Tarifele de transport rutier de mărfuri între Lille și Duisburg
Pentru transportul de la Duisburg la Lille tarifele din contracte au fost în primul trimestru din 2024 în medie de 685 de euro (2,27 de euro/km), foarte apropiate de cele spot, de 691 de euro (2,29 de euro/km), conform indicelui european al tarifelor de transport rutier de marfă realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights).
În schimb de la Lille la Duisburg tarifele spot au fost cu 9,3% mai mari decât cele din contracte, adică de 532 de euro (1,76 de euro/km), față de 487 de euro (1,61 de euro/km).
Comparativ cu trimestrul anterior, tarifele din contracte au scăzut în ambele direcții, cu 6,6% de la Duisburg la Lille și cu 4,7% de la Lille la Duisburg, iar față de primul trimestru din 2023 au scăzut cu 3,3%, respectiv 4,1%. În ceea ce privește tarifele spot, ele au scăzut mai mult față de trimestrul anterior pe ruta de la Duisburg la Lille (-10,3%) decât pe sensul celălalt (-2,7%).
Astfel, diferența dintre tarifele spot și cele din contracte s-a redus de la Duisburg la Lille, dar a crescut pe celălalt sens, primele fiind acum cu 9,3% mai mari.
Tarifele din contracte au scăzut pe fondul scăderii cererii pe termen lung și scăderii prețului combustibililor cu 2,8% față de același trimestru din 2023 sau cu 5,7% în aprilie 2024, când media era de 1,74 de euro/l, față de ianuarie 2023.
Exporturile de autovehicule și piese au reprezentat 17,0% din totalul exporturilor Germaniei și au fost principalul export al acestei țări în 2023, potrivit institutului german de statistică Destatis. Iar asociația germană din industria auto afirmă că exporturile auto din decembrie au fost cu 1% mai mici comparativ cu aceeași lună din 2022. În 2023 fabricile germane au livrat 3,1 milioane de mașini către clienți din întreaga lume, cu 17% mai multe decât în 2022, dar cu 11% sub nivelul din 2019, când era vorba de 3,5 milioane de mașini noi.
Cererea mai scăzută a dus la volume mai mici pe această relație, ceea ce exercită o presiune în sensul scăderii tarifelor de transport rutier de mărfuri. Dar cererea pe termen lung pe sensul de dus se redresează, deși lent, și cu taxele de drum deja în vigoare ne putem aștepta ca tarifele din contracte să se normalizeze, iar cele spot să urmeze o tendință similară.
Carrefour a raportat că în ultimul trimestru din 2023 vânzările sale din Franța au crescut cu 1,0% – cele de alimente au fost cu 1,9% mai mari, iar cele de produse nealimentare au scăzut cu 5,8% – iar valoarea brută a mărfurilor din comerțul electronic a înregistrat o creștere de 16%, similară celei din perioadele anterioare. În tot anul trecut, Carrefour a înregistrat o creștere de 4,7% față de 2022, determinată în principal de o creștere puternică, de 6,0%, a vânzărilor de alimente, în timp ce vânzările de produse nealimentare au înregistrat o scădere de 4,9%. Iar cererea mai mică de produse nealimentare pe termen lung duce la încetinirea creșterii tarifelor de transport pe bază de contract.
Indexul Transporeon al capacității de transport
Indicele capacității europene de transport rutier de mărfuri a scăzut pentru a patra lună consecutiv și a fost în aprilie sub 100, cu 4,2% mai mic decât în martie și cu 3,6% mai mic decât în aprilie 2023, potrivit celor mai recente date ale Transporeon, citate de Transport Intelligence (Ti). Deci capacitatea europeană de transport rutier de mărfuri se apropie de potențiale blocaje ale lanțului de aprovizionare din cauza creșterii cererii, în condițiile în care, potrivit datelor UE, rata anuală a inflației de bază, care exclude produsele energetice și alimentare, a scăzut de la 2,9% în martie 2024 la 2,7% în aprilie, mai mult decât scăderea preconizată de 2,6%.
În martie indicele capacității de transport rutier de marfă din Europa fusese de 103,97 de puncte, în condițiile în care o valoare sub 100, cum este deja cea din aprilie, arată o capacitate limitată. Din noiembrie 2022, valoarea a fost mereu peste 100, deci disponibilitatea de transport nu a fost o problemă în Europa, însă din martie 2023 rata suplimentărilor de capacitate a scăzut progresiv, deci excedentul a scăzut și situația s-a normalizat. În aprilie 2024, indicele tarifelor spot a crescut cu 5,1% față de martie, până la 127,46, și cu 7,6% față de aprilie 2023, iar indicele tarifelor din contracte a crescut cu 2,8% față de anul precedent și cu 0,2% față de luna precedentă, până la 125,04. Faptul că tariful spot este mai mare decât cel din contracte indică, de asemenea, că volumele sunt în creștere, deci consumul se revigorează, ceea ce este o veste bună pentru economia europeană, dar arată și că pot apărea probleme legate de limitarea capacității de transport, probabil și pe fondul refacerii stocurilor. Iar în contextul lipsei de capacitate și al creșterii cererii tarifele spot și cele din contracte pot continua să crească.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit