De la 1 februarie, în Franța nu a crescut doar prețul energiei electrice (cu 4%, față de 44,5%, cât ar fi fost creșterea fără intervenția statului), ci și taxa de autostradă, în medie cu 2%, pentru a se ajusta în funcție de inflație – câtă vreme în 2021 aceasta din urmă a crescut doar cu 0,44%.
Creșterea este de 1,89% pe rețeaua Cofiroute, de 1,91% pe rețelele Sanef și SAPN, de 2,19% pe ASF și de 2,05% pe APRR.
Autostrăzile Vinci (ASF, Cofiroute și Escota) îngheață tarifele de trecere pentru majoritatea călătoriilor pe distanțe scurte, care reprezintă 80% din cele mai mici de 30 km, două treimi din cele mai mici de 50 km, precum și toate rutele ocolitoare a 34 de aglomerări deservite de rețea.
OTRE (Organizația Firmelor de Transport Rutier din Franța) este de părere că mărirea taxei de autostradă este „prea mult“ în condițiile scumpirii carburanților, deoarece va crește povara financiară pe care trebuie să o suporte firmele de transport.
Federația atrage atenția asupra faptului că vehiculele grele circulă mai ales pe autostrăzi sau drumuri similare, adică 38% pe rețeaua de drumuri expres fără taxă și 35% pe rețeaua de drumuri cu taxă, și că cifra de afaceri a concesionarilor de autostrăzi se compune 97,3% din aceste taxe de drum, iar o treime provine de la vehiculele grele, deși ele nu reprezintă decât 17% din numărul total al vehiculelor care circulă pe acele drumuri. Deci creșterea taxei ar putea constrânge transportatorii să circule pe rețeaua națională sau secundată, pentru a-și reduce costurile de exploatare, ceea ce ar dăuna siguranței rutiere și confortului din zonele de odihnă. În paralel, numeroși clienți refuză să actualizeze tarifele în funcție de scumpiri, ceea ce pune în pericol firmele de transport.
OTRE mai arată că, din moment ce guvernul recunoaște rostul strategic și indispensabil al transportului rutier, ar trebui să facă ceva astfel încât firmele din domeniu să nu se afle în dificultate și mai mare decât sunt deja și să ia măsuri urgente și concrete în sprijinul lor.
Tarifele RCA au crescut la toate companiile de asigurări – în contextul falimentului City Insurance – unele din dorinţa de a descuraja vânzarea de poliţe obligatorii, iar altele, pur şi simplu, pentru a specula o situaţie.
Reprezentanţii ASF sunt de părere că istoria nu ar trebui însă să se repete. „Expunerea este mai mică acum, chiar dacă ea există. Tocmai de aceea urmărim cu atenţie tarifele practicate, inclusiv din notificările pe care asigurătorii au obligaţia să le trimită Autorităţii atunci când operează majorări, şi ne asigurăm că tarifele sunt calculate corect din punct de vedere actuarial. Trebuie remarcat însă că ţara noastră are anumite probleme structurale comparativ cu alte state membre, din cauza faptului că asigurările generale (în special RCA) au cea mai mare pondere din total piaţă, de respectiv 79%, şi doar 21% reprezintă asigurările de viaţă”, a declarat Valentin Ionescu, director general SAR în cadrul ASF, cu prilejul Galei Tranzit de transport persoane.
În ciuda pandemiei, primele brute subscrise în primele 6 luni ale acestui an au fost de 6,4 miliarde de lei, iar ASF estimează ca 2021 să se încheie cu o creştere de 10-15% comparativ cu anul trecut.
Cert este că preţul poliţelor RCA a crescut semnificativ pentru firmele de transport, fără o justificare clară, astfel că la acest moment – cu excepţia firmelor de construcţii – toate companiile de transport se încadrează, în conformitate cu ofertele primite, la „clienţi cu risc ridicat”.
Cea mai mică ofertă din piaţă la final de octombrie pentru transportul de marfă, potrivit informaţiilor Safety Broker, este de 14.449 lei, însă poate ajunge şi la 18.700 de lei pentru un camion în B0. Tariful de referinţă prevede o primă brută de 7.105 lei, care înmulţită cu factorul N (de 1,36), dă o primă în B0 de 9.662 lei.
La transportul de călători, pentru vehiculele cu mai puţin de 40 de locuri prima brută anuală în B0 – conform tarifului de referinţă – este 1.664 de lei, care înmulţită cu factorul N ajunge la 2.263 de lei, în timp ce pentru vehiculele de peste 40 de locuri, tariful final pentru prima anuală în B0 ar trebui să fie 6.163 de lei.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit