Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarife de transport intern pe bază de contract

Din grupul de patru mari puteri economice europene analizate de barometrul Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights), Spania a fost singura care a înregistrat o creștere constantă a tarifelor de transport rutier de marfă pe bază de contract și de la o lună la alta, și de la un trimestru la altul, și de la un an la altul: cu 0,2 puncte de indice în martie 2025 față de februarie, cu 0,7 puncte în primul trimestru din 2025 față de ultimul din 2024 și cu 1,3 puncte față de primul trimestru din 2024.

Creșterile tarifelor se aliniază cu cererea industrială în creștere din Spania – de exemplu, conform Eurostat, vânzările de autovehicule au crescut cu 3,3% față de anul anterior. Iar activitatea îmbunătățită a consumatorilor și a industriei exercită și ea o presiune în sensul creșterii tarifelor de transport intern pe bază de contract.

În Franța tarifele de transport intern pe bază de contract au avut fluctuații mici în ultimul timp, indicele lor fiind în martie 2025 de 122,3 puncte, cu 0,7 puncte mai mic decât în februarie. Iar media pe primul trimestru din 2025 este cu 0,8 puncte mai mare decât în trimestrul anterior și cu 0,3 puncte mai mică decât în primul trimestru din 2024.

În transportul intern din Germania tarifele din contracte au scăzut mult mai mult de la o lună la alta, cu 2,8 puncte în martie față de februarie, până la 145,4 puncte, dar au fost în primul trimestru din 2025 cu 1,4 puncte mai mari decât în trimestrul anterior și cu 10,2 mai mari decât în perioada similară din 2024.

În Italia tarifele de transport intern pe bază de contract au scăzut în martie cu 2 puncte față de februarie, iar pe întregul trimestru întâi din 2025 au fost cu 1,4 puncte mai mici decât în ultimul trimestru din 2024.

Tarifele spot și din contracte către și dinspre Rotterdam și Anvers

Tarifele de transport pe bază de contract pe rutele de import în Europa (mai exact din porturile Rotterdam și Anvers spre alte orașe) au scăzut în primul trimestru din 2025 cu 1,7 puncte de indice față de trimestrul anterior, până la 142,3 puncte, dar au crescut mult, cu 14,6 puncte, față de primul trimestru din 2024, așa cum reiese din barometrul realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights).

Tarifele spot, dimpotrivă, au crescut cu 2,4 puncte față de trimestrul anterior, până la 151,3 puncte.

Și astfel diferența dintre tarifele spot și cele din contracte este acum și mai mare, de 8,9 puncte, față de 4,8 puncte în trimestrul al patrulea din 2024, cea mai mare diferență din primul trimestru al lui 2023 încoace, când era de 18,2 puncte.

În timp ce pe rutele de export din UE (dinspre diverse orașe europene spre Rotterdam și Anvers) indicele tarifelor din contracte rămâne mai mare decât cel spot cu 1,1 puncte. Deoarece primele au scăzut în primul trimestru din 2025 cu 1,4 puncte față de trimestrul anterior, până la 128,2 puncte, dar cele spot au scăzut mai mult, cu 8,5 puncte, până la 127,1.

Datele Eurostat arată că vânzările din retailul online au înregistrat o creștere puternică față de perioada similară a anului trecut, evidențiind tranziția continuă către comerțul electronic în întreaga Europă. Germania a condus cu o creștere de 12%, urmată de Austria cu 7,0%, Polonia cu 6,9% și Spania cu 5,6%, cifre ce reflectă un angajament solid al consumatorilor față de cumpărăturile online, deși creșterea generală a retailului a fost modestă. Tarifele și politicile noii administrații americane reprezintă un risc pe termen scurt și lung pentru economia din zona euro, câtă vreme în mai produsele din China, Canada și Mexic ar urma să nu mai beneficieze de alocația de minimis din SUA, care permite importuri de valoare mică (sub 800 de dolari) fără taxe vamale, cu un proces minim de vamă. Dacă livrările rapide și ieftine de comerț electronic pe cale aeriană, mai ales pentru B2C, devin mai dificile, vom începe să observăm o trecere spre transportul maritim pentru livrările de volum, astfel încât să se compenseze costurile mai mari, ceea ce va duce probabil la creșterea tarifelor de transport rutier pe fondul cererii crescute de transport din porturi.