Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Prețul la pompă al motorinei (euro/l)

După o stagnare a volumelor de transport rutier de marfă din UE în 2022 și o scădere estimată de IRU la 1% în 2023, până la 1,90 de trilioane de tone-kilometru, de la 2024 se așteaptă, potrivit Comisiei Europene, o creștere de 1,3% a PIB, față de 0,6% în 2023, deci piața și-ar putea reveni într-o oarecare măsură. Mai ales că se anticipează majorarea salariilor, continuarea creșterii ratei de ocupare a forței de muncă și încetinirea și de acum înainte a inflației, ceea ce va crește puterea de cumpărare și va stimula consumul, iar volumul de transport se așteaptă să fie cu 0,.6% mai mare decât în 2023.

În ceea ce privește costurile de transport, barometrul realizat de Upply, Ti și IRU pentru ultimul trimestru din 2023 (Upply – Market insights) amintește că prețurile motorinei au scăzut continuu de la sfârșitul lui septembrie, datorită ieftinirii țițeiului cu 17%, de la o medie de 94 de dolari/baril la 78 de dolari/baril în decembrie – cel mai scăzut nivel din iulie 2023 încoace. Prețul mediu al motorinei la pompă în Europa era la momentul realizării barometrului de 1,63 de euro/l, în scădere cu 9% față de sfârșitul lui septembrie, dar cu 10% peste nivelul din ianuarie 2022.

Prețurile combustibililor au scăzut pe fondul preocupărilor legate de creșterea cererii globale de petrol și al creșterii stocurilor de petrol cu o medie estimată de 0,7 milioane de barili pe zi în ultimul trimestru din 2023 și în ciuda ultimei runde de reduceri ale producției OPEC+ anunțate pe 30 noiembrie 2023 (totalizând 2,2 milioane de barili/zi pentru începutul lui 2024, din care o reducere de 1 milion de barili/zi vine numai de la Arabia Saudită).

Potrivit US Energy Information Administration (EIA), în primul trimestru din 2024, reducerile de producție OPEC+ ar putea conduce la retrageri din stocurile globale de petrol de 0,8 milioane de barili/zi, ceea ce va crește prețul Brent până la o medie de 85 de dolari/baril în martie, apoi o nouă scădere până la 81 de dolari/baril în decembrie 2024.

Creșterea consumului global de combustibili lichizi este de așteptat să fie în 2024 de până la 1,4 milioane de barili/zi, față de 1,9 milioane în 2023, deși consumul global se așteaptă să atingă un nou nivel record, de peste 102 milioane de barili/zi. /zi. Această creștere mai scăzută este atribuită încetinirii creșterii cererii de petrol din China, din cauza stagnării creșterii PIB, a creșterii eficienței flotei de vehicule și a încetării creșterii de după redresarea care i-a urmat pandemiei, în 2023.

Deci și producția globală de combustibili lichizi se așteaptă să încetinească, urmând să aibă o creștere de 0,6 milioane de barili/zi, față de o creștere de 1,7 milioane de barili/zi în 2023, din cauza politicii OPEC+ și încetinirii creșterii producției de petrol din SUA.

Aceste estimări se pot dovedit incorecte pe fondul incertitudinilor majore care ar putea afecta economia, mai ales tensiunile de la Marea Roșie și conflictul din Orientul Mijlociu, care deja au adăugat o presiune ascendentă asupra prețurilor la începutul lui decembrie și au potențialul de a perturba fluxurile comerciale mondiale de petrol și de a crește și mai mult prețurile dacă escaladează sau persistă. În ceea ce privește costurile totale de transport, deși motorina s-a ieftinit, ele rămân mari din cauza creșterii taxelor de drum din mai multe țări europene, ceea ce ar putea duce în continuare la creșterea tarifelor din contracte și la scăderea celor spot.

Tarife de import și export în/din Marea Britanie

Pe rutele de export din Marea Britanie tarifele de transport pe bază de contract au ajuns în trimestrul al patrulea din 2023 la 132,9 puncte, adică au crescut cu 2,5 puncte față de trimestrul al treilea și cu 3,5 puncte față de perioada similară din 2022, așa cum arată barometrul Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights). Iar tarifele spot au scăzut cu 3,8, respectiv 12,2 puncte, până la 136,1 puncte.

Pe rutele de import, ratele contractuale au scăzut cu 2,8 puncte de la trimestru la trimestru, dar rămân în creștere cu 5,3 puncte de la an la an, în timp ce piața spot a scăzut cu 12,1 puncte de la trimestru la trimestru, până la 136,5 puncte.

Comerțul dintre Marea Britanie și Uniunea Europeană rămâne la un nivel scăzut față de perioada de dinainte de Brexit și de pandemia de Covid-19. În al treilea trimestru din 2023, exporturile au fost cu 2,2% mai mici decât în al treilea trimestru din 2019, iar importurile au fost cu 1,5% mai mici. Producția din Marea Britanie scade și ea, ceea ce duce la scăderea tarifelor spot și la export, și la import. Datele ajustate sezonier disponibile la ONS (Biroul Național de Statistică al Marii Britanii) pentru al patrulea trimestru din 2023 arată o scădere de 2,5% a producției de bunuri intermediare față de trimestrul anterior, de 1,4% pentru bunuri de folosință îndelungată și de 0,9% pentru bunuri de capital, dar volumele totale de producție rămân în creștere de la an la an, ceea ce sugerează că, în timp ce tarifele spot au scăzut, așteptările pe termen lung privind volumul rămân constante și mențin ratele contractuale la nivel mai înalt.

Consumul din Marea Britanie este stabil, dar la niveluri scăzute. Datele ONS privind volumul comerțului cu amănuntul ajustate sezonier arată că acesta este în scădere cu 7,9% față de 2020, dar că a crescut ușor, cu 0,2%, față de trimestrul anterior și cu 0,5% față de perioada similară din 2022. Deci consumul exercită o presiune foarte mică în sensul creșterii tarifelor – atât spot, cât și din contracte.

Inflația s-a redus, prin urmare costurile transportatorilor nu mai cresc mult și nu mai duc la creșterea tarifelor, ci piața s-a stabilizat acum, la un nivel înalt, ceea ce menține mari prețurile de transport. PPI (indicele prețurilor de producție) din Marea Britanie susține și el acest lucru, datele din trimestrul al patrulea arătând o scădere de 2,6 puncte față de perioada similară din 2022, dar un nivel cu 27,0 puncte mai mare decât în 2019. Creșterea lunară a PPI a fost în medie de doar 0,4 puncte, sugerând deci că prețurile sunt stabile.

Prețul motorinei din Marea Britanie a crescut ușor în ultimul trimestru din 2023, cu 4,8% față de cel anterior, după o creștere a prețului țițeiului în septembrie, dar rămân cu 21,4% mai mici decât la final de 2022.

În concluzie, costurile de transport sunt mari, dar mult mai stabile, deci mențin tarifele mari, cu posibilitate de creștere în mică măsură pe termen scurt.

Costurile cu forța de muncă din logistică din Marea Britanie au crescut cu 5,1% în 2023 și sunt cu 15,9% mai mari decât în 2019, iar salariile încă au capacitatea de a crește costurile în al doilea semestru din 2024, mai ales dacă va fi nevoie de noi angajări în 2024, în condițiile unui disponibil redus de personal. Estimările analiștilor Upply sunt că volumele de export și import ale Marii Britanii vor rămâne mai mici decât în 2019 și 2020, consumul se va menține și scăderea cererii din partea industriei europene are ca rezultat scăderea volumelor producției industriale și reducerea cererii de transport rutier de mărfuri în ambele direcții. De aceea tarifele ar putea scădea în continuare, dacă nu ar fi capacitatea limitată de transport și costurile mari.