Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Coronavirusul a lovit puternic transportatorii europeni de marfa, in special in aprilie si mai, doua luni in care in mod traditional volumele sunt mari. Aceasta este concluzia barometrului de transport al TimoCom, care in a doua jumatate a lui 2020 a inregistrat o scadere de 45% a incarcarilor fata de aceeasi perioada din 2019, cu un varf de 49% in Germania. Situatia cea mai grava a fost in aprilie, cand s-a inregistrat o scadere de 67%, urmata de mai, cu -53%. In iunie, in cele patruzeci si patru de tari luate in considerate de barometru, incarcarile au crescut cu 69% fata de mai, insa diferenta fata de aceeasi luna a lui 2019 este, in sens negativ, de 17%.
Analizand situatia pe tari, TimoCom arata ca ofertele de marfa pentru rutele din Germania spre Franta au scazut cu 84% in aprilie si, din nou, cu 67% in mai, fata de aceeasi perioada a anului precedent. La jumatatea lunii mai, Franta a decis sa relaxeze frontierele, ceea ce a facut ca cererea de transport sa creasca cu 16%, comparativ cu aceeasi luna a anului precedent, in iunie.
O situatie similara s-a produs in Austria, care a redeschis granitele cu Germania in iunie. Aici ofertele din Germania scazusera cu 70% in aprilie si cu 59% in mai, fata de aceleasi luni ale anului precedent, in timp ce in iunie scaderea a fost de 18% fata de iunie 2019. In aprilie 2020, volumele de trafic din Polonia catre Germania s-au redus la jumatate fata de aprilie 2019 (-53%), insa, la sfarsitul trimestrului, s-a manifestat o crestere de 96% in iunie fata de aceeasi luna a anului precedent.

Scaderea medie a tarifelor de transport din Italia a fost in primul trimestru din 2020 mai mare decat in orice alta tara europeana, conform Barometrului Ti (Transport Intelligence) si Upply, de 2,6% comparativ cu perioada similara din 2019 (importuri combinate cu exporturi) si de 2% fata de ultimul trimestru al anului trecut, in conditiile in care scaderea medie la nivelul Europei a fost de 0,8%.

Italia a intrat in carantina nationala pe 9 martie, iar in Lombardia chiar pe 21 februarie, ceea ce a dus la inchideri de fabrici in zonele cheie ale tarii, cum ar fi cea din nord, de langa Milano. Totusi, tarifele de transport, dupa ce au scazut de la o luna la alta in ianuarie si februarie, au crescut cu 0,7% in martie. Si, desi situatia macroeconomica a acestei tari era sumbra, se pare ca masurile politice luate in alte state au avut un impact major prin reducerea numarului de camioane de pe piata, cea ce a impiedicat scaderea in continuare a tarifelor: inchiderile de granite au facut ca multi soferi estici sa se intoarca acasa, intrerupand lantul logistic, ceea ce se vede pe rutele mai deschise spre cross-trade. De exemplu, pe ruta Lyon-Milano tarifele au crescut cu 5,1% fata de martie 2019. Pe de alta parte, pe rutele spre centrul si estul Europei au scazut: de exemplu, cu 2,1% pentru Milano-Varsovia, in timp ce pentru Varsovia-Milano au ramas la fel.


 
Dupa varful de noi imbolnaviri zilnice atins la final de martie, Italia a inceput sa relaxeze restrictiile, dar pana atunci a trecut printr-una dintre carantinele cu cele mai lungi si profunde efecte asupra economiei din intreaga Europa, iar provocarea de a redeschide fabricile poate va fi mai mare decat in alte tari, drept pentru care este dificil de facut estimari legate de cerere si lant de aprovizionare, insa se poate spune sigur ca tarifele de transport vor fi afectate si in urmatoarele luni.