Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Barometrul TimoCom pentru perioada cuprinsă între 21 ianuarie și 19 februarie 2022 indică o creștere a raportului dintre mărfuri și camioane la export de la 16/84 la 27/73, până aproximativ la nivelurile din septembrie-noiembrie 2021, în condițiile în care în decembrie a fost mult mai sus, de 42/58. Raportul este mai mare și decât cel din perioada similară a lui 2021, de 18/82.

Două relații au înregistrat scăderi ale acestui raport: Belgia, de la 8/92 la 7/93, și Polonia, de la 29/71 la 22/78. Iar dintre celelalte relații cele mai mari creșteri le-au avut Olanda, de la 4/96 la 31/69, Bulgaria, de la 21/79 la 41/59, și Austria, de la 11/89 la 30/70.

Cele mai mari rapoarte între mărfuri și camioane se înregistrează pe relațiile cu Italia (48/52), Bulgaria (41/59) și Germania (38/62), iar cele mai mici, pe relațiile cu Marea Britanie (14/86), Spania (12/88) și Belgia (7/93).

Raportul dinte cantitatea de marfă și numărul de camioane pentru import a crescut în mai mică măsură, de la 27/73 la 31/69, și este în continuare sub nivelul din toamna anului trecut, deși cu mult peste perioada similară din 2021, când era de 18/82.

Scăderi s-au înregistrat pe relațiile cu Franța, de la 22/78 la 17/83, Cehia, de la 46/54 la 43/57, și Olanda, de la 24/76 la 22/78. Iar Polonia s-a menținut la cel mai ridicat nivel al acestui raport dintre toate țările, de 60/40. Dintre creșteri, cele mai mari au fost pe relațiile cu Ungaria, de la 26/74 la 44/56, Bulgaria, de la 59/41 la 75/25, și Italia, de la 7/93 la 14/86.

Cele mai mari rapoarte dintre mărfuri și camioane pentru import se înregistrează pe relațiile Polonia, 60/40, Ungaria, 44/56, și Cehia, 43/57, iar cele mai mici, pe relațiile cu Spania și Italia (câte 14/86) și Marea Britanie, cu 8/92.

Activitatea de transport rutier de marfă a mers bine în Franța în ultimul trimestru al anului trecut, la nivel de volume, dar operatorii sunt încă foarte vulnerabili din cauza inflației mari și costurilor ridicate de producție, mai ales ale celor cu energia, deoarece marja lor de profit este foarte mică, în medie de 1,5% în anii buni. Printre problemele cu care se confruntă firmele din domeniu se numără și termenele mari de livrare a vehiculelor noi, de un an. față de patru luni în trecut, și a pieselor de schimb.

Așa cum reiese însă din cel mai recent sondaj realizat de FNTR (Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța), percepția transportatorilor în legătură cu activitatea lor s-a îmbunătățit față de trimestrul precedent și, pentru a doua oară din septembrie 2019 încoace, barometrul FNTR ce măsoară satisfacția antreprenorilor de transport se situează peste media sa pe termen lung.

Și gradul de angajare din domeniu este înalt și depășește nivelul pe termen lung, dar dificultățile în a găsi șoferi sunt vizibile în continuare și riscă să pună în pericol activitatea și în 2022.

Pentru începutul acestui an, antreprenorii chestionați estimează că volumul de activitate și gradul de angajare vor fi stabile, în ciuda faptului că situația de pe piață este foarte incertă și s-ar putea degrada rapid.

Antreprenorii se mai arată îngrijorați de nivelul de investiții din domeniu, care, deși a crescut ușor, încă este sub media pe termen lung. Or, acesta vorbește despre sănătatea firmelor și poate avea impact și asupra tranziției energetice.