Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Barometrul realizat de Transport Intelligence, Upply și IRU pentru cel de-al patrulea trimestru din 2022 indică faptul că scăderea cererii de transport rutier de mărfuri în timpul unui sezon care era de vârf în trecut, dar care de data aceasta a fost foarte slab, conform așteptărilor, a dus la scăderea tarifelor spot, iar cele din contracte s-au menținut ridicate din cauza crizei de șoferi și prețului încă mare al combustibilului.
Tariful spot a scăzut cu 2,4 puncte față de trimestrul anterior, până la 142,1 puncte (este prima scădere din primul trimestru din 2020 încoace), în timp ce prețul de transport pe bază de contract a crescut cu 0,4 puncte. În ceea ce privește comparația cu perioada similară din 2021, tariful spot a crescut cu 18,1 puncte, iar cel din contracte cu 19,0 puncte. Valorile sunt atât de ridicate față de anul anterior din cauza costurilor mai mari și capacității încă reduse de transport, la care se adaugă presiunea tot mai mare exercitată în direcția îndeplinirii, de către sectorul de transport rutier, a unor standarde tehnologice, de mediu și de siguranță tot mai înalte, reflectate și în costurile vehiculelor comerciale.

Scăderea tarifului spot este o consecință a scăderii cererii, din cauza inflației care reduce încrederea consumatorilor până la niveluri record și crește prețurile. Inflația în zona euro a atins un nivel maxim de 10,6% în octombrie, iar încrederea consumatorilor a atins un minim istoric de 95,1 puncte în septembrie, cu îmbunătățiri neglijabile în ultimul trimestru.

În plus, prețurile ridicate ale energiei au făcut ca producătorii europeni să fie mai puțin competitivi la nivel global, iar comenzile record de bunuri din prima parte a lui 2022 sunt în scădere pe măsură ce cererea globală scade. De exemplu, producția din Franța și Germania este acum sub nivelul din 2019.
Europa pare să fi evitat o criză energetică anunțată inițial ca fiind catastrofală, având un consum de energie mai mic și un nivel de stocare aproape de capacitate pe întregul continent, ceea ce a redus presiunea asupra prețurilor.

În 2023 se preconizează că tarifele de transport de marfă vor continua să scadă, dar că vor rămâne ridicate față de ani anteriori. Thomas Larrieu, CEO Upply, este de părere că vom asista la o scădere și pentru tarifele pe bază de contract, dar este dificil de estimat în ce măsură, deoarece costurile operatorilor sunt încă la cel mai ridicat nivel din toate timpurile, iar deficitul de șoferi nu va fi rezolvat într-un an. „Părerea mea este că în 2023 tarifele din contacte vor scădea cu 3-5%, iar cele spot vor fi din ce în ce mai volatile din cauza incertitudinii cererii consumatorilor.“

În 2023 se așteaptă ca cererea să scadă, nu să se prăbușească, astfel încât și prețurile de transport vor scădea, dar nu foarte mult.

Datele Upply pentru decembrie confirmă faptul că tarifele medii practicate în transportul de containere au scăzut brusc.

Pe fondul cererii de bunuri din China, încă foarte slabe, companiile de transport maritim au anulat un număr mare de apeluri portuare și se preconizează că traversările fără încărcătură vor fi larg răspândite până la Anul Nou Chinezesc, care urmează să înceapă pe 22 ianuarie. Numai piețele nord-sud se mențin, în general, mai bine.

Companiile de transport maritim încep să dezvăluie detaliile programelor lor operaționale din 2023 și de aici reiese că vor desfășura un mare număr de nave mari, de 24.000 de TEU, pe rutele Asia-Europa, care vor părăsi Asia doar atunci când sunt încărcate complet – aceasta fiind logica pentru care au fost construite cu o asemenea capacitate.

Pe piața spot est-vest, companiile de transport maritim vând spațiu la tarife care nu acoperă costurile de operare, această prăbușire a prețurilor urmând să atragă mai mult atenția atunci când începe să se vadă și în contracte, așa cum este logic să se întâmple și când este vorba de creșteri, și când este vorba de reduceri. Ceea ce este uimitor, se arată în analiza Upply, este viteza cu care are loc, și care provoacă surpriză chiar și în rândul celor mai experimentați negociatori, indiferent dacă lucrează pentru companiile de transport maritim sau pentru expeditori. În această situație, orice încercare de a estima ce urmează este lipsită de sens.

În orice caz, previziunile bugetare trebuie acum să țină seama de reducerea drastică și rapidă a veniturilor și a marjelor de profit pentru contractele individuale, iar unele dintre activele sectorului de transport maritim se devalorizează mult, după ce au câștigat excesiv valoare în primii doi ani de pandemie.
Reamintim că firmele de transport maritim au realizat profituri excepționale în 2022, duble față de nivelurile din 2021 pentru cele mai performante dintre ele, și au reușit să le plătească angajaților bonusuri cuprinse între patru și 10 săptămâni de salariu suplimentar.

Această situație însă se încheie. La început de 2023, expirarea contractelor semnate atunci când tarifele erau la cele mai ridicate niveluri va reduce și mai mult rezultatele operaționale, care au fost deja afectate de prăbușirea tarifelor spot din Asia de la o săptămână la alta. În plus, este de așteptat ca redresarea bruscă a tendințelor pieței să conducă la restructurări.