumentat de către ASF prin raportare la prevederile art. 4 alin. (1) lit. a) și art. 5 din Regulamentul ASF nr. 14/2020 privind obligaţia păstrării secretului profesional şi a protejării informaţiilor nedestinate publicităţii.
Totuși, „informațiile confidențiale sunt acelea care privesc piața financiară nebancară și pot prejudicia asigurătorii prin dezvăluire (condiții cumulative). Așadar, nu este suficient ca informațiile în cauză să vizeze funcționarea pieței, ci trebuie ca acestea să aibă aptitudinea de a prejudicia entitățile vizate. Cererea noastră viza comunicarea informațiilor privind rezervele tehnice ale societăților de asigurare autorizate să-și desfășoare activitatea pe piața din România, precum și aspecte conexe de ce țin de lichiditatea și viabilitatea acestora, adică acele informații menite să ateste dacă asigurătorii sunt sau nu în măsură să-și desfășoare activitatea pentru care au primit autorizația ASF. Singura ipoteză în care informațiile solicitate pot crea prejudicii este aceea în care asigurătorii nu respectă parametrii impuși de lege, întrucât doar în acest caz s-ar putea reține un eventual caracter prejudiciabil al informațiilor. Calificarea informațiilor solicitate ca fiind confidențiale în sensul art. 4 alin. (1) lit a) din Regulamentul ASF echivalează cu afirmarea faptului că niciunul dintre asigurătorii autorizați să activeze pe piața din România nu respectă cerințele de capital și indicatorii de lichiditate prevăzuți de reglementările în vigoare.“
COTAR mai arată faptul că solicitarea transmisă vizează informații importante pentru consumatorii de asigurări și piața în ansamblul său, respectiv dacă aceste societăți îndeplinesc sau nu condițiile de funcționare/autorizare impuse de lege. Cererea a fost formulată în contextul falimentelor SAR City Insurance și Euroins România Asigurare – Reasigurare SA, ale căror consecințe negative au destabilizat puternic piața de asigurări.
De remarcat faptul că informațiile solicitate au mai fost comunicate de ASF în trecut, fie din oficiu, fie ca răspuns la alte solicitări întemeiate pe dispozițiile Legii nr. 544/2001. Nu mai departe de noiembrie 2022, ASF a oferit lămuriri privind situația financiară a asigurătorului Euroins, inclusiv cu privire la cerințele de capital (SCR și MCR) și nivelul rezervelor tehnice. Prin răspunsul la acea solicitare, ASF a indicat, între altele, că „potrivit ultimei raportări, valoarea activelor lichide depășește valoarea rezervei de daună”. Acest lucru echivalează cu afirmarea faptului că societatea avea un indicator de lichiditate supraunitar.
La data formulării răspunsului respectiv, Regulamentul ASF nr. 14/2020 era în vigoare în aceeași formă, astfel că refuzul de acum nu se susține, se arată în comunicatul COTAR. În acest context, Confederația susține publicarea de îndată a informațiilor de interes public despre situația financiară a firmelor de asigurări și cere intervenția Parlamentului și a Guvernului pentru a nu mai permite secretizarea acestor informații de către ASF, în raport de criterii arbitrare și fără temei legal.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit