Analiza trimestrială realizată de Upply, Ti și IRU indică faptul că toate tarifele dintre Duisburg și Varșovia au scăzut în primul trimestru din 2023. Pe ruta de la Varșovia la Duisburg, prețurile de transport pe bază de contract au scăzut cu 2,4% față de trimestrul anterior, până la 1.496 de euro (1,38 de euro/km), dar sunt în creștere cu 24,7% față de primul trimestru din 2022. Iar tarifele spot au scăzut cu 6,6%, până la 1.680 de euro (1,56 de euro/km), și sunt cu 16,1% mai mari față de cele din primul trimestru al anului trecut.
De la Duisburg la Varșovia tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 2,1%, până la 1.184 (1,09 euro/km), fiind cu 10,0% peste cele din urmă cu un an, iar cele spot au scăzut cu 8,3%, până la 1.367 de euro (1,26 de euro/km), și sunt cu 3,6% mai mari față de perioada similară din 2022.
Tarifele spot de la Varșovia la Duisburg sunt acum cu 12,3% mai mari decât cele din contracte, diferență care este în scădere de la 17,4% în ultimul trimestru al anului trecut, ca rezultat al scăderii tarifelor spot de peste 2,5 ori mai mult decât cele din contracte. Scăderea prețurilor de transport spot reprezintă o ușoară normalizare, deoarece răspunde cererii slabe și costurilor mai mici.
Conform datelor Destatis (institutul german de statistică) pentru primul trimestru din 2023, producția medie lunară a Germaniei a crescut cu 2,3% față de trimestrul al patrulea din 2022, în principal ca urmare a redresării comerțului B2B, pe măsură ce au crescut producția de bunuri intermediare (cu 2,9%) și bunurile de capital (cu 2,6%).
Cu toate acestea, cererea internațională slabă din partea consumatorilor, cauzată de costul ridicat al vieții, a dus la o scădere de 3,2% a producției de bunuri de folosință îndelungată, în timp ce producția de bunuri de consum a crescut cu mai puțin de 0,1% față de trimestrul anterior și este cu 4,1% mai mică decât în perioada similară a anului trecut. Asta a dus la o cerere slabă de bunuri intermediare poloneze, reducând presiunea din partea cererii și deci și tarifele spot.
Recesiunea în scădere și temerile mai mici legate de criza energetică au îmbunătățit așteptările de producție pe termen lung pentru economia germană, ceea ce a dus la creșterea concurenței pe piața de transport pe bază de contract, pe măsură ce companiile urmăresc să asigure niveluri mai ridicate de capacitate pe termen mediu și lung. Această perspectivă îmbunătățită a dus la o scădere mai mică a tarifelor de transport pe bază de contract între Varșovia și Duisburg.
În Polonia inflația a atins noi maxime de 18,4% în februarie, în timp ce în martie a scăzut la 16,4%, și începe să ducă la scăderea consumului populației, care până acum rezistase cu bine. Datele disponibile pentru primul trimestru din 2023 de la institutul de statistică din această țară arată o scădere cu 27,1% a consumului față de ultimul trimestru din 2022, ceea ce face ca cererea de transport să nu mai preseze în sensul creșterii tarifelor spot și prețul unei curse de la Duisburg la Varșovia să scadă cu 8,3%, aproape de două ori mai mult decât scăderea medie europeană. Producția poloneză este și ea în scădere cu 5,4% față de trimestrul precedent, iar comenzile noi au scăzut cu 2,5% față de trimestrul anterior și cu 27,6% față de perioada similară din anul anterior. Contractele pe termen lung mențin costurile furnizorilor de energie la un nivel ridicat, iar cererea internațională slabă din partea consumatorilor care se confruntă cu creșterea costurilor vieții duce la reduceri ale producției și la scăderea cererii poloneze de bunuri intermediare.
Perspectiva pe această relație este de scădere a presiunii din partea cererii, ceea ce va permite noi scăderi ale tarifelor spot în 2023, iar scăderea tarifelor din contracte va fi probabil mai blândă, deoarece devine clar că industria Germaniei a rezistat furtunii.
Conform datelor furnizate de TimoCom, în perioada 18 februarie-19 martie 2023, raportul dintre cantitatea de mărfuri și numărul de camioane pentru export din România a fost de 8/92, exact ca luna anterioară și în continuare mult mai jos decât la final de 2022 (19/81).
Șase relații au înregistrat creșteri ale acestui raport, cele mai mari fiind cu Franța (de la 7/93 la 11/89), Italia (de la 27/73 la 31/69) și Ungaria (de la 8/92 la 12/88). Spania și Olanda s-au menținut la nivelul din luna anterioară, ambele cu un raport între mărfuri și camioane de 2/98. Iar scăderi au fost pe relațiile cu Austria (de la 6/94 la 3/97), Bulgaria (de la 5/95 la 4/96), Cehia (de la 6/94 la 3/97) și Polonia (de la 11/89 la 10/90).
Relațiile cu cel mai mare raport între numărul de mărfuri și cel de camioane la export sunt Italia (pe primul loc și în lunile anterioare), urmată la mare distanță de Germania (13/87) și Ungaria. Iar relațiile cu cel mai scăzut raport sunt, ca și în luna anterioară, Spania și Olanda, urmate de Austria și Cehia.
La importurile în România raportul dintre mărfuri și camioane a fost, pentru a șasea lună consecutivă, în scădere, ajungând la 13/87, față de 17/83 în luna anterioară. O singură relație, Marea Britanie, a înregistrat o creștere, deși nesemnificativă, de la 3/97 la 4/96, iar alte două au avut raport constant: 12/88 în cazul Italiei și 26/74 în cazul Poloniei. Dintre celelalte relații, unde s-au înregistrat scăderi, cele mai mari au fost cu Austria (de la 19/81 la 9/91), Cehia (de la 20/80 la 13/87) și Franța (de la 11/89 la 4/96).
Țările cu cel mai mic raport dintre mărfuri și camioane la import sunt Franța și Marea Britanie, cu 4/96, iar țările cu cel mai mare raport sunt Bulgaria (43/57) și Polonia (26/74). Datele sunt puțin diferite de ceea ce am aflat de la managerii români de transport cu care am continuat să stăm de vorbă pentru a vedea cât de gravă este sau în ce măsură s-a mai rezolvat între timp problema lipsei de marfă. Ei au început să vadă o creștere de volume odată cu venirea primăverii, dar aceasta poate fi pusă pe seama faptului că firmele despre care vorbim fie lucrează în Comunitate, fie la intern. Or, barometrul Timocom din care reiese că volumele continuă să scadă este pentru curse cu plecare și sosire din/în România.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit