Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Indicele capacității europene de transport rutier de mărfuri a crescut în februarie pentru a doua lună consecutiv, dar este cu 2,9% mai mic față de februarie 2023, potrivit celor mai recente date ale Transporeon, citate de Transport Intelligence (Ti).

Indicele capacității în februarie 2024 a fost de 109,53, în condițiile în care ce este sub 100 indică o capacitate limitată de transport. Indicele capacității a fost întotdeauna peste 100 din noiembrie 2022 încoace, sugerând că disponibilitatea camioanelor nu a fost o problemă în ultimul an, dar rata de creștere a capacității a scăzut treptat din martie 2023, în cele mai multe dintre luni, până în decembrie 2023, sugerând un excedent redus de capacitate și faptul că situația capacității în transportul rutier european de mărfuri se normalizează.

În ultimele două luni a avut loc și o ușoară creștere a indicelui tarifului spot și din contracte: primul a înregistrat o recuperare lentă, dar constantă din iulie 2023 încoace, iar al doilea a avut o tendință de recuperare lentă evidentă din septembrie 2023. Pentru transportatori, această evoluție oferă speranța unei normalizări treptate.

Pe piața spot, tendința de scădere a tarifelor timp de 14 luni s-a inversat în ianuarie, iar în februarie indicele tarifelor spot a ajuns la 115,25, în creștere cu 6,4% față de februarie 2023 și în scădere cu 4,0% față de ianuarie 2024. Scăderea lunară a prețurilor de transport se încadrează în tiparul din anii precedenți din cauza sezonalității.

Indicele prețurilor din contracte a ajuns la 123,65 în februarie 2024, în creștere cu 1,0% față de februarie 2023 și cu 0,7% față de luna precedentă.

Indicele tarifelor spot este încă sub cel al tarifelor de transport pe bază de contract (115,25 față de 123,65), semnalând scăderea reală a volumului, dar diferența a fost tot mai mică din august 2023 încoace, sugerând un mediu mai echilibrat din perspectiva cererii și ofertei. În viitorul apropiat nu se așteaptă o lipsă de capacitate din cauza perspectivelor slabe ale economiei europene, care se reflectă și în previziunile marilor furnizori de servicii logistice. DSV, de exemplu, citat de Ti, estimează o creștere plată sau mică a pieței de transport rutier de mărfuri în 2024. Dar, deși nu se întrevede un catalizator pentru o creștere mai rapidă, aprovizionarea în vederea Paștelui ar putea crește volumele și ar putea provoca o reducere suplimentară a excedentului de capacitate.

Luna trecută a fost dominată, ca eveniment politic internațional, de reapariția conflictului israeliano-palestinian, care pe plan economic a dus la creșterea imediată a prețului Brent al petrolului, până la a doua valoare maximă a anului, de 93,48 de dolari/baril, pe 19 octombrie. În mod normal, asta ar fi dus la o nouă creștere a prețurilor motorinei la pompă, dar în a doua jumătate a lui octombrie, din cauza activității economice globale lente, prețul Brent a scăzut din nou brusc, iar în Franța motorina a fost în octombrie cu 2,5% mai ieftină decât în septembrie, așa cum amintește o analiză a Upply (France: slight fall in road transport prices in October (upply.com)).

Pe de altă parte, conflictul israeliano-palestinian a sporit incertitudinea într-un context economic care deja era apreciat ca fiind sumbru. În octombrie 2023, climatul de afaceri din Franța a scăzut cu 2 puncte, sub media sa pe termen lung, deci a intrat într-o dinamică negativă. Optimismul antreprenorilor din această țară este redus și el se manifestă în toate sectoarele de activitate: industria, serviciile și construcțiile au pierdut între 1 și 2 puncte, iar comerțul cu amănuntul, 5 puncte.

Singura veste bună din Franța este că inflația este și ea mai mică decât în perioada anterioară. Conform estimării provizorii a institutului francez de statistică INSEE făcute la sfârșitul lunii, prețurile de consum au crescut cu 4% față de octombrie 2022, în condițiile în care în luna anterioară fuseseră cu 4,9% mai mari decât în septembrie 2022. Iar ministrul Economiei și Finanțelor a dat asigurări că Franța iese din criza inflaționistă.

În ceea ce privește tarifele de transport rutier din Franța, ele au scăzut cu 0,7% față de septembrie, după o creștere de 2,9% în septembrie, confirmând alternanța dintre scădere și creștere care s-a manifestat pe tot parcursul anului. Ceea ce îi face pe analiștii Upply să compare situația cu o apăsare succesivă a pedalelor de accelerație și de frână.

Mecanismul de transpunere în tarife a modificării prețului motorinei cu o lună de întârziere nu a fost suficient în octombrie pentru a stopa scăderea tarifelor. În septembrie, motorina pentru uz comercial s-a scumpit în Franța cu 4,3% și, având în vedere ponderea ei în costurile de exploatare, era de așteptat o creștere de 1% a tarifelor. Deci au fost alți factori, mai puternici, care au determinat scăderea.