Cobaltul – mai precis extragerea lui – este adesea asociat cu incalcarea drepturilor omului si cu deteriorarea mediului inconjurator, mai ales cand e vorba de Congo. Dar Daimler a dezvoltat o abordare care isi propune ca garanteze ca furnizorii sai respecta cerintele legate de sustenabilitate si vor sa ofere mai multa transparenta in suppy chain si de aceea a angajat o companie de audit pentru a clarifica si monitoriza fiecare etapa a lantului de aprovizionare cu cobalt, astfel incat acestea sa se realizeze conform standardelor OECD, pentru ca electromobilitatea este cu adevarat sustenabila numai daca materia prima se extrage in conditii sustenabile.
In plus, Daimler face cercetari legate de materialele mai putin critice care ar putea inlocui cobaltul. In cazul actualei generatii de celule de baterii proportia de cobalt in materialele active (nichel, mangan, cobalt, litiu) s-a redus deja de la circa o treime la mai putin de 20%, in laboratoare se lucreaza cu mai putin de 10% si proportia se asteapta sa scada si mai mult pe viitor.
La bateriile Li-Ion structura este similara indiferent ca e vorba de un telefon mobil sau de vehicule electrice: intotdeauna sunt doua staturi de metal, cum ar fi cupru si aluminiu, intre care sunt doi poli cu catod si anod, intre care au loc reactiile electrice, pentru care este nevoie si de un metal reactiv, ca litiul. Ponderea cea mai mare in costuri o are catodul, polul pozitiv al bateriei, care consta dintr-un mix de nichel, mangan si cobalt, in timp ce anodul este din pudra de grafit, litiu, electroliti si un separator.
Pe viitor siliconul va inlocui in mare parte pudra de grafit, pentru a creste densitatea energetica a bateriilor cu 20-25% prin faptul ca permite folosirea de materiale pe partea catodului care nu sunt compatibile cu grafitul utilizat in mod normal. In plus, siliconul imbunatateste viteza de incarcare a bateriilor.
Despre avantajele tehnologiei Li-Ion si despre posibilitatea de a inlocui unele materii prime cu altele, mai avantajoase din diverse puncte de vedere, s-a discutat in cadrul mesei rotunde organizate de Daimler online pe 3 aprilie.