Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele de transport intern din Germania pe bază de contract au scăzut cu 13,7 puncte în trimestrul al treilea din 2023 față de trimestrul anterior și cu 40,3 puncte față de perioada similară din 2022, ajungând la 125,9 puncte, iar cele spot au scăzut cu 17,1, respectiv 63,7 puncte, până la 132,0, conform barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights).

Motivul scăderii îl constituie scăderea cererii din economia germană, a cărei recesiune a fost confirmată în mai 2023, și pentru care cele mai recente cifre sugerează că traiectoria descendentă va continua, ceea ce va exercita noi presiuni în sensul scăderii tarifelor, în timp ce costurile tot mai mari acționează în sensul creșterii lor. Rezultatul este că tarifele spot vor ajunge și aici sub cele din contracte, așa cum se întâmplă deja în cazul curselor de import în Germania.

Cererea de bunuri este în scădere atât din partea consumatorilor, cât și a producătorilor. Datele institutului de statistică Destatis privind consumul din trimestrul al treilea al lui 2023 arată o scădere cu 2,3% față de trimestrul anterior și cu 4,4% față de anul anterior pentru comerțul total cu amănuntul. Iar vânzările de alimente au scăzut cu 5,3% față de anul trecut.

În plus, tarifele la energie sunt cu 180% mai mari decât în 2019, ceea ce face ca industria germană să continue să reducă producția pe măsură ce competitivitatea sa globală scade, deci scade și cererea pentru bunurile nemțești. Datele Eurostat disponibile pentru trimestrul al treilea din 2023 plasează volumele totale ale producției germane în scădere cu 1,7% față de trimestrul anterior, producția de vehicule în scădere cu 5,5%, iar cea de utilaje în scădere cu 2,2%. Deci se reduce cererea de transport rutier de marfă din FMCG și bunuri intermediare, lăsând capacitate de transport neacoperită și scăzând mult tarifele de pe piața spot internă.

Dacă tarifele nu scad cât ar putea din cauza situației economice este pentru că firmele de transport au costuri în continuă creștere. Motorina s-a scumpit în Germania cu 7,2% față de trimestrul anterior și cu 39,5% față de 2019, costul întreținerii vehiculelor a crescut cu 8,6% față de anul anterior și cu 24,0% față de 2019, iar asigurările cu 12,7% față de anul anterior. În curând vor crește semnificativ și cheltuielile cu taxele de drum: în medie cu 74% pentru vehiculele de peste 7,5 t din Clasa 1 (adică majoritatea celor de pe piață – pentru încadrarea în Clasele 2 și 3 firmele de transport trebuie să prezinte dovezi că emisiile de CO2 sunt mai mici).

Conform barometrului realizat de Upply, Ti și IRU (Upply – Market insights), în al treilea trimestru al acestui an tarifele de transport pe bază de contract de la Madrid la Paris au scăzut cu 0,8% față de trimestrul anterior, până la o medie de 1.563 de euro (1,23 de euro/km), dar sunt cu 0,4% mai mari decât în trimestrul al treilea din 2022. Iar tarifele spot au scăzut cu 1,9% față de trimestrul anterior și cu 11,7% față de perioada similară din 2022.

Pe sensul celălalt, dinspre Paris spre Madrid, și tarifele din contracte și cele spot au crescut: primele cu 0,4% față de trimestrul anterior și cu 17,7% față de perioada similară din 2022, până la o medie de 1.579 de euro (1,24 de euro/.km), iar cele spot cu 1,9%, respectiv 0,2%, până la 1.604 euro (1,26 de euro/km).

Cererea de bunuri din Franța rămâne scăzută față de anii precedenți, cu puține semne de creștere a indicatorilor cheie. Datele de la INSEE (Institutul Național de Statistică din Franța) pentru trimestrul al treilea din 2023 indică o scădere cu 1,3% a consumului total, mai ales din cauza scăderii cu 7,6% a consumului de alimente – în timp ce consumul de bunuri ce înglobează tehnologie a crescut cu 2,8% față de anul precedent și este în scădere cu 1,7% față de 2021.

Deci cererea mai mică nu permite creșterea prețurilor de transport, ci duce la al patrulea trimestru consecutiv de scădere a tarifelor spot. E drept că ele au scăzut de această dată mai puțin decât în lunile anterioare, ceea ce sugerează o normalizare a pieței la un nivel cu 20% peste cel din 2019.

Pe de altă parte, în economia spaniolă rata inflației este mai mică, de 3,5% în septembrie 2023, față de un vârf de 10,8% în iulie 2022. Datele privind consumul sugerează că cererea populației rămâne slabă, cheltuielile scăzând cu 1,2% în trimestrul al treilea din 2023 față de al doilea, dar fiind în creștere cu 1,3% față de perioada similară din 2022. Producția totală spaniolă a scăzut cu 0,4% față de trimestrul anterior și cu 1,3% față de anul anterior. Cu toate acestea, producția de vehicule a crescut, datele Eurostat arătând un plus de 3,4% față de trimestrul al treilea din 2022, ceea ce a dus la creșterea cererii de bunuri intermediare și de capital din Spania.

Tarifele nu sunt influențate doar de cerere, ci și de costurile operatorilor, astfel că, acolo unde a avut loc o creștere a prețurilor de transport sau acolo unde scăderea nu a fost pe măsura scăderii cererii, asta s-a întâmplat din cauza cheltuielilor mai mari: pentru cursele din Spania spre Franța forța de muncă din transporturi costă cu 7,1% mai mult decât în trimestrul al treilea din 2022, motorina din Spania este mai scumpă cu 4,7% față de trimestrul anterior și cu 20,0% față de anul anterior, iar prețul pieselor de schimb și al întreținerii vehiculelor a crescut și el cu peste 14%, de data aceasta față de 2019. Pe măsură ce activitatea economică din ambele țări continuă să încetinească, cererea mai mică de transport încă are capacitatea de a duce la scăderea tarifelor spot, dar această scădere este mai mică decât în ultimele trimestre, sugerând o oarecare normalizare, și încă la un nivel mult mai ridicat decât în anii precedenți din cauza costurilor mult mai mari.