Reprezentanții APTE 2002 și COTAR au avut două întâlniri cu președintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Nicu Marcu, în cadrul cărora s-a dezbătut problema creșterii tarifelor la RCA și nevoia stabilizării acestora în jurul tarifului de referință. Se dorește, astfel, revenirea la formula de calcul discutată anul trecut, adică 7.500 de lei + 36% pentru un camion în B0, iar prețul final să nu depășească 10.200 lei. ASF a promis că în cazul în care societățile de asigurare nu vor reduce prețul RCA nu este exclus ca tarifele să fie plafonate pentru o perioadă de șase luni la tariful de referință plus rata inflației.
Reprezentanții transportatorilor au mai cerut adoptarea plății în rate ale poliței RCA, dar și posibilitatea suspendării acesteia atunci când vehiculul nu este folosit. Suspendarea și respectiv reactivarea poliței ar trebui să se poată face prin e-mail, iar valabilitatea poliței RCA să fie prelungită automat, cu perioada de timp cât a fost suspendată.
De asemenea, s-a cerut o ofertare corectă și proporțională a tariful poliței RCA pe o perioadă mai mică de timp, pentru a se evita situațiile aberante din prezent, când asigurarea pe o lună și cea pe un an au aproximativ același preț.
APTE 2002 și COTAR au mai ridicat problema neplății dosarelor de daună și rezolvarea de urgență a plății acestora la timp și integral, precum și creșterea sancțiunilor pentru rău-platnici. Pentru toate chestiunile de mai sus a fost alocat un termen de rezolvare de două săptămâni, după care transportatorii au amenințat că vor protesta cu 10.000 de vehicule.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a înaintat Guvernului o propunere de plafonare a tarifelor RCA pentru o perioadă de 6 luni, atât pentru persoane fizice, cât şi juridice, în contextul creşterilor mari de preţuri apărute după falimentul City Insurance. Decizia vine după ce ASF a publicat ultimele tarife de referinţă pentru asigurările de răspundere civilă.
Ministerul Finanţelor şi ASF au lansat încă de vineri în consultare publică proiectul de hotărâre de Guvern pentru plafonarea tarifelor RCA.
Aceasta se va face în mod diferit pentru persoanele fizice şi pentru firme. În cazul acestora din urmă, formula de calcul propusă pentru tarifele de primă maxime este aceeaşi stabilită în prezent pentru asiguraţii RCA cu risc ridicat: tariful de referinţă pentru vehicul x factorul N (N=1,36) x coeficientul pentru clasa de bonus-malus aplicabilă vehiculului pentru care se solicită asigurarea.
Totodată, prin proiectul de HG, comisioanele de distribuţie se limitează la maximum 5% din prima brută încasată, iar depăşirea nivelului maxim al tarifului de primă se consideră contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 la 50.000 de lei.
În nota de fundamentare care însoţeşte proiectul de hotărâre de Guvern se explică faptul că pe fondul creşterii tarifelor de primă în ultimele luni, un număr ridicat de asiguraţi RCA au ajuns să se încadreze în categoria asiguratului cu risc ridicat. Încheierea asigurării RCA pe baza mecanismului asiguratului cu risc ridicat se realizează însă pe baza unui proces care presupune parcurgerea mai multor etape, fapt ce poate genera întârzieri la încheierea poliţelor. Iar acestea din urmă trebuie evitate, întrucât vehiculele nu pot circula fără poliţă RCA valabilă. Nu în ultimul rând, trebuie ţinut cont de faptul că evoluţiile din piaţa RCA au impact rapid şi semnificativ asupra unor categorii largi de consumatori şi operatori economici şi pot genera dificultăţi în furnizarea bunurilor de larg consum către populaţie.
Plafonarea tarifelor RCA rămâne o măsură pe termen scurt, care nu va rezolva problema de fond, sunt de părere operatorii de transport şi reprezentanţi ai Parlamentului României.
Printre măsurile cele mai importante care se impun se numără verificarea eficientă şi sancţionarea autovehiculelor care circulă fără RCA valabil, precum şi transparentizarea calculului preţului poliţei RCA, respectiv verificarea datelor utilizate în acest sens de către societăţile de asigurare.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit