Tarife de transport intern spot
Germania a înregistrat o scădere bruscă a tarifelor spot interne, așa cum reiese din barometrul realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). În martie 2025, acestea au scăzut cu 14,8 puncte față de februarie, până la 122,4, iar declinul a fost constant în ultimul timp, adică scăderea față de trimestrul anterior a fost de 4,2 puncte, iar față de perioada similară a lui 2024, de 6,8 puncte.
Probabil că scăderea are drept cauze cererea slabă și creșterile mai mici ale costurilor decât am văzut în 2024. Cererea din industrie este încă sub standard, câtă vreme indicele producției PMI din Germania a fost în martie de 48,3, încă sub pragul de 50 de puncte care indică o creștere. Iar conform S&P comenzile de export au scăzut un pic mai repede, deși ultimele două luni au înregistrat cele mai mici scăderi din 2022 încoace.
Volumul de retail din Germania, excluzând vehiculele motorizate, a crescut cu 3,4% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Și, deși deocamdată piața de transport spot este stabilă, dar lentă, asta s-ar putea schimba.
În ceea ce privește costurile de transport, estimările anuale arată că prețurile combustibililor au scăzut cu 3,6%, costurile cu anvelopele au crescut cu doar 0,2%, impozitele au crescut cu aproximativ 2,9%, iar taxele de drum cu aproximativ 11,5%.
Tarifele de transport intern spot din Franța au crescut în primul trimestru din 2025 cu 1,2 puncte de indice față de trimestrul anterior, până la 128,8 puncte, dar de la o lună la alta au scăzut în 2025 cu 2,5 puncte. Iar comparativ cu perioada similară din 2024 au fost cam la fel (-0,5 puncte).
În Italia, tarifele spot au rămas în mare parte stabile de la o lună la alta în 2025, scăzând ușor în martie cu 0,5 puncte, până la 111,6, și față de trimestrul anterior cu 3,5 puncte. Dar față de primul trimestru din 2024 au crescut semnificativ, cu 7,1 puncte.
Spania a fost singura țară care a înregistrat o creștere de la o lună la alta a tarifelor spot de 3,5 puncte, până la 137,1 în martie, dar și aici ele au scăzut față de trimestrul anterior cu 2,6 puncte. Iar față de perioada similară din 2024 au crescut mult, cu 14,4 puncte.
Tarife de transport spot între diverse orașe europene
Spre deosebire de tarifele de transport rutier de marfă pe bază de contract între orașele aflate pe principalele rute europene, care au scăzut toate în primul trimestru din 2025 față de trimestrul anterior, cu excepția celor de la Madrid la Paris, tarifele spot au crescut pe mai multe relații, așa cum reiese din barometrul realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights).
De la Madrid la Paris vedem o creștere cu 4,8 puncte, până la 138,5 puncte (de la 1,23 la 1,28 de euro/km), și tot cu 4,8 puncte și față de primul trimestru din 2024
De la Varșovia la Duisburg în schimb a fost o scădere importantă față de al patrulea trimestru din 2024, de 11,3 puncte, până la 143,3, adică de la 1,40 la 1,29 de euro/km, dar o creștere de 5,6 puncte față de primul trimestru din 2024, când prețul de transport era de 1,24 de euro/km.
De la Duisburg la Lille indicele tarifelor a scăzut cu 8,2 puncte față de trimestrul anterior (adică de la 2,39 la 2,25 de euro/km) și cu 8,5 puncte față de primul trimestru din 2024 (când tariful era de 2,40 de euro/km).
Pe ruta de la Lyon către Birmingham indicele a scăzut cu 4,1 puncte față de trimestrul anterior, până la 146,2 puncte (sau de la 2,31 la 2,24 de euro/km), dar comparativ cu perioada similară din 2024 au crescut cu 4,7 puncte (atunci erau de 2,17 euro/km).
În schimb de la Milano către Varșovia tendința este ascendentă, creșterea fiind de 6,3 puncte față de trimestrul anterior, până la 128,4 puncte (adică de la 1,25 la 1,31 de euro/km) și de 4,2 puncte față de primul trimestru din 2024 (când erau de 1,27 de euro/km).
Capacitate de transport există, subliniază autorii studiului, dar ea scade, ceea ce conduce la tarife spot ușor mai mari. Mai ales că și costurile sunt mari, și aceste două aspecte nu lasă prețurile de transport să scadă pe fondul scăderii cererii.
Pe piață se observă și o trecere de la curse pe bază de contract la curse spot, astfel încât beneficiarii transportului să aibă mai multă flexibilitate. Deci cererea de pe piața spot crește, deși volumele totale de mărfuri care trebuie transportate se mențin.
Performanța exporturilor franceze rămâne slabă, Carrefour raportând o scădere de 2,1% a veniturilor atât intern, cât și internațional. Iar creșterea raportată de Danone pentru primul trimestru din 2025 a fost limitată la 0,8%, deci cererea pentru produse alimentare este în continuare mică. În plus, potrivit Băncii Franței, rata de utilizare a capacității de producție pentru întreaga industrie a ajuns la 75,4% în martie (față de 75,2% în februarie), mult sub media sa pe termen lung, de 77,2%. Iar efectul acestei cereri scăzute se vede pe rutele Lyon-Birmingham și Duisburg-Lille.
În Germania, Oficiul Federal de Statistică a confirmat că economia a scăzut cu 0,2% în 2024, marcând al doilea an consecutiv de creștere negativă, determinată mai ales de costurile ridicate ale energiei, cererea redusă de export, intensificarea competiției globale și incertitudinea geopolitică și economică. Iar căderea guvernului a complicat și mai mult lucrurile. În aceste condiții, tarifele de transport spot de export au scăzut pe principalele rute din Germania, așa cum se observă între Varșovia și Duisburg și între Duisburg și Lille.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit