Conform barometrului realizat de Ti, Upply și IRU pentru al doilea trimestru din 2022, tarifele de transport între Germania și Polonia au crescut toate, până la maxime istorice, cu excepția tarifului de la Duisburg la Varșovia pentru cursele spot.
Dar, contrar la ceea ce s-a văzut pe alte relații europene principale, între Germania și Polonia tarifele pentru cursele spot au crescut mai puțin decât cele pe bază de contract. Pe rutele spre Duisburg, tarifele spot au crescut cu 4,1%, până la 1.412 euro (1,31 de euro/km), în timp ce tarifele din contracte au crescut cu 7,3% față de trimestrul anterior, până la 1.243 de euro (1,15 euro/km). În direcția opusă, tarifele din contracte pentru transporturi între Duisburg și Varșovia au înregistrat o creștere dublă față de trimestrul anterior comparativ cu tarifele spot, de 4,8%, față de 2,4%, până la un preț mediu de 1.503 euro (1,39 de euro/km), față de 1.232 de euro (1,14 euro/km) în cazul curselor spot.
Tarifele transporturilor realizate pe bază de contact au crescut foarte puțin față de media europeană, ceea ce arată că, la fel ca în cazul altor rute, transportatorii au reușit să transfere costurile în creștere către clienți. Tarifele spot de la Varșovia la Duisburg au crescut relativ lent, cu numai 60% din creșterea medie din întreaga Europă, iar cele de la Duisburg la Varșovia au crescut și mai încet, cu mai puțin de 20% din media europeană. Dintre toate cele 48 de tarife spot analizate de Upply, doar unul, de la Rotterdam la Varșovia, a crescut mai lent decât tarifele de la Duisburg la Varșovia Transportatorii care operează între Germania și Polonia s-au confruntat în martie cu unele dintre cele mai mari creșteri ale prețului motorinei din Europa, ceea ce a dus la creșterea în foarte mare măsură a costurilor de operare pe această relație. Prețul motorinei în Germania a crescut cu 28% în martie și se situează în iulie la peste 23% față de ianuarie. Iar Polonia a înregistrat o creștere de 29% în martie și scumpirile au continuat în lunile următoare, motorina costând acum cu 25% mai mult decât în ianuarie. Iar creșterea prețurilor AdBlue contribuie și ea la creșterea costurilor de exploatare, câtă vreme gazul natural joacă un rol esențial în producția de AdBlue și incertitudinile cu privire la furnizarea de gaze naturale în Europa vor continua să ducă la creșteri de prețuri.
În ceea ce privește cererea de transport între Germania și Polonia, ea s-a redus din cauza slăbirii industriei din ambele țări, ceea ce a frânat puțin creșterea pe care cheltuielile mai mari de transport ar fi putut să o imprime tarifelor. Finalul celui de-a doilea trimestru din 2022 a adus confirmarea faptului că economia germană are deficit comercial pentru prima dată din 1991. În mai, importurile au crescut cu 2,7%, până la 126,7 miliarde de euro, în timp ce exporturile au scăzut cu 0,5%, până la 125,8 miliarde de euro.
Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța (FNTR) a publicat recent tradiționala sa analiză trimestrială referitoare la această industrie, acum pentru al doilea trimestru din 2022, iar concluzia este că situație economică e dificilă, iar moralul managerilor e foarte scăzut. Aceștia sunt pesimiști în ceea ce privește activitatea lor și chiar se așteaptă la o regresie în trimestrul al treilea, continuând tendința apărută la început de an.
Prea bine nu stau firmele franceze de transport nici din punct de vedere al intențiilor de investiții: acest indicator s-a ameliorat ușor după criza din 2020, dar acum scade pentru al doilea trimestru consecutiv și este iar sub media pe termen lung, ceea ce spune multe despre starea de sănătate a companiilor și poate avea un impact direct asupra capacității lor de a realiza tranziția ecologică a flotelor.
Per ansamblu, barometrul FNTR arată o nemulțumire tot mai mare a managerilor de transport față de situația companiilor lor, în ton și cu situația din sectoarele în care activează clienții, a căror activitate, conform institutului de statistică din Franța, INSEE, se deteriorează mult în industria prelucrătoare și comerțul en gros. Iar în industria auto indicatorul este în scădere și a ajuns din nou sub media pe termen lung, revenind la cel mai slab nivel de când se face această analiză, cel din mai 2020.
În ceea ce privește ocuparea forței de muncă în transportul rutier de marfă, indicatorul care măsoară evoluția forței de muncă din ultimele trei luni se deteriorează, ca și cel care măsoară tendința pentru următoarele trei luni. Cu toate acestea, având în vedere criza de personal din domeniu, încă sunt dificultăți de recrutare.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit