Tarifele spot pentru exporturile franceze către Marea Britanie au scăzut în trimestrul al treilea al anului cu 5,2 puncte față de trimestrul al doilea, până la 138,1 puncte, și rămân cu 5,8% mai mari decât tarifele din contracte, care au crescut cu 3,3 puncte față de trimestrul al doilea, până la 130,5 puncte, conform barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights).
Față de perioada similară din 2023, tarifele din contracte au crescut cu 6,4 puncte.
Pe sensul opus, tarifele spot de import din Marea Britanie în Franța au scăzut cu 4,1 puncte față de trimestrul al doilea din 2024, până la 136,7, și sunt cu 0,1% mai mari decât cele din contracte, care au crescut cu 2,4 puncte față de trimestrul anterior, până la 136,5 puncte, și cu 5,2 puncte față de anul anterior.
La aceste valori s-a ajuns în condițiile în care, potrivit Oficiului Național de Statistică din Marea Britanie, cantitatea de bunuri achiziționate a crescut cu 1% între iulie și august 2024, depășind previziunile economiștilor și marcând cel mai ridicat nivel din iulie 2022 încoace, ceea ce se vede și în rezultatele retailerilor. Tesco, firmă care deține 27,8% din piața alimentară din Marea Britanie, și-a majorat prognoza pentru profitul operațional anual ajustat cu amănuntul la aproximativ 2,9 miliarde de lire sterline, în ușoară creștere față de estimările anterioare, rezultat determinat mai degrabă de volum decât de preț – vânzările cu amănuntul au crescut cu 2,9%, rezultat ușor sub așteptările analiștilor.
În Franța indicele PMI al producției a crescut de la 43,9 în august la 44,6 în septembrie și este la cel mai înalt nivel din iunie încoace, dar, fiind în continuare sub 50,0, indică o contracție.
Din iunie până în august 2024 producția cumulată a scăzut în Franța cu 1,1% față de aceeași perioadă a anului precedent. În august industria prelucrătoare a înregistrat o creștere, determinată în mare parte de creșterea de 2,8% din alte industrii de producție, în special a farmaceuticelor (+22,0%). Și producția de echipamente de transport și-a revenit bine, fiind în august cu 3,3% mai mare decât în iulie, după o scădere de 4,7% în iulie față de iunie. Iar revenirea cererii industriale probabil va duce la creșterea tarifelor de transport pe bază de contract pentru exporturile franceze.
În iulie 2024, Marea Britanie a înregistrat o scădere semnificativă a comerțului, importurile de bunuri fiind mai mici cu 1,5 miliarde de lire sterline (3,0%), iar exporturile, cu 3,4 miliarde de lire sterline (10,8%). Scăderea exporturilor, determinată în mare parte de reducerea vânzărilor de produse chimice către țările UE și terțe, a urmat unei creșteri puternice în luna precedentă. Brexit continuă să afecteze comerțul din Marea Britanie, dar declinul nu a fost, așa cum era de așteptat, atât pe piețele UE – unde a existat o stagnare a volumelor – ci în alte țări.
Balanța comercială generală a Marii Britanii s-a înrăutățit, deficitul comercial total de bunuri și servicii mărindu-se cu 5,5 miliarde de lire sterline, până la 14,6 miliarde în trimestrul al doilea al anului, aspect determinat mai ales de o creștere de 5,9 miliarde de lire sterline a deficitului comercial de bunuri, care a ajuns la 53,5 miliarde de lire sterline. Excedentul comerțului cu servicii a crescut cu 0,3 miliarde de lire sterline, până la 38,9 miliarde, dar această creștere modestă nu a fost suficientă pentru a compensa deficitul de bunuri.
Indicele de încredere al consumatorilor GfK, care măsoară modul în care își văd oamenii finanțele personale și perspectivele economice, a scăzut cu 7 puncte, la -20, adică la nivelul din ianuarie 2024, iar ca urmare a încrederii scăzute a consumatorilor și cererea ar putea scădea, ducând la o presiune în sensul reducerii tarifelor de import în Marea Britanie, în special a celor spot. Camera Franceză a Marii Britanii subliniază că sfârșitul liberei circulații a mărfurilor a cauzat întârzieri la frontieră, creșterea birocrației și incertitudine în ceea ce privește alinierea reglementărilor, care, toate, au afectat comerțul dintre cele două țări. IMM-urile franceze, în special în sectoare precum comerțul cu amănuntul și serviciile de asistență, resimt cel mai mult impactul, deoarece noile tarife și proceduri vamale de după Brexit au crescut complexitatea și costurile și au pus presiune pe marjelor lor de profit.
Guvernul Marii Britanii amână controalele la importul de carne, lactate și vegetale din UE pentru a șaptea oară, de data aceasta de la 1 ianuarie 2025 la 1 iulie 2025, deci analiștii Upply estimează o creștere a tarifelor de transport pe bază de contract din cauza acestor verificări suplimentare. Deocamdată se pare că guvernul nu este pe deplin pregătit cu sistemele sale vamale și că va implementa controale limitate la bunurile de mare valoare. Între timp, în UE se fac controale când vine vorba de exporturile Marii Britanii încă din 2021, ceea ce creează condiții inechitabile ce avantajează firmele care fac export din Comunitate în Marea Britanie.
Documentele suplimentare pe care le va impune UK, provocările logistice și costurile mai mari pot face ca firmele să-și mute vehiculele de pe această relație, ceea ce ar crește și mai mult tarifele. Iar asta ar putea atrage scăderea volumelor de comerț și prin urmare scăderea tarifelor de import din Marea Britanie.
Tarifele de transport rutier de marfă între Lille și Duisburg
Tarifele de transport spot de la Duisburg spre Lille au scăzut în trimestrul al treilea al anului cu 5,3% față de trimestrul precedent, până la 688 de euro (2,28 de euro/km), și cu 6,0% față de perioada similară din 2023, potrivit barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights).Iar tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 4,6%, respectiv cu 4,5%, până la 650 de euro (2,15 euro/km).
Pe sensul celălalt, de la Lille la Duisburg, tarifele spot au scăzut cu 7,7% față de trimestrul anterior și cu 6,4% față de trimestrul al treilea din 2023, până la 504 euro (1,67 de euro/km).
Tarifele de transport pe bază de contract de la Lille la Duisburg sunt singurele care au crescut între cele două țări, cu 3,5% față de trimestrul anterior și cu 0,7% față de perioada similară din 2023, până la 485 de euro (1,60 de euro/km). Asta face ca diferența dintre tarifele spot și cele din contracte pe această relație să scadă de la 16,7% în trimestrul al doilea din 2024 la 4,1% în trimestrul al treilea.
Scăderea cererii de transport rutier de marfă pe această relație a dus la unele dintre cele mai mici tarife din ultimii peste doi ani: de la Duisburg la Lille tarifele din contracte au atins cel mai jos nivel din ultimii doi ani și jumătate, în timp ce tarifele spot sunt cele mai mici din ultimii trei ani.
Principala cauză a scăderii tarifelor de transport între Germania și Franța este scăderea producției, care scade și cererea de transport de mărfuri intermediare, de capital și de produse finite între cele mai mari două economii ale Europei. Atât în Franța, cât și în Germania, producția de echipamente de transport a fost responsabilă pentru o mare parte din scăderea producției industriale totale, datele de la institutul francez de statistică INSEE pentru trimestrul al treilea al anului arătând că producția auto a scăzut cu 1,3% față de trimestrul precedent și cu 7,1% față de anul precedent. Totuși, față de 2021 vedem o creștere de 7,0%, ceea ce înseamnă că aprovizionarea cu materie primă și componente a mers mai bine și a facilitat redresarea temporară a pieței auto.
Pe de altă parte, puterea de cumpărare mai mică a consumatorilor face ca cererea la nivel internațional să nu poată susține aceste niveluri mai ridicate de producție, deci comenzile au fost reduse.
Industria franceză se luptă să crească într-un mediu european în care cererea este în continuare mică. Indicele PMI ajustat sezonier al S&P Global arată o deteriorare accelerată a sănătății producției franceze, din cauza creșterii prețurilor de producție (care au scăzut doar puțin față de maximul ultimelor 18 luni, atins în iulie 2024) și întârzierilor furnizorilor ca urmare a crizei din Marea Roșie. Iar aceste aspecte afectează și tarifele de transport rutier de marfă.
Estimările Upply sunt că tarifele vor continua să scadă pe această rută, deoarece sectoarele de producție ale Franței și Germaniei sunt interconectate și se luptă cu costurile ridicate și cerere globală scăzută, iar sectorul auto, în special, este în criză. În ceea ce privește consumul din ambele țări, acesta stagnează la un nivel jos, dar îmbunătățirea cererii ca urmare a scăderii inflației ar putea provoca o anumită presiune în sensul creșteri tarifelor în ultimul trimestru al anului.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit