Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Într-o epocă în care eficiența și digitalizarea devin imperative logistice, Barilla – lider global în producția de paste – a deschis porțile fabricii sale emblematice din Pedrignano pentru a arăta cum inovația poate transforma o rețea logistică de mare complexitate. În parteneriat cu Transporeon, compania italiană a construit un model logistic agil, inteligent și scalabil, aplicabil pe piețe din peste o sută de țări.

600.000 de tone de marfă, 110.000 de transporturi

„Orașul pastelor”, cum este supranumită fabrica din apropiere de Parma, este nucleul unei rețele de distribuție globale în care transportul rutier joacă un rol central. Aproximativ 65% din bugetul logistic al Barilla este consumat de activitățile de transport, iar jumătate dintre livrări se fac pe șosea. În acest context, fiecare optimizare înseamnă timp, bani și sustenabilitate câștigată.

Un parteneriat construit pe date și performanță

Colaborarea cu Transporeon a început în 2014 și a evoluat în paralel cu extinderea internațională a grupului. De la simplă platformă de management al timpului, soluția a devenit astăzi un ecosistem complet de gestiune digitală a transportului.

Un prim pas esențial: implementarea sistemului Time Slot Management. Printr-o planificare precisă a ferestrelor de încărcare și descărcare, timpii de așteptare în depozite s-au redus cu 20%, iar coordonarea internă s-a îmbunătățit vizibil. Acest sistem funcționează deja în toate fabricile italiene și în majoritatea celor europene.

Atribuirea automatizată a transportului: 95% corectitudine

Un alt pas major l-a reprezentat digitalizarea procesului de selecție a transportatorilor, prin funcționalitatea Transport Assignment. Folosind o evaluare automată a performanței, acoperirii geografice și fiabilității, platforma Transporeon identifică în timp real cel mai potrivit transportator pentru fiecare cursă. Rezultatul? Un nivel de corectitudine a atribuțiilor de peste 95%.

„Acest sistem ne-a ajutat să eliminăm greșelile umane și să luăm decizii rapide, în condiții de siguranță operațională”, a declarat Davide Busato, manager logistic Barilla.

Răspuns rapid în fața imprevizibilului

Din 2022, Barilla a introdus și funcția de gestionare a tarifelor, esențială într-un context logistic în continuă mișcare. În cazul în care transportatorul principal nu este disponibil, platforma propune automat soluții alternative, fără să fie nevoie de intervenție manuală. Astfel, continuitatea activității este garantată, chiar și în cele mai dinamice momente.

Turnul de control logistic: creierul operațiunilor

Toate aceste date și fluxuri converg în Turnul de control logistic Barilla, centrul decizional al rețelei globale de transport. Aici, comenzile sunt procesate prin două fluxuri principale:

Totul este complet integrat cu sistemele interne ale companiei, într-un flux digital fluid, fără întreruperi și cu maximum de trasabilitate.

O platformă personalizată, nu doar un software

Pentru Andrea Chiaravalli, reprezentant Transporeon, cheia succesului a fost adaptabilitatea. „Transporeon nu este doar un software, ci o punte digitală între producători, transportatori și distribuitori. Fiecare parametru este configurat pentru nevoile Barilla, asigurând eficiență, calitate și capacitate constantă.”

Într-o industrie unde timpii morți înseamnă pierderi, iar ineficiența poate afecta lanțul alimentar global, parteneriatul dintre Barilla și Transporeon demonstrează că tehnologia nu este doar un sprijin, ci un diferențiator strategic. Cu un volum uriaș de marfă de gestionat zilnic, această colaborare oferă un model de bune practici în logistică alimentară pentru întreaga industrie europeană.

Masurile de izolare din Italia au afectat atat transportul feroviar, cat si pe cel naval, in ciuda rolurilor principale jucate de aceste moduri in livrarea produselor sanitare si agroalimentare. Confetra Study Center si Ranstadt Italia arata, potrivit Uomini e Trasporti, o contractare medie a volumelor in ultimele doua luni de 35 – 45%. Volumului marfurilor aeriene a scazut suplimentar, in martie, cu 40%, transportul feroviar (combinat) pierde 50% din trenurile complete, curierii se plang de contractii de pana la 70%, iar terminalele portuare de 10 – 30%.

Insa fiecare mod a gasit solutii de adaptare pentru unele marfuri. Odata cu prabusirea traficului de calatori (-60% in ultima saptamana a lui martie), livrarile de produse medicale s-au facut cu aeronavele de pasageri. Austrian Airlines a transportat cu doua Boeing 777 medicamente, dar si doua milioane de masti in Europa cu un Airbus A330-800. Emirates SkyCargo a transportat alimente si echipamente medicale, catre 51 de destinatii, cu avioane Boeing 777-300ER. Mai mult, olandezii de la Trip & Co au creat doua mini-containere de 80 kg, modelate pe forma scaunului. Singura frana a sectorului este saltul costurilor: la sfarsitul lui martie, inchirierea unei curse cargo de la Shanghai in Europa a depasit un milion de dolari, fata 400.000 de dolari in mod obisnuit, iar costul unei incarcaturi de tip Boeing 747-800 a sarit de la 320.000 de dolari, la peste un milion.
 
Transportul feroviar ofera avantajul unor tarife mai mici si a reducerii contactelor interpersonale, iar fiecare convoi duce echivalentul a 32 de camioane. Alessio Muciaccia, CEO al GTS, a recunoscut: „sistemul intermodal este pus la incercare printr-o crestere neasteptata a comenzilor pe rutele internationale cu pana la 70%. Cozile nesfarsite de camioane care se formeaza la frontiere si deficitul de soferi, au transferat cantitati imense de marfuri pe calea ferata.“ Polo Mercitalia a distribuit 3,5 milioane de tone de marfuri pe continent de la inceputul crizei, filiala TX Logistik Group a dus peste 550.000 t in 11 tari, cu o mie de trenuri, iar Mercitalia Rail 2,5 milioane t in 20 de tari, cu 6.000 de trenuri.
 
Sectoarele agroalimentar si medical sunt motoarele traficului. Astfel, Mercitalia Logistics a livrat 50.000 t de marfuri in Italia si Franta. Conserve Italia transporta pe calea ferata 30.000 t de marfuri in Germania si Franta. Circa 23% dintre companiile care exporta prosecco au descoperit intermodalitatea si, prin urmare, trenul. TXL transporta somon danez la magazinele italiene in 36 de ore si parmezan italian la cele germane, peste noapte. Trenurile care pleaca de doua ori pe saptamana de la interportul Parma, gestionate de GTS, se deplaseaza si in Germania, pentru a duce pastele Barilla la terminalul DB din Ulm. In plus, in Germania, lantul de supermarketuri Aldi, pentru a nu ramane fara paste italiene, a organizat trenuri speciale din Campania spre Nürnberg. Prima livrare, la inceputul lui aprilie, a constat in 60.000 de pachete de fusilli, 75.000 de pachete de penne si 250.000 de pachete de spaghete.