Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

sursa foto: CLEPA

JRC (Centrul Comun de Cercetare al UE) a publicat recent un proiect final al „Regulilor pentru calcularea amprentei de carbon a bateriilor pentru vehicule electrice (CFB-EV)”, intrând într-o fază de consultare. Organizațiile producătoare de baterii și de automobile, inclusiv CLEPA, s-au adresat în comun reprezentanților Comisiei Europene (DG GROW și DG ENV) cu o scrisoare de îngrijorare cu privire la aceste reguli. 

„În timp ce efortul de a reglementa și de a oferi îndrumări suplimentare privind calcularea amprentei de carbon a bateriilor pentru vehicule electrice (EV) este sensibil și apreciat, proiectul conține unele aspecte care ridică îngrijorări pentru industrie, în special în ceea ce privește evaluarea impactului materialelor reciclate (și așa-numita modelare a „sfârșitului de viață”)”, scriu acestea. 

Documentul JRC propune aplicarea așa-numitei formule de amprentă circulară (Circular Footprint Formula – CFF) la calcularea amprentei de carbon a bateriilor, cu referire la metoda amprentei ecologice a produselor (Product Environmental Footprint – PEF), ca modalitate de modelare a sfârșitului duratei de viață a bateriilor pentru vehicule electrice. Coaliția susține că acest calcul nu numai că adaugă o povară semnificativă de complexitate pentru practicieni și pentru societățile raportoare, dar se abate și de la alte practici contabile recunoscute la nivel mondial. Prin urmare, aceasta recomandă instituțiilor UE să utilizeze abordarea „cut-off”, adoptată și recunoscută la scară largă, pentru modelarea sfârșitului ciclului de viață al bateriilor pentru vehicule electrice, în locul metodei CFF. 

Pe 8 mai, Maersk a anunțat construcția celei de-a doua platforme logistice pentru baterii de vehicule electrice, după cea care funcționează din noiembrie 2022 în Teplice, Republica Cehă. Aceasta este construită în Berkhof, la periferia orașului Hanovra, de către dezvoltatorul Bauwo, pe o suprafață de 50.000 mp, și se preconizează că va fi operațională în mai 2024. Compania daneză subliniază că „noua facilitate se află în apropiere de uzinele de producție ale mai multor producători de automobile și va contribui la creșterea mobilității electrice în Germania și în Europa”.

Platforma va fi formată din două clădiri cu o înălțime liberă de 12 m, care vor putea găzdui până la 34.000 de paleți. O atenție deosebită este acordată siguranței, în special împotriva incendiilor. Un sistem de control detectează dacă un palet prezintă o creștere a temperaturii și o dilatare, caz în care este evacuat automat și depozitat într-un container special în aer liber, unde poate fi examinat. Dacă un client solicită acest lucru, acesta poate avea o zonă separată, personalizată.

Pe lângă depozitare și reambalare, platforma va putea oferi control de calitate și reîncărcare a bateriilor. Aceasta va gestiona nu numai baterii noi destinate producției de vehicule electrice, ci și baterii uzate destinate reutilizării sau reciclării. „Logistica în industria auto este una dintre cele mai dificile”, spune Jens-Ole Krenzien, directorul general al Maersk pentru Europa de Nord. „Datorită controlului pe care îl deținem asupra tuturor activelor importante de-a lungul lanțului de transport, de la fabrica din Asia până la utilizarea pieselor într-o fabrică din Europa, putem oferi clienților noștri nu numai soluții logistice personalizate, ci mai ales soluții foarte rezistente și flexibile.” Tot în domeniul logisticii, Maersk a deschis la începutul lunii mai 2023 o platformă logistică în Cape Town, Africa de Sud, care deservește depozitarea și distribuția pe o suprafață de 10.000 mp și este conectată la rețeaua rutieră și feroviară și la portul orașului, de care se află la 22 km distanță. Acesta poate găzdui până la 7.500 de paleți.