Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Conform datelor furnizate de TimoCom, în perioada 18 februarie-19 martie 2023, raportul dintre cantitatea de mărfuri și numărul de camioane pentru export din România a fost de 8/92, exact ca luna anterioară și în continuare mult mai jos decât la final de 2022 (19/81).

Șase relații au înregistrat creșteri ale acestui raport, cele mai mari fiind cu Franța (de la 7/93 la 11/89), Italia (de la 27/73 la 31/69) și Ungaria (de la 8/92 la 12/88). Spania și Olanda s-au menținut la nivelul din luna anterioară, ambele cu un raport între mărfuri și camioane de 2/98. Iar scăderi au fost pe relațiile cu Austria (de la 6/94 la 3/97), Bulgaria (de la 5/95 la 4/96), Cehia (de la 6/94 la 3/97) și Polonia (de la 11/89 la 10/90).

Relațiile cu cel mai mare raport între numărul de mărfuri și cel de camioane la export sunt Italia (pe primul loc și în lunile anterioare), urmată la mare distanță de Germania (13/87) și Ungaria. Iar relațiile cu cel mai scăzut raport sunt, ca și în luna anterioară, Spania și Olanda, urmate de Austria și Cehia.

La importurile în România raportul dintre mărfuri și camioane a fost, pentru a șasea lună consecutivă, în scădere, ajungând la 13/87, față de 17/83 în luna anterioară. O singură relație, Marea Britanie, a înregistrat o creștere, deși nesemnificativă, de la 3/97 la 4/96, iar alte două au avut raport constant: 12/88 în cazul Italiei și 26/74 în cazul Poloniei. Dintre celelalte relații, unde s-au înregistrat scăderi, cele mai mari au fost cu Austria (de la 19/81 la 9/91), Cehia (de la 20/80 la 13/87) și Franța (de la 11/89 la 4/96).

Țările cu cel mai mic raport dintre mărfuri și camioane la import sunt Franța și Marea Britanie, cu 4/96, iar țările cu cel mai mare raport sunt Bulgaria (43/57) și Polonia (26/74). Datele sunt puțin diferite de ceea ce am aflat de la managerii români de transport cu care am continuat să stăm de vorbă pentru a vedea cât de gravă este sau în ce măsură s-a mai rezolvat între timp problema lipsei de marfă. Ei au început să vadă o creștere de volume odată cu venirea primăverii, dar aceasta poate fi pusă pe seama faptului că firmele despre care vorbim fie lucrează în Comunitate, fie la intern. Or, barometrul Timocom din care reiese că volumele continuă să scadă este pentru curse cu plecare și sosire din/în România.

Tarifele pentru transportul intern din Spania au crescut în ultimul trimestrul din 2022, față de trimestrul anterior, conform barometrului realizat de Transport Intelligence, Upply și IRU, atât pentru cursele spot, cu 6,3 puncte, cât și pentru cele pe bază de contract, cu 0,5 puncte, mai ales din cauza prețurilor ridicate ale combustibililor și cererii mari din sezonul recoltelor. Iar față de perioada similară din 2021 creșterea a fost de 14,9, respectiv 35,5 puncte,

Prețul motorinei a atins un maxim în iulie 2022, când media a fost de 2,03 euro/l, cu 38,0% mai mare decât în ianuarie 2022. Creșterea a fost limitată de reducerea oferită de guvern, de 20% pentru litrul de combustibil alimentat din Spania.

Costurile de transport mai mari au dus tarifele la noi maxime istorice în trimestrul al treilea din 2022, când motorina s-a ieftinit, după care însă, în primele două luni ale trimestrului al patrulea, s-a scumpit iar, ducând la o nouă creștere a prețurilor de transport. În ianuarie 2023 motorina costă din nou mai puțin, deși încă este cu 21,2% mai scumpă decât în perioada similară a anului trecut. Deci tarifele spot și pe bază de contract rămân mari și nu se stimează că vor scădea mult în primul trimestru din 2023.

Subvenția pentru motorină acordată de guvern nu se mai aplică persoanelor fizice, iar transportatorii încă sunt eligibili, tot pentru 20 de cenți/l până pe 31 martie și 10 cenți/l până pe 30 iunie, dar eliminarea acestei reduceri va duce la transferarea prețului motorinei în tariful de transport.

O caracteristică importantă a economiei Spaniei este că din noiembrie până în martie este sezonul recoltei de măsline – această țară produce 75% din măslinele din lume și are nevoie de transport pentru peste 10 milioane de tone în timpul sezonului de recoltare, ceea ce crește mult cererea de transport, în condițiile în care capacitatea este oricum limitată. Schimbările climatice au forțat în 2022 recoltarea timpurie, ceea ce a făcut ca cererea mare care ar fi trebuit să fie în primul trimestru din 2023 să apară de fapt în ultimul trimestru din 2022. Iar în 2023 recolta de măsline își va reduce presiunea în sensul creșterii tarifelor, câtă vreme Consiliul Internațional al Măslinelor vede o scădere de 47% a producției de măsline față de anul anterior din cauza condițiilor climatice extreme din 2022.

În ciuda inflației mari și a acestor probleme climatice, economia spaniolă nu va cunoaște un 2023 slab. Previziunile preliminare pentru primul trimestru arată că piața transportului rutier de mărfuri din Spania va crește cu 2,6%, mai rapid decât cele din Germania, Franța și Marea Britanie. Presiunea inflaționistă se va menține și va limita consumul privat, dar inflația totală a scăzut din august încoace, ceea ce înseamnă că nu va afecta foarte mult cererea de marfă din Spania în 2023. În ceea ce privește tarifele, ele vor depinde în mare măsură de prețurile combustibililor din țară și de disponibilitatea guvernului de a sprijini sectorul transporturilor cu noi subvenții.