Pe rutele de export din Polonia indicele tarifelor de transport pe bază de contract a ajuns în trimestrul al treilea al anului la 137,0 puncte, în creștere cu 2,1 puncte față de trimestrul anterior, dar în scădere cu 1,1 puncte față de perioada similară din 2022, conform barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar indicele tarifelor spot a scăzut cu 3,4 puncte față de trimestrul al doilea din 2023, până la 114,5 de puncte, și cu 23,9 puncte față de trimestrul al treilea din 2022. Pe rutele de import în Polonia indicele tarifelor din contracte a crescut cu 0,7 puncte față de trimestrul anterior, până la 110,6 puncte, și cu 1,0 puncte față de perioada similară din 2022, iar cele spot au scăzut cu 1,5, respectiv cu 13,0 puncte, până la 107,2 puncte.
Principalii factori care afectează tarifele de transport internațional ale firmelor poloneze sunt costurile ridicate și cererea redusă, mai ales la export, unde tarifele spot sunt acum cu doar 0,4% mai mari decât cele din contracte, față de o diferență de 5,2% în trimestrul precedent și de 20,1% cu un an în urmă.
Expunerea Poloniei la economiile europene aflate în dificultate a redus cererea pe termen scurt de bunuri intermediare și de capital către restul continentului, așa cum reiese din cifrele Eurostat, care arată că producția poloneză a scăzut cu 0,3% față de trimestrul al doilea din 2023 și cu 2,6% față de trimestrul al treilea din 2022. Ca urmare, tarifele de transport spot continuă să scadă semnificativ.
Cu toate acestea, traiectoria pe termen lung a producției poloneze rămâne una de creștere. Volumele totale sunt cu 47,2% mai mari decât în 2019, producția de mașini/echipamente cu 45,0%, iar cea de alimente cu 23,9%.
Inflația mare din Polonia, care a atins un vârf de 17,3% în februarie 2023, a afectat veniturile populației și a redus cererea totală de mărfuri de import, ceea ce a făcut să nu mai fie acoperită toată capacitatea de transport rutier de mărfuri pe termen scurt și să apară o scădere de 13 puncte față de anul trecut pe piața spot. Datele disponibile pentru trimestrul al treilea din acest an arată că cererea totală de retail rămâne în scădere cu 0,7 puncte față de anul trecut, dar consumul își revine și este în creștere cu 5,1% față de trimestrul anterior pentru vehicule, cu 1,9% pentru aparate electrocasnice și cu 1,4% pentru vânzarea cu amănuntul. Rezultatul este o presiune mai mică pentru scăderea tarifelor de transport din contracte, care sunt în creștere, și a celor spot, pentru care rata declinului a încetinit cu două treimi în ultimul trimestru. Salariile din sectorul transportului și depozitării din Polonia au crescut cu 17,5% față de anul trecut și sunt cu 59,6% mai mari decât în 2019, costul pieselor de schimb este cu 7,6% mai mare decât în 2019, cel de întreținere cu 43,3%, iar asigurarea vehiculelor cu 13,0%.
Pe ruta dinspre Duisburg spre Lille, tarifele de transport pe bază de contract au scăzut în al treilea trimestru din 2023 cu 1,2% față de trimestrul anterior și cu 7,1% față de anul anterior, conform barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights), până la o medie de 677 de euro (2,24 de euro/km). Iar tarifele spot au fost în medie de 713 euro (2,36 de euro/km), în scădere cu 2,1% față de trimestrul anterior și cu 12,8% față de al treilea trimestru din 2022.
La retur, tarifele din contracte au fost de 491 de euro (1,63 de euro/km) în scădere cu 2,6% față de trimestrul anterior și cu 1% față de anul anterior, și cele spot au fost de 532 de euro (1,76 de euro/km), în scădere cu 0,3%, respectiv cu 10,9%.
În Franța, pentru al treilea trimestru din 2023, datele de la institutul de statistică INSEE arată o creștere trimestrială de 0,9% a cheltuielilor gospodăriilor, dar cu 1,3% sub nivelul de acum un an. Producția nu a înregistrat nicio modificare generală a volumului, a crescut doar cu 0,7% față de anul precedent, dar este cu 3,6% sub valoarea din 2021. Deci tarifele de transport spre Franța par să se stabilizeze ca urmare a cererii stabile, dar scăzute.
Pentru cursele din Franța spre Germania tarifele din contracte au scăzut cu 2,6%, ceea ce reflectă o scădere continuă a așteptărilor pe termen lung privind producția germană. Indicatorii generali vorbesc despre o economie germană în stagnare și în recesiune. În ceea ce privește consumatorii, comerțul cu amănuntul a scăzut cu 2,3% față de trimestrul anterior și a fost mai mic în șase din ultimele opt luni. Producția a scăzut cu 1,7% față de trimestrul anterior și chiar și cea de vehicule a fost cu 5,5% mai mică în același interval de timp și este cu 6,8% sub nivelul din 2019. Ca urmare, atât tarifele de transport spot, cât și cele din contracte către Germania au potențial de a scădea și mai mult, deoarece volumul estimat de capacitate necesar în Germania continuă să scadă. Dacă însă nivelurile cererii consumatorilor și industriei din ambele țări sunt în scădere față de nivelurile istorice din 2019, costurile sunt considerabil mai mari și, prin urmare, tarifele de transport rămân mari. Costurile de întreținere a vehiculelor în Franța au crescut cu 21,1% față de 2019 și în Germania cu 24,0%, motorina a crescut cu 26,0%, respectiv 39,5% (numai în trimestrul al treilea din 2023 a fost cu 4,6%, respectiv 7,2% mai mare față de trimestrul anterior), iar în trimestrul al doilea din 2023 salariile din transport și depozitare au crescut cu 6,5% față de anul trecut în Franța și mai puțin, cu 2,1%, în Germania, din cauza scăderii activității. Astfel că pe termen scurt combustibilul, forța de muncă și taxele de drum vor ține sus baza de cheltuieli, deoarece se așteaptă ca în Germania salariul minim și salariile în general să crească pe termen mediu cu 6,6% dacă cererea își revine și este nevoie de mai multă forță de muncă.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit