Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele pentru toate tipurile de transporturi rutiere internaționale de marfă care au legătură cu Marea Britanie au scăzut în trimestrul al patrulea din 2022, conform barometrului realizat de Transport Intelligence, Upply și IRU, iar cele de import (atât spot, cât și pe bază de contract) sunt la al doilea trimestru consecutiv de scădere. Pe piața contractelor, tarifele de import sunt cu 0,5 puncte mai mici decât în trimestrul anterior, adică de 135,5 puncte, și cu 5,4 puncte mai mari față de perioada similară din 2021. Iar tarifele spot pentru import au scăzut cu 3,2 puncte, până la 150,7 puncte, și au crescut cu 5,1 puncte față de 2021. În ceea ce privește exporturile, tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 3,4 puncte față de trimestrul anterior, până la 129,3 puncte, dar sunt cu 17,1 puncte mai mari față de anul precedent. Iar tarifele spot au scăzut până la 151,9 puncte, cu 8,6 puncte mai puțin decât în trimestrul anterior și cu 24,5 puncte mai mult față de ultimul trimestru din 2021.

Industria prelucrătoare din Regatul Unit solicită mai puțin transport rutier, în sensul că nici nu mai importă la fel de multe mărfuri intermediare, și nici nu mai exportă mult. În decembrie, indicele manufacturier din Marea Britanie a scăzut până la cele mai mici niveluri din mai 2009 încoace, cu excepția celor două luni de la începutul pandemiei. Industriile suferă din cauza scăderii cererii interne și internaționale de bunuri, încrederea consumatorilor fiind mică și în Marea Britanie, și în străinătate. Producția de automobile din UK din 2022 a scăzut până la cele mai mici niveluri din 1992 încoace și este cu 200.000 de unități sub nivelul din 2019. Iar înmatriculările de mașini sunt acum la cel mai scăzut nivel din ultimele trei decenii, sugerând că cererea internă nu va stimula o redresare a industriei în primul trimestru din 2023. Perspectivele pentru acest an sunt de declin continuu, o asociație comercială din Regatul Unit, Made UK, anticipând o nouă scădere cu 3,2% a producției. O altă problemă cu care se confruntă această țară este acea că întârzierile și costurile mai mari i-au afectat reputația, drept pentru care mulți clienți europeni aleg să se aprovizioneze cu produse în altă parte. Deci se preconizează că volumele de export ale Regatului Unit vor rămâne la nivel scăzut.

Prețul motorinei din Regatul Unit a fost în medie de 2,12 euro/l în trimestrul al patrulea din 2022, cu 17,4% peste nivelul din ianuarie 2022, ceea ce a menținut costurile de transport ridicate la export. În plus, UK continuă să se confrunte cu o creștere a deficitului de șoferi, un sondaj ONS din 2022 arătând o pierdere de 30.300 de șoferi de camion numai în primul trimestru din 2022. Iar Brexit a făcut ca piața șoferilor din Marea Britanie să fie mai puțin receptivă la cerere, cu întârzieri și congestie în porturile din Marea Britanie care descurajează conducătorii auto străini. 2022 a început cu cozi lungi și perturbări mari în transportul care are legătură cu Regatul Unit, cauzate de noile reglementări post-Brexit. Iar acum nu mai sunt cozi, dar documentele sunt mai complexe și costurile, mai mari. În plus, din ianuarie 2023 s-a eliminat dreptul operatorilor din țările UE la efectuarea de cabotaj la intrarea în Regatul Unit fără încărcătură, la transport intermodal și la curse triangulare cu mărfuri încărcate de aici. Traficul triunghiular va fi în continuare posibil cu un permis emis de Conferința Europeană a Miniștrilor Transporturilor, dar transportul pe această relație va fi mai puțin flexibil și concurența pe culoarele de export din Regatul Unit va scădea, ceea ce va scădea și oportunitățile de retur pentru transportatorii din UE.

Transport Intelligence estimează că piața de transport rutier de marfă din Marea Britanie va crește cu 0,30% față de 2022, creșterea cea mai mică din 2012 încoace cu excepția lui 2020.

Barometrul realizat de Transport Intelligence, Upply și IRU indică faptul că tarifele de transport pe bază de contract de la Duisburg la Lille au fost mai mari cu 4,9% decât în trimestrul anterior și cu 28,3% decât în perioada similară din 2021, adică în medie de 749 de euro (2,48 de euro/km). Iar tarifele spot, de 846 de euro (2,80 de euro/km), au crescut cu 1,2% față de trimestrul anterior și cu 15,4% față de finalul lui 2021.

Pe sensul celălalt tarifele de transport pe bază de contract au fost în medie de 513 euro (1,70 de euro/km), în creștere cu 6,0% față de trimestrul anterior și cu 16,3% față de 2021, și cele spot au ajuns la 574 de euro, cu 10,25% mai mici decât în trimestrul anterior (a doua cea mai mare scădere din Europa), dar sunt în continuare în creștere cu 10,2% față de 2021.

La menținerea tarifelor mari pentru cursele de la Duisburg la Lille au contribuit cererea slabă, dar stabilă din Franța, oferta limitată de bunuri și costurile mari de transport. Datele INSEE (institutul de statistică din Franța) pentru al patrulea trimestru al anului trecut arată că producția a crescut față de 2021. De exemplu, s-au fabricat cu 4,5% mai multe autoturisme decât în 2021, cu 4,9% mai multe echipamente de transport și producția totală a crescut cu 2,1% – dar este în continuare cu 3,3% sub nivelul din 2019.

Transportatorii care au mers de la Duisburg la Lille s-au confruntat cu creșteri mari ale prețului carburanților, motorina ajungând în Germania la 2,13 euro/l în martie 2022, cu 28,8% mai mult decât în ianuarie 2022. Prețurile medii ale combustibililor din al patrulea trimestru al anului din Germania au fost cu 23,0% peste nivelul din ianuarie 2022, ceea ce a menținut costurile de operare ale transportatorilor la un nivel ridicat. În decembrie și ianuarie combustibilul a ajuns să aibă cele mai mici prețuri din februarie 2022 încoace, ceea ce are potențialul de a reduce tarifele, însă nu în primul semestru al anului.

Pe ruta spre Germania tarifele spot au scăzut cu 10,25%, astfel că decalajul dintre ele și cele pe bază de contract a ajuns la 11,8%, față de 31,9% în trimestrul al treilea – o dovadă a normalizării pe piețele spot spre Duisburg.

Perspectivele pentru 2023 în transportul pe ambele sensuri între Duisburg și Lille sunt de stagnare a ofertei, deci de presiune mai mică în sensul creșterii tarifelor de transport. Dar nu se estimează un colaps al cererii care să ducă la scăderi foarte mari ale tarifelor, iar costurile de transport, mai ales cele cu motorina, mențin tarifele cu mult peste nivelurile din primul semestru al lui 2022.