Analiza pieței europene de transport din al treilea trimestru al anului, realizată de Ti, Upply și IRU, arată că pe ruta dintre Paris și Duisburg toate tarifele de transport au înregistrat creșteri, și de data aceasta până la niveluri record, ca și pe alte rute europene importante.
Tarifele din contracte de la Duisburg la Paris au ajuns la o medie de 974 de euro/cursă (3,23 de euro/km), în creștere cu 5,8% față de trimestrul anterior și cu 28% față de perioada similară din 2021. Iar tarifele spot de la Duisburg spre Paris au ajuns la 1.072 de euro (3,55 de euro/km), cu 7,2% mai mult decât în trimestrul anterior și cu 27,0% mai mult decât în perioada similară din 2021.
La retur, tarifele din contracte dinspre Paris spre Duisburg au ajuns la 545 de euro/cursă (1,80 de euro/km), în creștere cu 9,3% față de trimestrul anterior și cu 20,0% față de perioada similară din 2021. Iar cele spot au ajuns la 663 de euro (2,20 de euro/km), în creștere cu 2,0% față de trimestrul anterior și cu 23,3% față de perioada similară din 2021.
Toate cele patru tipuri de tarife de pe această rută au crescut mai repede decât media europeană (cu excepția tarifului spot de la Paris la Duisburg), dar deja sunt semne de încetinire a creșterii economice și de scădere a cererii de mărfuri transportate rutier între economiile Franței și Germaniei. Datele disponibile de la INSEE arată că în al treilea trimestru al anului cererea de bunuri fabricate a consumatorilor francezi este în scădere cu 4,8% față de anul trecut și cu circa 3,8 miliarde de euro sub nivelul din iulie/august 2019. Cele mai recente date arată o ușoară redresare a cererii de mașini din Franța, înmatriculările crescând atât în august, cât și în septembrie. Dar este doar o redresare ușoară față de o valoare scăzută, pentru că altfel înmatriculările totale de mașini din Franța din primele 9 luni din 2022 sunt încă în scădere față de perioada similară din 2021. Prețurile din contracte între Paris și Duisburg au crescut de două ori mai mult decât media europeană, datorită cererii germane reziliente de bunuri de consum din Franța și limitării ofertei de mărfuri transportate rutier din regiune. Datele Destatis din trimestrul al treilea, ajustate sezonier și în funcție de preț, au plasat cererea germană de fructe și legume în creștere cu 5,1 puncte față de trimestrul anterior și cu 3,3 puncte peste valoarea din perioada similară a anului trecut, ceea ce a menținut cererea de bunuri franțuzești de consum.
În perioada 20 august-19 septembrie, raportul dintre cantitatea de mărfuri și numărul de camioane la export din România a fost, din nou, mai mic decât în luna anterioară: 26/74, față de 29/71. Cum însă perioada concediilor a trecut, cauza cea mai probabilă a acestei noi scăderi este numărul prea mare de camioane care pleacă din România și cantitatea prea mică de mărfuri exportate.
Trei relații au înregistrat o creștere a raportului dintre mărfuri și camioane față de luna anterioară: Germania (de la 30/70 la 40/60), Italia (de la 37/63 la 43/57) și Olanda (de la 12/88 la 22/78). Iar dintre celelalte relații, cele mai mari scăderi au fost cu Ungaria (de la 53/47 la 36/63), Marea Britanie (de la 22/78 la 7/93) și Polonia (de la 39/61 la 28/72).
Relațiile cu cele mai mari rapoarte dintre mărfuri și camioane la export sunt Bulgaria (50/50), Italia și Germania, iar relațiile cu cele mai mici rapoarte între mărfuri și camioane sunt Belgia (6/93), Marea Britanie și Spania (11/89).
În ceea ce privește importurile, raportul dintre mărfuri și camioane a crescut până la nivelul din urmă cu două luni, de 35/65, față de 29/71 în luna anterioară, semn că aici întoarcerea camioanelor în țara de origine nu are efecte la fel de dramatice ca la export sau că România importă mult mai mult decât exportă. Unele relații au înregistrat, totuși, scăderi: Italia (de la 34/66 la 17/83), Bulgaria (de la 75/25 la 71/29), Marea Britanie (de la 8/92 la 5/95) și Spania (de la 8/92 la 7/93). Iar dintre relațiile ce au avut creșteri cele mai mari au fost cu Austria (de la 19/81 la 39/61), Cehia (de la 41/59 la 59/41), Germania (de la 15/85 la 32/68), Ungaria (de la 22/78 la 38/62), Belgia (de la 11/89 la 25/75) și Olanda (de la 23/77 la 36/64).
Cele mai mari rapoarte dintre mărfuri și camioane pentru import se înregistrează, ca de obicei, pe relațiile Polonia (76/24), Bulgaria (71/29) și Cehia, iar cele mai mici au fost, ca și în luna anterioară, cu Marea Britanie și Spania, alături de Italia, care ia locul Belgiei.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit