Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Indicele capacității europene de transport rutier de mărfuri a scăzut în ianuarie 2024 cu 2,2% față de ianuarie 2023, pentru prima dată în 19 luni, potrivit celor mai recente date ale Transporeon, citate de Transport Intelligence (Ti).

Valoarea din ianuarie a fost de 103,21, în condițiile în care ce este sub 100 indică o capacitate limitată de transport. Indicele a fost de peste 100 din noiembrie 2022 încoace, deci capacitatea de transport nu a fost o problemă în ultimul an, însă rata ei de creștere a scăzut treptat din martie 2023, sugerând un excedent redus de capacitate și faptul că situația din transportul rutier european de mărfuri, din acest punct de vedere, se normalizează.

Comparativ cu decembrie 2023, în ianuarie 2024 a fost o creștere de 1,3%.

Ușoara scădere a capacității din ianuarie a dus la o ușoară creștere a indicelui tarifului spot și tarifului din contracte. De altfel, din iulie 2023 asistăm la o redresare lentă, dar constantă a tarifelor spot de transport, iar în ceea ce privește contractele tendința de revenite lentă a fost evidentă din septembrie 2023. Deci pentru transportatori această evoluție a prețurilor oferă speranța unei normalizări treptate.

Pe piața spot, tendința de scădere a tarifelor timp de 14 luni a fost inversată, indicele ajungând la 120,05 în ianuarie 2024, cu 2,5% mai mult decât în ianuarie 2023 și cu 5,7% mai puțin decât în decembrie 2023 – de altfel, scăderea față de luna anterioară a tarifelor se încadrează în tiparul din anii precedenți.

Indicele prețurilor de transport din contracte a ajuns la 122,77 în ianuarie 2024, cu 0,3% mai mult decât în ianuarie 2023.

Indicele tarifului spot este încă sub cel al tarifului din contracte, ceea ce indică scăderea reală a volumului de transport. Cu toate acestea, diferența dintre ratele spot și cele contractuale a scăzut din august 2023, sugerând un mediu mai echilibrat din perspectiva cererii și ofertei.

Pe viitor ar trebui să vedem o normalizare pe piața europeană a transportului rutier de mărfuri, cu cerere și ofertă echilibrate. O nouă lipsă de capacitate nu este de așteptat pe termen mediu din cauza perspectivelor slabe ale economiei, deși perioada premergătoare Paștelui ar putea provoca o reducere a excedentului de camioane.

Evoluție lunară a tarifului de transport rutier de marfă din Franța

Tarifele de transport rutier din Franța au continuat să scadă în ianuarie, cu 0,9% față de decembrie 2023, și în plus această piață este caracterizată de scăderea cererii, de blocade și de perspective de redresare economică lentă, așa cum reiese din cel mai recent barometru Upply (Slump in January on road transport prices (upply.com)).

Această serie de patru scăderi lunare consecutive este cea mai lungă înregistrată din martie 2023 încoace. În plus, în ultimele 12 luni, au existat opt scăderi lunare de tarife și patru creșteri.

În ianuarie au avut loc și în Franța revolte ale fermierilor care au perturbat remanierea guvernamentală începută pe 9 ianuarie prin numirea lui Gabriel Attal în funcția de prim-ministru, astfel că abia după patru săptămâni a fost cunoscută componența completă a noului executiv, inclusiv numele noului ministru de transport. Acesta este Patrice Vergriete, care în guvernul anterior a ocupat funcția de ministru delegat pentru locuințe și pe care asociațiile profesionale l-au felicitat pentru noua funcție, în timp ce i-au atras atenția și asupra dificultăților economice cu care se confruntă industria de transport și au stabilit liniile roșii.

Noul guvern își preia mandatul într-un context economic dificil. Conform previziunilor institutului de statistică din Franța INSEE, redresarea activității economice a țării va fi foarte lentă, creșterea fiind așteptată să fie limitată la 0,2% în primul și al doilea trimestru din 2024. Cheltuielile de consum ar trebui să se redreseze puțin, datorită scăderii inflației, dar investițiile sunt complet oprite. Mai mult, în ianuarie 2024, climatul de afaceri din Franța a rămas relativ stabil comparativ cu decembrie 2023 și sub media sa pe termen lung. Situația economică s-a îmbunătățit în construcții, servicii și comerțul cu amănuntul, dar s-a deteriorat în comerțul cu ridicata.

Rezultatele din ianuarie arată o scădere a ocupării forței de muncă: la 99, aceasta pierde un punct față de decembrie și este puțin sub media sa pe termen lung (100), pentru prima dată din aprilie 2021 încoace. Prin urmare, antreprenorii consideră că în 2024 va crește șomajul.