Datele Upply pentru decembrie confirmă faptul că tarifele medii practicate în transportul de containere au scăzut brusc.
Pe fondul cererii de bunuri din China, încă foarte slabe, companiile de transport maritim au anulat un număr mare de apeluri portuare și se preconizează că traversările fără încărcătură vor fi larg răspândite până la Anul Nou Chinezesc, care urmează să înceapă pe 22 ianuarie. Numai piețele nord-sud se mențin, în general, mai bine.
Companiile de transport maritim încep să dezvăluie detaliile programelor lor operaționale din 2023 și de aici reiese că vor desfășura un mare număr de nave mari, de 24.000 de TEU, pe rutele Asia-Europa, care vor părăsi Asia doar atunci când sunt încărcate complet – aceasta fiind logica pentru care au fost construite cu o asemenea capacitate.
Pe piața spot est-vest, companiile de transport maritim vând spațiu la tarife care nu acoperă costurile de operare, această prăbușire a prețurilor urmând să atragă mai mult atenția atunci când începe să se vadă și în contracte, așa cum este logic să se întâmple și când este vorba de creșteri, și când este vorba de reduceri. Ceea ce este uimitor, se arată în analiza Upply, este viteza cu care are loc, și care provoacă surpriză chiar și în rândul celor mai experimentați negociatori, indiferent dacă lucrează pentru companiile de transport maritim sau pentru expeditori. În această situație, orice încercare de a estima ce urmează este lipsită de sens.
În orice caz, previziunile bugetare trebuie acum să țină seama de reducerea drastică și rapidă a veniturilor și a marjelor de profit pentru contractele individuale, iar unele dintre activele sectorului de transport maritim se devalorizează mult, după ce au câștigat excesiv valoare în primii doi ani de pandemie.
Reamintim că firmele de transport maritim au realizat profituri excepționale în 2022, duble față de nivelurile din 2021 pentru cele mai performante dintre ele, și au reușit să le plătească angajaților bonusuri cuprinse între patru și 10 săptămâni de salariu suplimentar.
Această situație însă se încheie. La început de 2023, expirarea contractelor semnate atunci când tarifele erau la cele mai ridicate niveluri va reduce și mai mult rezultatele operaționale, care au fost deja afectate de prăbușirea tarifelor spot din Asia de la o săptămână la alta. În plus, este de așteptat ca redresarea bruscă a tendințelor pieței să conducă la restructurări.
Conform datelor furnizate de TimoCom, în perioada 20 noiembrie-19 decembrie 2022 raportul dintre cantitatea de mărfuri și numărul de camioane pentru export din România a fost aproape la fel ca în luna anterioară (19/81, față de 18/82), după patru scăderi lunare consecutive, în condițiile în care vârful de 37/61 a fost atins în intervalul 20 iunie-19 iulie.
Șase relații au înregistrat creșteri, cele mai multe nesemnificative, în timp ce progresele cele mai mari față de luna anterioară au fost cu Austria (de la 11/89 la 24/76) și Polonia (de la 14/86 la 24/76). Iar cele șase scăderi au fost și ele minime, cea mai mare fiind în relație cu Franța, de la 30/70 la 23/77.
Relațiile cu cel mai mare raport între numărul de mărfuri și cel de camioane la export sunt Italia (pe primul loc și în luna anterioară), cu 42/58, față de 40/60, Ungaria, cu 29/71, față de 28/72, și Austria, Bulgaria și Polonia, toate cu 24/76. Iar relațiile cu cel mai scăzut raport sunt, ca și în luna anterioară, Olanda (6/94 în ambele luni) și Marea Britanie (7/93, față de 8/92), cărora de data aceasta li se alătură Belgia (7/93, față de 9/91).
La importurile în România raportul dintre mărfuri și camioane a scăzut mult, până la cel mai jos nivel din 2022 – 22/78, față de 29/71 în luna anterioară – în condițiile în care în alți ani, în perspectiva sărbătorilor, volumul de marfă importată de țara noastră creștea. Acum fie a crescut și numărul de camioane care vin acasă, și de aceea raportul este și el mai mic deși poate cantitatea de mărfuri nu e mai mică – totuși, probabil nu, deoarece multe firme de transport încă nu respectă prevederile din Pachetul Mobilitate privind aducerea mașinilor acasă după cel mult opt săptămâni în Comunitate – fie depozitele erau deja pline, fie a început să se simtă și la noi scăderea consumului. Fie câte puțin din fiecare.
A fost și o relație unde raportul dintre mărfurile și camioanele pentru import a crescut: Bulgaria, de la 41/59 la 56/44. Iar dintre scăderi, cele mai mari se înregistrează la importurile din Cehia (de la 62/38 la 34/66), Polonia (de la 72/28 la 59/61) și Ungaria (de la 37/63 la 25/75) și Austria (de la 39/61 la 27/73). Relațiile cu cele mai mari rapoarte între mărfuri și camioane sunt, ca și în luna anterioară, dar în ordine diferită, Polonia, Cehia și Bulgaria, iar relațiile cu cele mai mici rapoarte sunt Marea Britanie (2/98, față de 3/97), Italia (cu 8/92, față de 16/84 – luna trecută fusese Franța) și Belgia (8/92, față de 12/88).
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit