Analiza realizată de Upply, Ti și IRU arată că în primul trimestru din 2023 toate tarifele de transport dintre Duisburg și Praga, și spot, și pe bază de contract, și într-un sens, și în celălalt, au scăzut. Dinspre Duisburg spre Praga tarifele de transport pe bază de contract au fost mai mici cu 6% față de ultimul trimestru din 2022, adică de 1.257 de euro (1,75 de euro/km) și mai mari cu 12,5% decât în primul trimestru din 2022. Iar tarifele spot au scăzut cu 4,7%, până la 1.477 de euro (2,05 euro/km), dar sunt cu 15,4% mai mari față de acum un an. Pe sensul celălalt, de la Praga la Duisburg, tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 4,6%, până la 962 de euro (1,34 de euro/km) și sunt cu 8,1% mai mari decât acum un an, iar cele spot au scăzut cu 4,2% față de trimestrul anterior și sunt cu 21,3% mai mari decât în primul trimestru din 2022.
Inflația a afectat salariile reale din Cehia, ceea ce a dus la o scădere a consumului în 2022. CZSO, institutul de statistică din această țară, arată că în primul trimestru din 2023 vânzările totale cu amănuntul au scăzut cu 14,5% față de perioada similară din 2022, iar vânzările de vehicule și cheltuielile cu îmbrăcămintea, încălțămintea și produsele de modă din magazinele specializate au scăzut cu 14,0%, respectiv 138,3% față de acum un an. Deci consumatorul ceh este mai atent la costuri și cumpără un volum mai mic de bunuri, ceea ce face ca cererea să nu mai preseze transportul de mărfuri și creșterea tarifelor.
Deși s-a înregistrat o redresare ușoară a consumului, cu volume în creștere cu 111,7% față de ultimul trimestru al lui 2022 pentru îmbrăcăminte și cu 1,8% pentru retailul total, cererea este încă mult sub nivelul din 2022. Producția totală din Cehia a scăzut cu 8,7% în primul trimestru din 2023 față de ultimul din 2022. Esențiale pentru economia acestei țări sunt electricele, dispozitive optice, mașinile și vehiculele de transport, dar producția de vehicule este în scădere cu 0,6% față de ultimul trimestru din 2022, în timp ce producția de energie electrică este în scădere cu 5,4%, reflectând scăderea cererii.
În ceea ce privește Germania, grevele recente determinate de inflația ridicată și de creșterea costului vieții au determinat creșterea salariilor, iar protestele din transport ar urma să aibă efect de domino asupra sectorului logistic, cauzând întârzieri în transportul feroviar de marfă și crescând timpul și costul circulației mărfurilor în și din Germania. În plus, ele vor duce la creșterea în continuare a costurilor forței de muncă atât în Germania, cât și în Republica Cehă, ceea ce va atrage costuri mai mari pentru transportul rutier de marfă și va limita scăderile de tarife care ar putea apărea în 2023 din cauza scăderii cererii de transport. Deci, deși există motive pentru noi scăderi ale tarifelor, costurile rămân ridicate în comparație cu nivelurile istorice, ceea ce înseamnă că tarifele rămân mai mari decât în 2021. Și consumul din Germania este scăzut, punând puțină presiune în sensul creșterii tarifelor de transport. Potrivit Destatis, volumul total și vânzările cu amănuntul ajustate sezonier au scăzut cu 0,87% în primul trimestru din 2023 față de ultimul din 2022. Consumul german este mai mic cu 7,2% față de acum un an, ceea ce a dus la o presiune semnificativ mai mică a cererii asupra tarifelor de transport rutier de marfă. Iar scăderea costurilor a facilitat scăderea tarifelor, atât pe piața spot, cât și pe piața contractelor.
Analiza trimestrială realizată de Upply, Ti și IRU indică faptul că toate tarifele dintre Duisburg și Varșovia au scăzut în primul trimestru din 2023. Pe ruta de la Varșovia la Duisburg, prețurile de transport pe bază de contract au scăzut cu 2,4% față de trimestrul anterior, până la 1.496 de euro (1,38 de euro/km), dar sunt în creștere cu 24,7% față de primul trimestru din 2022. Iar tarifele spot au scăzut cu 6,6%, până la 1.680 de euro (1,56 de euro/km), și sunt cu 16,1% mai mari față de cele din primul trimestru al anului trecut.
De la Duisburg la Varșovia tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 2,1%, până la 1.184 (1,09 euro/km), fiind cu 10,0% peste cele din urmă cu un an, iar cele spot au scăzut cu 8,3%, până la 1.367 de euro (1,26 de euro/km), și sunt cu 3,6% mai mari față de perioada similară din 2022.
Tarifele spot de la Varșovia la Duisburg sunt acum cu 12,3% mai mari decât cele din contracte, diferență care este în scădere de la 17,4% în ultimul trimestru al anului trecut, ca rezultat al scăderii tarifelor spot de peste 2,5 ori mai mult decât cele din contracte. Scăderea prețurilor de transport spot reprezintă o ușoară normalizare, deoarece răspunde cererii slabe și costurilor mai mici.
Conform datelor Destatis (institutul german de statistică) pentru primul trimestru din 2023, producția medie lunară a Germaniei a crescut cu 2,3% față de trimestrul al patrulea din 2022, în principal ca urmare a redresării comerțului B2B, pe măsură ce au crescut producția de bunuri intermediare (cu 2,9%) și bunurile de capital (cu 2,6%).
Cu toate acestea, cererea internațională slabă din partea consumatorilor, cauzată de costul ridicat al vieții, a dus la o scădere de 3,2% a producției de bunuri de folosință îndelungată, în timp ce producția de bunuri de consum a crescut cu mai puțin de 0,1% față de trimestrul anterior și este cu 4,1% mai mică decât în perioada similară a anului trecut. Asta a dus la o cerere slabă de bunuri intermediare poloneze, reducând presiunea din partea cererii și deci și tarifele spot.
Recesiunea în scădere și temerile mai mici legate de criza energetică au îmbunătățit așteptările de producție pe termen lung pentru economia germană, ceea ce a dus la creșterea concurenței pe piața de transport pe bază de contract, pe măsură ce companiile urmăresc să asigure niveluri mai ridicate de capacitate pe termen mediu și lung. Această perspectivă îmbunătățită a dus la o scădere mai mică a tarifelor de transport pe bază de contract între Varșovia și Duisburg.
În Polonia inflația a atins noi maxime de 18,4% în februarie, în timp ce în martie a scăzut la 16,4%, și începe să ducă la scăderea consumului populației, care până acum rezistase cu bine. Datele disponibile pentru primul trimestru din 2023 de la institutul de statistică din această țară arată o scădere cu 27,1% a consumului față de ultimul trimestru din 2022, ceea ce face ca cererea de transport să nu mai preseze în sensul creșterii tarifelor spot și prețul unei curse de la Duisburg la Varșovia să scadă cu 8,3%, aproape de două ori mai mult decât scăderea medie europeană. Producția poloneză este și ea în scădere cu 5,4% față de trimestrul precedent, iar comenzile noi au scăzut cu 2,5% față de trimestrul anterior și cu 27,6% față de perioada similară din anul anterior. Contractele pe termen lung mențin costurile furnizorilor de energie la un nivel ridicat, iar cererea internațională slabă din partea consumatorilor care se confruntă cu creșterea costurilor vieții duce la reduceri ale producției și la scăderea cererii poloneze de bunuri intermediare.
Perspectiva pe această relație este de scădere a presiunii din partea cererii, ceea ce va permite noi scăderi ale tarifelor spot în 2023, iar scăderea tarifelor din contracte va fi probabil mai blândă, deoarece devine clar că industria Germaniei a rezistat furtunii.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit