Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Barometrul realizat de Ti, Upply și IRU arată că în trimestrul al treilea din 2024 tarifele de transport rutier de marfă pe bază de contract s-au menținut în Europa față de trimestrul anterior, la 127,2 puncte, și sunt cu 2,2 puncte mai mici decât în perioada similară din 2023, iar cele spot au scăzut cu 4,4 puncte față de trimestrul precedent și cu 6,1 puncte față de trimestrul al treilea din 2023, ajungând la 122,4 puncte.

Pe măsură ce producția a scăzut, a scăzut și cererea de servicii de transport de marfă, ceea ce a dus la tarife spot tot mai mici din al doilea trimestrul al lui 2023 încoace, cu o singură creștere, în al doilea trimestru din 2024. Totuși, tarifele rămân cu mult peste nivelurile din 2021, în principal din cauza creșterii cheltuielilor operaționale.

Prețul motorinei a scăzut cu 8% între începutul lui iulie și finalul lui septembrie, de la o medie ponderată de 1,64 de euro/l în UE la 1,50 de euro/l, cea mai mică valoare din ianuarie 2023 încoace, dar în octombrie a început din nou să crească din cauza escaladării conflictului din Orientul Mijlociu, care sporește riscul unor întreruperi ale aprovizionării cu petrol și unor noi scumpiri ale țițeiului.

Dacă ne gândim la taxele de drum, Suedia, Danemarca și Olanda și-au anunțat recent planul de implementare a Directivei (UE) 2022/362 de modificare a Directivei privind eurovinieta.

Costurile cu forța de muncă, cele mai mari alături de combustibil, au crescut mult în ultimii doi ani din cauza inflației, iar cele cu asigurarea autovehiculelor, întreținerea și anvelopele sunt și ele semnificativ mai mari.

Aceste cheltuieli continuă să mențină tarifele de transport ridicate, peste nivelurile din 2021, în ciuda scăderii cererii. Și tot din cauza costurilor mari Ti se așteaptă la o presiune ascendentă continuă asupra tarifelor pe viitor, chiar și în condiții unei cereri mai slabe. Astfel că, așa cum estimează Michael Clover, șeful departamentului de dezvoltare comercială al Ti, perspectivele tarifelor de transport pe bază de contract depind încă mult de momentul redresării economice a Europei, dar nu se așteaptă ca ele să scadă, din cauza presiunii continue a costurilor. Iar tarifele spot vor fi indicatorul principal al redresării cererii pe măsură ce piața se schimbă.

De aceeași părere este și Thomas Larrieu, director executiv Upply, care amintește că transportul rutier de marfă trece printr-o perioadă turbulentă, caracterizată de un număr semnificativ de falimente. Acesta arată că, deși este împiedicată de costurile operaționale ridicate și în continuă creștere, presiunea de a scădea tarifele va persista probabil în lunile următoare, în timp ce se așteaptă o potențială redresare a economiei europene. „Pentru a preveni slăbirea în continuare a sectorului, ceea ce ar putea perturba lanțurile de aprovizionare, mai ales atunci când activitatea economică se redresează, digitalizarea oferă oportunități de creștere a productivității care merită explorate.“

Evoluția procentuală, de la o lună la alta, a tarifelor de transport rutier de marfă din Franța

Tarifele de transport rutier de marfă din Franța au crescut cu peste 2% în iulie față de iunie, punând capăt încetinirii din ultimele luni, așa cum reiese din barometrul Upply (France: a clear increase in road transport prices in July (upply.com)). Dar probabil este o creștere sezonieră – sectorul transporturilor se confruntă în continuare atât cu probleme, cât și cu fluctuații – și ar putea indica începutul stagflației, câtă vreme activitatea economică stagnează sau chiar scade în unele sectoare.

Iulie 2024 a fost, așa cum ne amintim, o lună memorabilă pentru populația Franței, în care în prima săptămână a avut loc al doilea tur al alegerilor parlamentare, care nu au adus clarificările sperate de președintele Emmanuel Macron, ci au fost urmate de o perioadă de incertitudine și negocieri pentru formarea unui nou guvern, și apoi au avut loc Jocurile Olimpice de la Paris.

Moralul antreprenorilor francezi a fost mai mult influențat de contextul politic, sunt de părere analiștii Upply, decât de oportunitățile aduse de Olimpiadă, astfel că, potrivit datelor de la INSEE, acesta s-a prăbușit efectiv în iulie, pierzând 5,2% față de iunie și ajungând mult sub media sa pe termen lung, ceea ce nu s-a mai întâmplat de la criza Covid-19 încoace. Deteriorarea este vizibilă în toate sectoarele economice și putem observa că ea nu este alimentată atât de vânzările din trecut, cât de evoluția comenzilor noi. Și ocuparea forței de muncă a scăzut semnificativ, cu 4%, iar inflația a crescut până la 2,3% din cauza creșterii prețurilor la energie, în special la gaze.