TGW Logistics Group a prezentat in premiera la LogiMat solutia automatizata de picking OmniPick, ca raspuns la cresterea tot mai rapida a comertului on-line, dar si a lipsei de forta de munca din intreaga Europa. Cel putin in industria modei comenzile au devenit mai dese pentru mai putine produse, iar colectiile de haine au ajuns sa se schimbe aproape lunar. In plus, este imposibil de prevazut cat de mare va fi cresterea comertului online in acest domeniu, conditii in care TGW considera ca automatizarea este unica solutie prin care companiile vor putea rezista pe piata.
Raffaele Destro, consultant TGW Logistics Group, a explicat ca e-commerce-ul creste in fiecare an, dar nimeni nu poate prezice cat de mult isi va continua cresterea. In industria modei se poate observa ca ciclul pentru produse noi este tot mai scurt in fiecare an. Astfel, unele branduri isi schimba colectia lunar, ceea ce este o adevarata provocare pentru expertii in supply chain. Si nimeni nu poate sa prevada care va fi rata de vanzare din magazine si din on-line. Iar Black Friday poate schimba total lucrurile de pe o zi pe alta. Insa tendinta generala in acest domeniu este pentru comenzi mai dese si mai mici.
Pentru a se pregati cat mai bine pentru viitor, tot mai multe companii investesc multi bani in instrumente de predictie. Desi cunoasterea viitorului este utila in dezvoltarea afacerii, Raffaele Destro este de parere ca firmele ar trebui sa se concentreze pe metode care sa le ajute sa faca fata situatiilor impredictibile. „Dar pentru situatiile complexe din supply chain este nevoie de strategii excelente. In ziua de astazi nimeni nu se mai indoieste de faptul ca automatizarea este una din cele mai importante chei pentru succes. Intrebarea nu este «sa automatizam?», ci mai degraba «ce tip de automatizare este mai potrivita?»“
E commerce ul reprezinta doar a zecea parte din comertul traditional, astfel ca investitiile in sunt absolut necesare pentru a face fata volumelor in crestere. Iar in Black Friday, atunci cand numarul livrarilor aproape ca se dubleaza, fara o organizare stricta lucrurile se pot transforma foarte usor intr un cosmar logistic pentru multe dintre companii. Ca si in anii trecuti, campania de reduceri din 2018 a reprezentat un boom din punct de vedere al numarului de colete livrate, insa experienta editiilor anterioare i a ajutat pe actorii implicati sa minimizeze pierderile si sa isi optimizeze timpii de livrare, care anul acesta nu au depasit 12 zile din momentul comandarii produsului si pana la primirea lui.
Apetitul romanilor pentru ceea ce inseamna reduceri de Black Friday s-a tradus prin cumparaturi online in valoare de peste un miliard de lei doar in week end ul 16 18 noiembrie (pentru ca perioada de reduceri nu a fost la fel peste tot), din care doar pe partea de plati online in sistemul PayU Romania au fost generate peste 376.289 de tranzactii, in valoare de aproximativ 198 de milioane de lei, o crestere de 40% fata de perioada similara din 2017, au aratat datele centralizate de PayU Romania. Iar cele mai multe dintre comenzile platite online, respectiv 80% (peste 157 de milioane de lei) din cele aproape 200 de milioane de lei, au fost inregistrate in prima zi a campaniei, pe 16 noiembrie.
Pe langa produsele IT, topul cumparaturilor online de Black Friday a fost dominat anul acesta de televizoare cu diagonale mari si anvelope, dupa cum a explicat Adrian Mihai, unul din cei trei fondatori ai companiei de curierat FAN Courier. „Romanii au inceput sa comande din ce in ce mai multe anvelope online. Daca pana in anii trecuti erau si nu erau, le mai luau de la magazinele din colt, anul acesta de Black Friday a fost nebunie“, a afirmat Mihai, care a aratat ca volumul de colete ridicate din depozitele clientilor si livrate la consumatori a fost „cu 5 6% mai mare decat ceea ce prognozaseram noi“. Compania se intalneste cu marii clienti inca din februarie martie pentru a face calcule privind volumele estimate in perioada reducerilor, iar pentru editia din acest an cresterea a fost de 20%.
300.000 de colete ridicate intr o singura zi
Comparativ, in prima zi lucratoare dupa declansarea campaniei de reduceri din 2017, FAN Courier a ridicat circa 220.000 de expeditii, iar in aceeasi zi din 2018 numarul lor a crescut la 273.000. „O expeditie, de regula, are 1,2 colete, deci undeva la 300.000 de colete ridicate intr o singura zi din toata tara, pe care a trebuit mai apoi sa le livram. Aceasta crestere ne a fortat destul de mult. In acelasi timp, ne am dat seama ca daca nu finalizam investitia de la Stefanesti vom avea o mare problema. In vechiul depozit nu puteam sa facem fata volumelor care urmau sa vina. Am avut norocul s o terminam inainte de Black Friday“, a mai explicat Adrian Mihai. Si, pentru ca numarul coletelor este foarte mare, iar manipularea lor se face intr un timp foarte scurt, inevitabil apar si deteriorari pentru unele dintre produse. In prezent, procentul acestor deteriorari in cadrul FAN Courier este de 4,8 colete la 24.000 manipulate, tinta fiind de a cobori aceasta cifra la un singur colet, acesta fiind standardul european in materie. „De la ridicare si pana la livrare, o expeditie trece prin mainile a sapte oameni. Daca intr o zi noi avem 200.000 de expeditii, rezulta ca avem 1,4 milioane de posibilitati de a gresi sau de a scapa din mana un colet. Este imposibil sa nu gresesti.“
La randul sau, curierii DPD Romania nu au avut reclamatii privind colete deteriorate care sa contina telefoane mobile sau televizoare, insa s-au confruntat cu situatii in care coletele nu au putut fi livrate, iar in majoritatea cazurilor acest lucru a fost cauzat de ambalajul de protectie insuficient. „De exemplu, in cazul transporturilor de sticle, daca nu au ambalaj de protectie corespunzator, acestea se sparg, iar lichidul scurs poate deteriora si celelalte colete“, au explicat oficialii companiei.
Echipa de lucru interdepartamentala
Pregatirile din timp si experientele bune si mai putin bune din trecut ale DPD Romania au facut ca estimarile pentru editia de Black Friday 2018 „sa fie foarte aproape de realitate, avand, astfel, o marja de eroare de pana la 3%. In ceea ce priveste numarul total al coletelor, acesta a crescut cu aproape 35% in perioada de Black Friday, fata de octombrie.“
FAN Courier spune ca pregatirea buna a retailerilor a facut ca timpii de livrare de la plasarea comenzii si pana la primirea produsului sa ajunga la cel mult 12 zile, iar campania a fost un succes din punct de vedere logistic: „Primele expeditii de Black Friday noi le am livrat inca de vineri dimineata, datorita faptului ca unii dintre clientii nostri s-au organizat foarte bine, au luat comenzile la prima ora si au si inceput sa le pregateasca, astfel ca si noi am putut incepe livrarea foarte rapid. Planul a fost ca fiecare client sa isi primeasca expeditia in maximum 12 zile de la comanda. Am avut si clienti care au inceput mai tarziu campania de reduceri, adica pe 24 noiembrie, insa aici termenul de livrare a fost mai mic“, a punctat Adrian Mihai. De altfel, in primele doua zile de la demararea reducerilor, compania a avut programate pentru ridicare de la depozitele clientilor sai numai putin de 191 de camioane incarcate cu marfa, 7 10 vehicule pe ora, iar rata de succes a fost de 99%.
In cazul DPD Romania, strict pentru Black Friday a fost desemnat un asa numit „task force interdepartamental“, o echipa formata din specialisti din cadrul mai multor departamente, care a adunat informatii de la clienti si a previzionat incarcarea suplimentara de colete. „Numarul de angajati suplimentari si de masini folosite pentru a face fata volumului mare de colete de Black Friday este incredibil si poate fi foarte costisitor, iar fara o organizare stricta totul se poate transforma foarte usor intr un cosmar logistic pentru multe companii. La nivel national, am avut cu 10 15% mai multi curieri pentru a putea gestiona volumele si in Bucuresti am deschis peste 20 de Oficii DPD, unde am directionat o parte din colete“, ne au explicat reprezentantii DPD. Volumele ridicate de la clienti au fost astfel esalonate, o parte ajungand direct in depozitele companiei de curierat, in timp ce o alta parte a ajuns in Oficiile DPD din Bucuresti. „Pentru majoritatea clientilor am mentinut aceleasi ore de ridicare, iar pentru cazurile exceptionale echipa interna DPD de Black Friday a gasit solutii pe loc si am avut curieri dedicati pentru colectari pentru aceasta perioada.“ Organizarea a dus la timpi de livrare de 24 48 de ore pentru 80% dintre clientii finali, restul coletelor fiind livrate ulterior, din motive despre care compania spune ca sunt cele „obisnuite“: adresa nu era scrisa corect sau era incompleta, destinatarul nu era la adresa indicata etc.
Inca este loc de crestere
Cu toate aceste volume, care cresc de la an la an, am incercat sa aflam de la companiile de curierat chestionate cat de mult ar mai putea sa creasca e commerce ul in urmatorii ani. In opinia Managing Partener ului FAN Courier, Felix Patrascanu, estimarile companiei au fost date peste cap de cresterea din ultimele luni, venita tocmai pe fondul campaniilor de reduceri dedicate Black Friday sau Craciunului. „Noi credeam ca vom avea o crestere de circa 12%, dar ultimele luni ne au demonstrat ca nu a fost chiar asa. La noi, ca sa poti sa sustii o crestere trebuie sa faci foarte multe investitii, de aceea in 2018 am investit 27,5 milioane de euro in personal, in IT, in spatii de depozitare si in flota. Daca nu terminam investitia in depozitul de la Stefanesti pana in Black Friday, ne blocam exact ca in 2017, nu rezistam. Eu consider ca, atat timp cat e commerce ul a «muscat» din offline pana in 10%, atunci aceste investitii sunt necesare.“ Si reprezentantii DPD Romania considera ca piata de e commerce nu a ajuns inca la maturitate, peste 40% dintre clientii companiei comercializandu si produsele inclusiv sau exclusiv online. „In ultimii doi ani, DPD Romania a trecut printr o serie de schimbari, inclusiv la nivel de software. Totodata, am lansat reteaua de Automate DPD Collect, amplasate in mall uri si centre comerciale in Bucuresti si in curand si in tara, oferind astfel cumparatorilor online mai multa flexibilitate in primirea si plata coletelor, care pot fi ridicate intre orele 9:00 si 23:00, inclusiv in weekend.“ Ultimele doua saptamani din noiembrie, adica perioada de Black Friday, reprezinta un procent situat intre 5 si 10% din totalul cifrei de afaceri anuale, care in 2017 s-a situat la aproape 27 de milioane de euro.
Volume mai mari si pentru platformele de e fulfillment
Dezvoltarea magazinelor online s-a simtit si in cazul serviciilor de e fulfillment, un tip de prin care depozitarea, procesarea si livrarea comenzilor de la magazinele virtuale catre clientii finali sunt preluate de platforme specializate, asa cum este Frisbo, care a avut o crestere de 25% a volumelor, datorata faptului ca „mai multi «selleri» au ales sa intre in campania de Black Friday, insa si cei care au facut asta in anii trecuti s-au pregatit mai bine pentru a face fata campaniei“, dupa cum a punctat Bogdan Colceriu, CEO Frisbo. „Toate depozitele Frisbo au operat inclusiv sambata pentru a face fata tuturor comenzilor intrate si pentru a nu aglomera ziua de luni. Nefiind la prima experienta de acest gen, toate coletele au fost pregatite in 24 de ore de la intrarea comenzilor“, a mai spus Colceriu, care se asteapta la cresteri anuale de peste 20% ale pietei locale de e commcerce, indiferent de ce se intampla cu piata de retail si cu evolutia economica a Romaniei. „Comertul electronic creste, in primul rand, prin canibalizarea comertului offline.“
Lipsa spatiului da peste cap livrarile
Asociata in mod obisnuit cu marirea volumului de marfa la electrocasnice si electronice, campania de Black Friday 2018 a insemnat pentru DSV Solutions o crestere de circa 25%, proportional cu necesitatea maririi capacitatii de transport. „Avem o mare experienta in ceea ce priveste aceasta perioada aglomerata a anului si am reusit sa estimam cresterea, in colaborare si cu clientii nostri, care, la fel, au reusit sa puna lucrurile la punct foarte bine“, dupa cum a explicat Catalin Papuc, Domestic Distribution Country Director DSV Solutions. Compania foloseste propria retea de distributie pentru clientii implicati in Black Friday, insa chiar si cu o bine pusa la punct tot pot aparea intarzieri la livrare sau produse care sunt returnate in depozit. „Clientii finali in aceasta perioada nu au cum sa aiba spatiul necesar, deoarece comanda foarte multa marfa si atunci intarzierile sunt inevitabile de la an la an. Asteapta sa ruleze ei stocul, pentru a putea sa descarce.“ Cu toate ca intarzierile nu sunt mai mari de o zi, cel mult doua, faptul ca la descarcare se lucreaza pe baza de programare si programul nu se respecta in totalitate se traduce intr un cost suplimentar. „Exista flexibilitate. Daca sunt dovedite aceste costuri in perioada de Black Friday, atunci clientii le accepta, deoarece nu este vina noastra ca nu putem descarca la timp“, a mai spus acelasi manager.
In mod normal, DSVSolutions are o medie de 250 300 de camioane, de toate tipurile, incarcate zilnic, iar in perioada de Black Friday numarul acestora este suplimentat pana la o medie de 400 de vehicule zilnic. Spre deosebire de precedenta editie, anul acesta procentul de retururi a fost mai mic. In gestionarea unei astfel de perioade aglomerate este foarte importanta experienta in capacitatea de a atrage personal suplimentar, cel putin pe partea de depozitare. Astfel, in companie lucreaza peste 600 de angajati, white si blue collars, iar pe langa angajatii proprii, in special pentru perioadele aglomerate, compania lucreaza cu trei firme de recrutare. „Este foarte greu si noi ne lovim de aceasta problema a lipsei de personal in depozit, este foarte greu sa i gasesti si sa i tii. Aceasta este principala provocare a anului“, a explicat Catalin Papuc, afirmand ca probleme au existat inclusiv la colaboratorii DSV ului, respectiv la subcontractori, care au intampinat dificultati in ceea ce priveste soferii. Pe langa cresterea salariilor, masurile de contracarare presupun acordarea de bonusuri si diverse alte facilitati legate de locul de munca. „Sunt diferite programe pe care le desfasuram intern, dar este greu sa fidelizam personalul.“
A crescut numarul de produse continute intr o singura comanda
Datorita dezvoltarii afacerilor principalilor clienti, a noilor contracte si a lansarii de noi activitati, FM Logistic si a majorat veniturile cu 10% in anul fiscal anterior, ajungand la 27,5 milioane de euro in Romania (la 31 martie 2018). Extinderea afacerilor existente si a portofoliului de clienti a dus la o crestere semnificativa a activitatii de depozitare (44% din totalul afacerilor) si o crestere stabila pentru transport (48%) si co packing (8%). Avand in vedere evolutia pozitiva a business ului pe intreg anul, si volumele pentru Black Friday au evoluat. „De exemplu, in aceasta campanie pentru unul din clientii nostri din sectorul produselor cosmetice, volumele s-au marit cu 10% comparativ cu aceasi perioada a anului trecut, depasind chiar si cu pana la 7% previziunile clientilor. Ce a crescut cu adevarat mult este numarul de produse continute intr o comanda, chiar cu pana la 8%, comparativ cu numarul de produse dintr o comanda de anul trecut”, a mentionat Lucian Nicolcea, Customer Manager FM Logistic. Iar acest lucru a dus la cresterea timpului necesar pregatirii comenzilor, coletele devenind mai mari si mai numeroase, in timp ce zona de depozitare tampon folosita pana la incarcare a fost si ea mai mare. Pentru a putea face fata volumelor, compania a recurs la diferite modalitati care au implicat, printre altele, parteneriat cu firme specializate in leasing de personal, schimbul de noapte, acolo unde nu exista, sau modificarea programului de lucru de la 8 la 12 ore. Toata aceasta crestere nu poate fi sustinuta fara investitii, pe care compania de le face anual in toate domeniile principale: instrumente dedicate WMS, infrastructura IT, securitate si automatizare. „FM este intotdeauna gata sa sprijine cresterea volumelor clientilor nostri, chiar daca uneori acest lucru se face peste noapte, cum ar fi Black Friday, de exemplu”, a explicat si Nicolae Balea, director IT in cadrul companiei.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit