Conform datelor furnizate de TimoCom, în perioada 21 octombrie-19 noiembrie 2022 s-a înregistrat a patra scădere lunară consecutivă a raportului dintre mărfuri și camioane pentru export din România, până la 18/82, față de 23/77 cu o lună în urmă, 26/74 cu două luni în urmă, 29/71 cu trei luni în urmă și 37/61 în perioada 20 iunie-19 iulie.
O singură relație a înregistrat o creștere, deși nesemnificativă – Marea Britanie, cu 8/92 față de 7/93 în luna anterioară – și Belgia s-a menținut la 9/91. Iar dintre scăderi, cele mai mari au fost cu Olanda (de la 17/83 la 6/94) și Polonia (de la 25/75 la 14/86) și cele mai mici cu Spania (de la 15/85 la 14/86), Franța (de la 33/67 la 30/70) și Italia (de la 43/57 la 40/60).
Relațiile cu cele mai mari rapoarte dintre mărfuri și camioane la export sunt Italia, Franța și Ungaria (aceasta din urmă cu 28/72). Iar relațiile cu cele mai mici rapoarte dintre mărfuri și camioane la export sunt Cehia (6/94), Olanda și Marea Britanie.
Și la importuri în România raportul dintre mărfuri și camioane a scăzut, până la 29/71, față de 32/68 cu o lună în urmă și 35/65 cu două luni în urmă, fiind la același nivel din perioada 21 iulie-19 august. România este în special o piață de consum și de aceea, mai ales când vine vorba de aprovizionare pentru Black Friday sau pentru Crăciun, asistăm de obicei la o creștere a raportului dintre mărfuri și camioane față de alte luni din an. În 2022 însă fie volumele de mărfuri sunt mai mici din cauza scăderii puteri de cumpărare și a vânzărilor, fie numărul de camioane este mai mare deoarece tot mai multe firme se decid să respecte prevederile din Pachetul Mobilitate și să aducă mai des mașinile acasă. Fie ambele.
Există, totuși, și relații unde raportul dintre mărfuri și camioane a crescut față de luna anterioară: Spania (de la 4/96 la 16/84, această țară fiind un mare exportator de legume/fructe, produse din carne și alte alimente) și Cehia (de la 61/39 la 62/38). În timp ce în cazul Franței și Marii Britanii raportul a rămas neschimbat, de 10/90, respectiv 3/97. Dintre scăderi, cele mai mici au fost pe relațiile cu Austria (de la 40/60 la 39/61), Polonia (de la 75/25 la 72/28) și Belgia (de la 16/84 la 12/88), iar cele mai mari, pe relațiile cu Olanda (de la 33/67 la 22/78), Bulgaria (de la 53/47 la 41/59) și Germania (de la 29/71 la 22/78). Relațiile cu cele mai mari rapoarte între mărfuri și camioane sunt Polonia, Cehia și Bulgaria, iar relațiile cu cele mai mici rapoarte sunt Marea Britanie, Franța și Belgia.
Conform barometrului Upply, tarifele de transport pentru importul și exportul Regatului Unit au evoluat divergent în al treilea trimestru al anului: cele de import au cunoscut cele mai mari scăderi din Europa, iar cele de export au crescut de 1,5 ori mai mult decât media europeană. Indicele tarifelor de export din contracte a ajuns la 132,8 puncte, în creștere cu 8,2 puncte față de trimestrul anterior și cu 22,6 puncte față de perioada similară din 2021. Iar pe piața spot tarifele pentru cursele dinspre Marea Britanie au ajuns la 157,1 puncte, cu 8,5 puncte mai mult decât în trimestrul anterior și cu 38,6 puncte mai mult decât în urmă cu un an.
La import, pe de altă parte, și tarifele din contracte și cele spot au scăzut. Indicele pieței contractuale a scăzut cu 1,2 puncte față de trimestrul anterior, până la 130,0 puncte, dar este cu 5,7 puncte peste nivelul din 2021, iar pe piața spot a scăzut cu 2,0 puncte față de trimestrul anterior, dar este cu 15,4 puncte mai mare decât în urmă cu un an. De la lună la lună datele arată că scăderile la export au fost de 0,3 puncte în septembrie față de august la contracte și de 5,9 puncte în august față de iulie la curse spot.
Datele disponibile de la ONS (Oficiul Britanic de Statistici Naționale) arată că în această țară consumul a fost descendent pe tot parcursul anului. Volumul vânzărilor cu amănuntul ajustate sezonier, cu excepția combustibilului, a scăzut cu 5,3 puncte față de 2021 și, deși per total trimestrul al treilea a adus o creștere modestă de 0,4 puncte, august a înregistrat o scădere de 1,6 puncte, până la minimul din ultimele 18 luni.
Consumatorii britanici se confruntă cu o creștere în foarte mare măsură a costului vieții, inflația ajungând la 8,6% în august, mai mică decât în iulie (8,8%) mai ales din cauza scăderii prețului carburanților. Cea mai mare contribuție la creșterea prețurilor o au alimentele, drept pentru care consumatorii britanici solicită un volum mai mic de bunuri de consum din UE.
Și producția din Marea Britanie este în scădere, datele ONS arătând că volumele au crescut o singură dată în 2022. În rest, indicele producției scăzut cu 1,1 puncte în iulie și cu 1,8 puncte în august. Cifra din august a avut cea mai mare scădere față de luna anterioară din ultimele 14 luni și, după o scădere medie lunară de 0,1 puncte în semestrul întâi din 2022, este clar că ritmul contracției industriale din Marea Britanie se accelerează. Producătorii din această țară se confruntă și ei cu costuri din ce în ce mai mari, industria mare consumatoare de energie urmând să aibă cele mai grave probleme, câtă vreme Ofgem (autoritatea de reglementare în domeniul energiei din Marea Britanie) arată că prețurile la livrare a energiei electrice au crescut cu peste 500% de la an la an și cu 64,2% doar în august față de iulie. Deși deocamdată nu se poate spune cu siguranță care vor fi efectele crizei energetice, dar este posibil să existe întreruperi ale producției în Marea Britanie în timpul iernii, ceea ce va reduce și mai mult volumele de mărfuri transportate rutier.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit