Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Evoluția de la lună la lună a tarifelor de transport din Franța

Tarifele de transport rutier de mărfuri din Franța au scăzut în aprilie cu încă 1,3% față de luna anterioară, așa cum reiese din indicele Upply Freight (Road transport prices in France: a new fall in rates in April (upply.com)). Volumele rămân la cel mai scăzut nivel deoarece multe sectoare, cum ar fi construcțiile, se clatină.

În plus, în aprilie Franța a înregistrat temperaturi relativ mici pentru această perioadă a anului și climatul de afaceri s-a răcit și el, fiind cu 1,3 puncte sub cel din martie și ajungând iar sub media lui pe termen lung. La declin au contribuit cele mai multe sectoare economice, mai ales serviciile, industria și construcțiile, și în special lucrările structurale, unde comenzile sunt cu mult sub cele de dinainte de pandemia de Covid-19.

În ceea ce privește scăderile succesive din transporturi, ele indică fragilitatea din ultimul timp a acestei industrii. Cea mai recentă informare publicată de FNTR (Federația Națională a Transportatorilor Rutieri), principalul patronat din domeniu, indică faptul că firmele au înregistrat o scădere a activității în primul trimestru din 2024 și că 58% dintre antreprenori se declară nemulțumiți de situația actuală și 22% rămân în așteptare, cel mai scăzut nivel de până acum. FNTR mai precizează că activitatea a scăzut constant de la jumătatea lui 2022 încoace și că indicatorii economici din transporturi sunt la același nivel minim istoric ca în timpul crizei sanitare. În aceste condiții, nu este surprinzător faptul că tarifele din aprilie 2024 sunt sub valoarea din aprilie 2023.

Tarifele de transport rutier de mărfuri din Franța au încetat să scadă în februarie, așa cum rezultă dintr-un barometru Upply (France: stagnation of road transport prices in February (upply.com)), dar sectorul de transport rămâne în criză, deoarece deteriorarea situației economice începe să se facă simțită tot mai mult.

Potrivit indicelui Upply Freight, stagnarea din februarie, care vine după patru luni de scăderi succesive, trebuie privită cu prudență, deoarece vor fi necesare mai multe date pentru a se vedea dacă se confirmă sfârșitul recesiunii.

Prețul motorinei a înregistrat o ușoară scădere în ianuarie (-0,5%) și, având în vedere întârzierea de aproximativ o lună indusă de sistemul obligatoriu de transmitere a modificărilor prețurilor motorinei în tarifele de transport, ar fi fost logic ca acestea din urmă să scadă, iar faptul că nu s-a întâmplat așa pare destul de haotic în interpretarea Upply.

Potrivit datelor publicate de INSEE, climatul de afaceri din Franța a pierdut în februarie un punct față de ianuarie și cinci puncte față de februarie 2023, fiind de 98, sub media pe termen lung. Deci antreprenorii francezi sunt de acord cu Ministerul Economiei, care și-a redus prognoza de creștere pentru 2024 la 1%.

Deși toate sectoarele chestionate de INSEE evoluează în jurul mediei lor istorice de 100, imaginea este mai contrastantă decât pare. Renașterea relativă a optimismului în sectorul industrial este în opoziție cu starea de spirit sumbră a antreprenorilor din alte domenii. În comerțul cu amănuntul, de exemplu, indicatorul a scăzut cu cinci puncte în februarie, mai ales din cauza opiniilor defavorabile privind perspectivele generale de afaceri și vânzărilor anterioare, așa cum arată INSEE.

În plus, în sondajul său lunar de afaceri din februarie 2024, Banque de France indică o creștere a indicatorului lunar de incertitudine, construit dintr-o analiză a comentariilor companiilor chestionate. Acest indicator este în creștere în special în industrie și construcții. Potrivit Banque de France, lipsa de predictibilitate este agravată de situația din Marea Roșie, care sporește dificultățile de aprovizionare pentru produsele ce tranzitează Canalul Suez (de exemplu, echipamentele electrice). În plus, companiile din transporturi au subliniat blocajele legate de mișcarea de protest a fermierilor, care era încă foarte activă atunci când au fost chestionate.