Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tribunalul București a confirmat astăzi starea de insolvență constatată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) la Euroins România Asigurare Reasigurare S.A., prin Decizia nr. 262/17.03.2023. Astfel, după ce Curtea de Apel București a respins, în două rânduri, solicitarea firmei de asigurări de a suspenda aplicarea deciziei ASF, Tribunalul București a hotărât să deschidă procedura falimentului Euroins.

În acest context, potrivit legislației în vigoare, ASF anunță că polițele de asigurare emise de Euroins România mai sunt valabile doar 90 de zile începând de astăzi, respectiv până la 8.09.2023 (exceptând polițele de garanții, pentru care termenul de valabilitate este de 150 de zile și se împlinește la 7.11.2023). Astfel, după împlinirea termenelor de mai sus, polițele emise de Euroins România încetează de drept și, prin urmare, este necesară încheierea unor polițe noi.

ASF amintește că atât persoanele care au suferit daune acoperite de polițe de asigurare emise de Euroins România (atât daune provocate de terți asigurați RCA la societate, cât și daune acoperite de alte tipuri de asigurări), cât și clienții societății, care solicită returnarea parțială a primei de asigurare, se vor adresa Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA).

Pentru a asigura echitatea în relația cu toți petenții, FGA înregistrează și analizează cererile în ordinea primirii acestora.

Statusul cererilor de plată poate fi urmărit online pe site-ul Fondului.

Consiliul ASF a hotărât, prin Decizia nr. 262/17.03.2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, să retragă autorizația de funcționare a Euroins România, constatând totodată starea de insolvență a societății, în condițiile existenței unui deficit de capital de solvabilitate (SCR) de 2,2 miliarde de lei și a unui deficit de capital minim (MCR) de 1,75 miliarde de lei.

În perioada 2020-2023, Autoritatea a desfășurat mai multe acțiuni ample de control, finalizate cu sancțiuni confirmate, la rândul lor, de instanțele competente.

La doi ani de la falimentul City Insurance, piața de asigurări este în fața unui nou „cutremur“: declararea insolvabilității Euroins Romania de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, prin care s-au confirmat temerile industriei, exprimate deja în mai multe rânduri.

Nimeni nu a fost tras la răspundere pentru deznodământul City, despre care s-au tras și atunci semnale de alarmă  cu multe luni înainte de declararea falimentului propriu-zis, însă au fost ignorate. S-a permis vânzarea de RCA-uri ieftine și fără acoperire până în ultimul moment, după care s-a tras linie, iar statul a suportat pierderea.

Acum, retrăim același scenariu. Euroins – liderul pieței RCA – a vândut asigurări cu bună știință, deși nu mai respecta cerința de capital de solvabilitate (SCR), fiind pe minus cu 400 de milioane de euro, potrivit unor surse citate de Libertatea. Compania, care este deținută de grupul bulgăresc Eurohold, este reasigurată la o firmă din propriu grup, EIG Re, însă, conform analizei ASF, acest lucru se pare că nu reprezintă o garanție reală.

Insolvența este, cel mai probabil, doar o etapă intermediară până la pronunțarea falimentului. Sunt însă 2,5 milioane de asigurați ai companiei la acest moment, care au ignorat semnalele din piață și s-au
bucurat să își cumpere cele mai ieftine polițe de pe piață (că doar erau pentru prejudicii aduse terților, nu pentru ei înșiși).

Specialiști din industria asigurărilor apreciază că în cazul iminentului faliment al Euroins nu se va mai acorda, cel mai probabil, un termen atât de generos pentru asigurații companiei pentru a-și încheia noi
asigurări RCA, așa cum a fost în cazul precedentului faliment al City Insurance. Atunci s-au acordat 3 luni pentru reînnoirea polițelor RCA în cazul celor care aveau asigurări valabile, eventualele daune fiind acoperite din Fondul de Garantare al Asiguraților (FGA). Ar fi interesant de văzut câți bani mai sunt în sacul acestui Fond și cu cât mai trebuie completat de către asiguratorii rămași. Să nu uităm că s-au plătit deja câte 100 de milioane de euro pentru falimentele Astra (în 2015) și Carpatica (2016) , iar pentru City Insurance (2021) s-au achitat aproximativ 603 milioane de lei pentru aproape 65.000 de cereri de plată avizate, în condițiile în care numărul total de cereri ajunge la 250.000. Potrivit legii nr. 213/2015 art. 15, cuantumul maxim al despăgubirilor ce pot fi acordate prin FGA este de 450.000 de lei per cerere.

Potrivit unui comunicat de presă trimis în această dimineață de ASF se confirmă decizia de retragere a autorizației de funcționare a Euroins România, ca urmare a “constatării indiciilor stării de insolvență a companiei. Consiliul a mai hotărât promovarea de către ASF a unei cereri pentru deschiderea procedurii de faliment și numirea Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA) ca administrator interimar al societății, cu sarcina de a asigura administrarea și conducerea activității asigurătorului și adoptarea măsurilor  necesare pentru conservarea patrimoniului. Atribuțiile conducerii societății se suspendă de drept. Mandatul FGA încetează la numirea lichidatorului judiciar.

La data de 30.06.2022 societatea nu deține fonduri eligibile pentru acoperirea SCR, situație care se menține și la data de 30.09.2022. Pentru restabilirea cerinței de capital de solvabilitate (SCR) este nevoie de fonduri în cuantum la 2,19 miliarde lei, iar pentru acoperirea MCR fonduri în cuantum de 1,75 miliarde lei. Decizia retragerii autorizației a fost luată în condițiile în care situația Euroins România nu face fiabilă aplicarea unei proceduri de rezoluție”.

Potrivit ASF, decizia se bazează  pe o amplă analiză a situației Euroins. “Menționăm faptul că, începând cu anul 2020, Euroins a făcut obiectul unor acțiuni intense de control care au avut drept rezultat evidențierea situației reale a societății. Între februarie 2020 și ianuarie 2023, Autoritatea a aplicat Euroins 26 de sancțiuni, soldate cu amenzi totale de peste 16 milioane de lei, rezultate din 17 acțiuni de control. Toate sancțiunile aplicate de ASF societății Euroins România au fost confirmate, pe fond sau definitiv, de instanțele de judecată cărora societatea li s-a adresat în contestarea măsurilor.”

Prețul polițelor RCA a crescut cu peste 70% în 2022 și se va majora în continuare dacă statul nu va intervi cu o nouă plafonare. Operatorii de transport, principalii impactați de creșterile de preț și de fluctuațiile de pe piața RCA, amenință cu proteste.