Evoluție lunară a tarifului de transport rutier de marfă din Franța
Tarifele de transport rutier din Franța au continuat să scadă în ianuarie, cu 0,9% față de decembrie 2023, și în plus această piață este caracterizată de scăderea cererii, de blocade și de perspective de redresare economică lentă, așa cum reiese din cel mai recent barometru Upply (Slump in January on road transport prices (upply.com)).
Această serie de patru scăderi lunare consecutive este cea mai lungă înregistrată din martie 2023 încoace. În plus, în ultimele 12 luni, au existat opt scăderi lunare de tarife și patru creșteri.
În ianuarie au avut loc și în Franța revolte ale fermierilor care au perturbat remanierea guvernamentală începută pe 9 ianuarie prin numirea lui Gabriel Attal în funcția de prim-ministru, astfel că abia după patru săptămâni a fost cunoscută componența completă a noului executiv, inclusiv numele noului ministru de transport. Acesta este Patrice Vergriete, care în guvernul anterior a ocupat funcția de ministru delegat pentru locuințe și pe care asociațiile profesionale l-au felicitat pentru noua funcție, în timp ce i-au atras atenția și asupra dificultăților economice cu care se confruntă industria de transport și au stabilit liniile roșii.
Noul guvern își preia mandatul într-un context economic dificil. Conform previziunilor institutului de statistică din Franța INSEE, redresarea activității economice a țării va fi foarte lentă, creșterea fiind așteptată să fie limitată la 0,2% în primul și al doilea trimestru din 2024. Cheltuielile de consum ar trebui să se redreseze puțin, datorită scăderii inflației, dar investițiile sunt complet oprite. Mai mult, în ianuarie 2024, climatul de afaceri din Franța a rămas relativ stabil comparativ cu decembrie 2023 și sub media sa pe termen lung. Situația economică s-a îmbunătățit în construcții, servicii și comerțul cu amănuntul, dar s-a deteriorat în comerțul cu ridicata.
Rezultatele din ianuarie arată o scădere a ocupării forței de muncă: la 99, aceasta pierde un punct față de decembrie și este puțin sub media sa pe termen lung (100), pentru prima dată din aprilie 2021 încoace. Prin urmare, antreprenorii consideră că în 2024 va crește șomajul.
Prețul la pompă al motorinei (euro/l)
După o stagnare a volumelor de transport rutier de marfă din UE în 2022 și o scădere estimată de IRU la 1% în 2023, până la 1,90 de trilioane de tone-kilometru, de la 2024 se așteaptă, potrivit Comisiei Europene, o creștere de 1,3% a PIB, față de 0,6% în 2023, deci piața și-ar putea reveni într-o oarecare măsură. Mai ales că se anticipează majorarea salariilor, continuarea creșterii ratei de ocupare a forței de muncă și încetinirea și de acum înainte a inflației, ceea ce va crește puterea de cumpărare și va stimula consumul, iar volumul de transport se așteaptă să fie cu 0,.6% mai mare decât în 2023.
În ceea ce privește costurile de transport, barometrul realizat de Upply, Ti și IRU pentru ultimul trimestru din 2023 (Upply – Market insights) amintește că prețurile motorinei au scăzut continuu de la sfârșitul lui septembrie, datorită ieftinirii țițeiului cu 17%, de la o medie de 94 de dolari/baril la 78 de dolari/baril în decembrie – cel mai scăzut nivel din iulie 2023 încoace. Prețul mediu al motorinei la pompă în Europa era la momentul realizării barometrului de 1,63 de euro/l, în scădere cu 9% față de sfârșitul lui septembrie, dar cu 10% peste nivelul din ianuarie 2022.
Prețurile combustibililor au scăzut pe fondul preocupărilor legate de creșterea cererii globale de petrol și al creșterii stocurilor de petrol cu o medie estimată de 0,7 milioane de barili pe zi în ultimul trimestru din 2023 și în ciuda ultimei runde de reduceri ale producției OPEC+ anunțate pe 30 noiembrie 2023 (totalizând 2,2 milioane de barili/zi pentru începutul lui 2024, din care o reducere de 1 milion de barili/zi vine numai de la Arabia Saudită).
Potrivit US Energy Information Administration (EIA), în primul trimestru din 2024, reducerile de producție OPEC+ ar putea conduce la retrageri din stocurile globale de petrol de 0,8 milioane de barili/zi, ceea ce va crește prețul Brent până la o medie de 85 de dolari/baril în martie, apoi o nouă scădere până la 81 de dolari/baril în decembrie 2024.
Creșterea consumului global de combustibili lichizi este de așteptat să fie în 2024 de până la 1,4 milioane de barili/zi, față de 1,9 milioane în 2023, deși consumul global se așteaptă să atingă un nou nivel record, de peste 102 milioane de barili/zi. /zi. Această creștere mai scăzută este atribuită încetinirii creșterii cererii de petrol din China, din cauza stagnării creșterii PIB, a creșterii eficienței flotei de vehicule și a încetării creșterii de după redresarea care i-a urmat pandemiei, în 2023.
Deci și producția globală de combustibili lichizi se așteaptă să încetinească, urmând să aibă o creștere de 0,6 milioane de barili/zi, față de o creștere de 1,7 milioane de barili/zi în 2023, din cauza politicii OPEC+ și încetinirii creșterii producției de petrol din SUA.
Aceste estimări se pot dovedit incorecte pe fondul incertitudinilor majore care ar putea afecta economia, mai ales tensiunile de la Marea Roșie și conflictul din Orientul Mijlociu, care deja au adăugat o presiune ascendentă asupra prețurilor la începutul lui decembrie și au potențialul de a perturba fluxurile comerciale mondiale de petrol și de a crește și mai mult prețurile dacă escaladează sau persistă. În ceea ce privește costurile totale de transport, deși motorina s-a ieftinit, ele rămân mari din cauza creșterii taxelor de drum din mai multe țări europene, ceea ce ar putea duce în continuare la creșterea tarifelor din contracte și la scăderea celor spot.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit