Tarife de transport pe bază de contract între diverse orașe europene
Toate tarifele de transport rutier de marfă pe bază de contract între orașele aflate pe principalele rute europene, analizate în barometrul realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights), au scăzut în primul trimestru din 2025 față de al patrulea trimestru din 2024, cu excepția celor de pe ruta Madrid-Paris. Asta se întâmplă atât din cauza nevoii reduse a producătorilor de a-și asigura capacitate de transport pe termen lung, cât și din cauza diminuării presiunii costurilor asupra tarifelor.
Prețurile de transport pe bază de contract pe ruta Madrid-Paris au ajuns la 131,9 puncte de index (1,22 de euro/km), cu 2,5 puncte mai mult decât în trimestrul anterior (când erau de 1,19 euro/km), dar cu 4,3 puncte mai mult decât în primul trimestru din 2024 (1,26 de euro/km).
Pe ruta Varșovia-Duisburg tarifele din contracte sunt la 148,7 puncte (1,27 de euro/km), în scădere cu 3,3 puncte față de ultimul trimestru din 2024 (1,30 de euro/km) și cu 7,3 puncte mai mari decât în primul trimestru din 2024 (1,21 de euro/km). Pe această rută asistăm la prima scădere a tarifelor din contracte din ultimele șase trimestre.
De la Duisburg la Lille tarifele din contracte au scăzut ușor față de trimestrul anterior, cu 3,1 puncte, până la 126,5 (adică de la 2,12 la 2,07 euro/km), și tot cam cu atât, cu 3,5 puncte, față de perioada similară din 2024 (când erau de 2,13 euro/km).
Pe ruta dinspre Lyon către Birmingham a fost tot o scădere, cu 4 puncte, până la 129,4 (2,01 euro/km, față de 2,08), și cu 3 puncte față de anul anterior (când erau de 2,18 euro/km).
De la Milano către Varșovia tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 2,2 puncte, până la 114,1 puncte (de la 1,14 la 1,12 euro/km) față de al patrulea trimestru din 2024 și au crescut cu 2,3 puncte față de primul trimestru din 2024 (când erau de 1,10 euro/km).
Conform S&P, producția industrială a crescut în zona euro în martie, de la un indice de 47,6 în februarie la 48,6, aceasta fiind prima creștere din ultimii doi ani și cea mai puternică din al doilea trimestru al lui 2022 încoace. Totuși, indicele PMI rămâne sub pragul de 50 de puncte, ceea ce semnalează o contracție, care vine după scăderea abruptă din decembrie, când era de 45,1.
Noile comenzi pentru bunuri au scăzut pentru a 35-a lună consecutiv, dar declinul a fost marginal și cel mai mic din această perioadă. Iar comenzile de export au scăzut și ele, deși cu cea mai lentă rată din ultimii trei ani. Deci producătorii europeni au volume mai mici în contracte pe termen lung, ceea ce scade cererea pe piața transportului pe bază de contract și implicit și tarifele.
Datele recente privind volumul de retail din ONS arată că cererea din Regatul Unit continuă să stagneze.
Și în Franța cifra de afaceri din retail a scăzut cu 0,5% în ultimele trei luni, atât pentru bunuri fabricate, cât și pentru alimente, cu 0,4%, respectiv 0,6%, conform Banque de France. Ceea ce a făcut ca tarifele de transport pe bază de contract să scadă de la un trimestru la altul.
În ceea ce privește costurile de operare ale firmelor de transport, ele se stabilizează, după ani de creșteri consistente.
Comerțul desfășurat pe șosea între Germania și Franța
Comerțul de-a lungul celor mai importante coridoare din UE a rămas la valori scăzute în trimestrul al patrulea din 2024, sub media din întregul an trecut, deși în octombrie a avut loc o revenire. Iar pentru începutul lui 2025 Eurostat arată o recuperare. De exemplu, în februarie 2025, față de decembrie 2024, producția industrială a crescut cu 0,5% în Franța, cu 0,7% în Polonia și cu 1,0% în Germania, indicând o nouă dinamică în economiile cheie ale UE.
Revenirea se reflectă și în volumele de transport rutier de marfă, așa cum reiese din barometrul realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights), care au început din nou să crească pe rutele principale. Cele mai recente date disponibile, care acoperă ianuarie și februarie 2025, sugerează începutul unui nou ciclu de creștere în activitatea comercială care se desfășoară pe șosele, dar volumele rămân sub nivelurile înregistrate în aceeași perioadă a anului trecut.
Comerțul desfășurat pe șosea între Spania și Franța

După o perioadă cu inflație mare, 2025 (când aceasta a scăzut până la 2,5% în martie, conform Eurostat) ar trebui să aducă o creștere puternică a consumului, susținută de puterea de cumpărare mai mare, de economiile populației din ultimii ani și de inflația mai mică. Asta, alături de acordurile comerciale bilaterale și activitatea de producție, ar trebui să stimuleze comerțul din UE pe termen lung, dacă nu vor exista noi taxe care să îl afecteze semnificativ. În aceste condiții, se așteaptă ca volumele de transport rutier de mărfuri să crească ușor, până la nivelul din 2022, când au atins vârful din ultimii 10 ani. Mai ales că producție industrială în primul trimestru din 2025 a fost constantă și a ajuns la un indice de 99,2 în februarie, aproape de nivelul din 2021, iar percepția producătorilor s-a îmbunătățit, indexul de încredere fiind de -7,1 în martie, față de -11 în ianuarie, ceea ce înseamnă o reactivare treptată a producției și mai multe volume de transportat în următoarele trimestre.
Pe de altă parte, Upply, Ti și IRU atrag atenția asupra faptului că această eventuală recuperare a Europei ar putea fi împiedicată de incertitudinile tarifare în curs și de perturbările politice.
Comerțul desfășurat pe șosea între Germania și Polonia

Inflația HICP de bază a crescut în ultimele luni, dar se așteaptă să scadă ușor și să se stabilizeze aproape de ținta de 2,0% a BCE până la începutul lui 2026. Pe măsură ce presiunile inflaționiste se diminuează se așteaptă să încetinească și creșterea costurilor unitare ale forței de muncă, deci creșterea costurilor de transport rutier va contribui mai puțin la creșterea tarifelor în perioada următoare.
Pe termen mediu, PIB-ul real din Europa este estimat să se consolideze, impulsionat de creșterea consumului, de îmbunătățirea investițiilor și de recuperarea cererii externe. Activitatea economică în zona euro este așteptată să fie cu 0,2% mai mare în primele trei trimestre ale anului, cheltuielile gospodăriilor se estimează că vor crește cu 1,4% în martie față de martie 2024, iar creșterea anuală a consumului privat ar urma să se îmbunătățească de la 0,9% în 2023-2024 la 1,3% în 2025-2027. Cererea care va crește treptat ar putea susține o revenire a volumelor de marfă transportate și o stabilizare a tarifelor pe termen mediu.
Comerțul desfășurat pe șosea între Polonia și Franța

Pe termen scurt însă va mai fi incertitudine legată de prețurile de transport, iar clienții vor combina contractele care le asigură capacitatea de transport de bază cu spotul care le oferă flexibilitate, și ca urmare piața de transport pe bază de contract nu ar putea beneficia de cererea mai mare, care s-ar vedea mai mult pe piața spot.
Comerțul desfășurat pe șosea între Polonia și Italia

02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit