FAN Courier estimeaza ca va incheia 2018 cu o cifra de afaceri de 145 de milioane de euro, in linie cu previziunile initiale, pe o piata consolidata care va depasi anul acesta jumatate de miliard de euro. In cei 20 de ani de activitate pe piata din Romania, principalul jucator de pe piata de curierat a realizat investitii de peste 135 milioane de euro si a devenit unul dintre marii contributori la bugetul de stat cu peste 164 de milioane de euro, taxe cumulate incepand din 2001* (nivelul taxelor a fost calculat pe baza cursului mediu anual de schimb leu/euro anuntat de BNR).
„2018 este anul cu cele mai mari investitii din istoria companiei noastre: peste 27.5 de milioane de euro, cu peste 50% peste ceea ce anticipam la finalul anului trecut. Am finalizat cea mai mare investitie intr-un depozit – cel de-al doilea de la Stefanesti si una dintre cele mai mari in tehnologie, banda de sortare din noul HUB”, a declarat Adrian Mihai, unul dintre cei trei fondatori ai companiei. Investitiile constante in flota, capacitate de depozitare, tehnologie performanta si pregatirea personalului sunt constante in activitatea companiei si au rolul de a veni in intampinarea nevoilor clientilor si a pietei. In cei 20 de ani de la infiintare, fondatorii FAN Courier au aprobat investitii de peste 135 milioane de euro, cu 8.5 milioane euro mai mult decat cifra de afaceri inregistrata de companie in 2017. „In 2007, din cauza unor investitii pe care le-am amanat si pe fondul unei cresteri fara precedent a volumului de expeditii, la acel moment, am intrat in blocaj. Am fost nevoiti, atunci, sa platim despagubiri clientilor pana in vara anului urmator”, afirma Neculai Mihai, fondator al companiei.
In ultimii 10 ani, compania de curierat si-a crescut nivelul investitiilor de 14 ori iar pentru 2019, planurile includ continuarea proiectelor, peste 15 milioane de euro fiind bugetate deja pentru aceasta. Anul acesta, o componenta importanta a investitiilor au fost tehnologia si inovatia. Banda de sortare din noul HUB de la Stefanesti accelereaza nivelul de automatizare a activitatii curente, pe fondul crizei de personal cu care se confrunta intreaga economie locala. Pentru 2019, FAN Courier isi mentine previziunile de crestere, la acest moment estimarile fiind de plus 15% peste afacerile din acest an, care se vor cifra la aproximativ 145 de milioane de euro. „Apreciem ca piata de curierat isi mentine tendintele de crestere iar e-commerce-ul ramane, si pe mai departe, principalul motor al industriei noastre. Black Friday, cea mai mare campanie de discountare de la noi demonstreaza constant apetitul romanilor pentru cumparaturile online”, a declarat Felix Patrascanu, fondator si managing partner FAN Courier.
O invitatie in cel mai mare depozit din Europa Centrala si de Est nu este tocmai o ocazie cu care te intalnesti in fiecare zi, cu atat mai mult cu cat momentul se petrece cu doar cu cateva zile inainte de „nebunia“ generata de Black Friday. Tranzit a avut astfel ocazia sa vada pe viu logistica din spatele livrarilor eMAG si care sunt procesele prin intermediul carora se ajunge la expedierea a nu mai putin de 150.000-200.000 de colete intr-o singura zi, adica un volum preluat de un camion la fiecare 10 minute, timp de 24 de ore. Totul se petrece in cel mai nou spatiu de depozitare al celui mai mare retailer online din Romania, depozit intins pe o suprafata de 126.000 m2, de doua ori amprenta la sol a Casei Poporului.
11 luni! Atat a durat constructia propriului depozit al eMAG, aflat in comuna Ciorogarla, foarte aproape de A1 Bucuresti-Pitesti, despre care CEO-ul companiei, Iulian Stanciu, spune ca este cel mai mare din Europa Centrala si de Est, hub regional, avand in vedere ca de aici produsele pleaca inclusiv in Ungaria si Bulgaria, tari unde compania are filiale. „Depozitul a fost construit in mai putin de 11 luni de cand am intrat prima data pe teren cu primul utilaj. Totul in urma unei investitii de 65 de milioane de euro. Deja este plin cu marfa pentru Black Friday“, a punctat Iulian Stanciu, explicand faptul ca noua constructie a fost realizata de o companie romaneasca din Ploiesti tinand cont de trei obiective importante: optimizarea livrarilor catre consumatorul final, un loc de munca mai bun pentru angajati si, nu in ultimul rand, mai multa grija fata de mediu, motiv pentru care in planul de constructie au fost introduse costuri initiale mai mari, „care ne vor ajuta sa economisim mult in viitor“. De altfel, toate investitiile in tehnologie realizate aici au fost facute cel putin pe termen mediu, luand in calcul volume previzionate pe urmatorii trei ani.
Nici o surpriza pentru comertul online: volume in crestere!
In deja clasica prezentare a evenimentului de Black Friday propus de platforma online, seful eMAG a punctat, folosindu-se de cifre, ce inseamna aceasta zi din toate perspectivele, inclusiv cea logistica. Asteptarile totale din punct de vedere al vanzarilor se apropie de 86 de milioane de euro, o crestere de 10% fata de evenimentul similar din 2017. Din studiile efectuate de companie a reiesit ca televizorul este cel mai dorit produs anul acesta, motiv pentru care in depozit s-au aflat 50.000 de televizoare, 15.000 de masini de spalat, 21.000 de frigidere, 165.000 de electrocasnice mici si 190.000 de anvelope, pe langa cele 76.000 de smartphone-uri si 20.000 de laptop-uri aflate in celalalt depozit. Cu furnizorii de produse negocierile au inceput in urma cu 10 luni, in timp ce cu firmele de curierat discutiile s-au derulat „cam din martie, dar stiau si ei cam la ce sa se astepte, aveau niste estimari pe care noi le-am dat cam pentru tot anul, inclusiv pentru aceasta perioada. Iar acum avem o programare pe fiecare curier in parte, pe fiecare zi, numar de camioane, localitatile unde vor ajunge produsele, tipuri de produse: mari, medii sau mici, ora si poarta de la care sa vina sa incarce. Avand in vedere ca sunt peste 100 de porti de incarcare-descarcare doar la depozitul nou, plus vreo 30 la cel vechi, trebuie sa facem aceasta planificare atenta pentru optimizarea timpului si a costurilor“, a mai spus Iulian Stanciu. Principalul partener de transport este FAN Courier, care pe 16 noiembrie – Black Friday – va pleca din depozitul din Ciorogarla cu 75 de camioane FTL, dupa cum ne-a explicat Alexandru Niculescu, Operations Vice President pentru Bulgaria, Ungaria si Romania. In afara de FAN, eMAG lucreaza cu Sameday, Urgent Cargus si Posta Romana – prin intermediul careia are mai mult de 600 de puncte de livrare. Cele peste 100 de porti ale noului depozit sunt de fapt 114 rampe, 74 pe zona de nord, acolo unde se realizeaza incarcarile, si 40 pe zona de sud, unde este descarcata marfa. Cu volume ce reprezinta aproape 10% din totalul volumelor anuale, Black Friday presupune si o serie de investitii in tehnologia IT, anul acesta catre servere, servicii de hosting si cloud fiind bugetati 2,5 milioane de euro. Suma este sustinuta tot de cifre, o crestere de la un milion de vizite in 2011, primul an al evenimentului, la 8,3 milioane de IP-uri unice anul trecut, cu 69% din trafic venind de pe mobil.
Accent pe un consum redus de energie
Experienta pe care utilizatorul o are cu platforma online, iar aici intervine logistica din spatele livrarii fiecarui produs, este unul dintre factorii decisivi in atragerea si mentinerea clientilor. Iar eMAG a inchiriat si pus la dispozitia presei un elicopter pentru a putea observa mai bine amploarea intregului parc logistic, ce se intinde pe o suprafata totala de 600.000 m2, de patru ori cat parcul Cismigiu din Capitala. La sol enumeram cele cateva terenuri de tenis construite pentru angajati, o parcare cu 200 de locuri si sapte statii pentru microbuze si autobuze, precum si o parcare de peste 5.000 m2 pentru vehiculele de marfa, ce ofera posibilitatea stationarii simultane a 50 de ansambluri. Tot in parcare am putut observa si mai multe statii de incarcare pentru autoturisme electrice.
Construit cu scopul de a consuma cat mai putina energie, depozitul beneficiaza de incalzire in pardoseala. Sub podeaua de beton a platformei se afla 205 km de teava prin care trece apa calda. Pe langa reducerea consumului, podeaua incalzita ii ajuta foarte mult si pe angajati in zilele friguroase. „De regula se folosesc niste aparate de climatizare aflate la 6 m de podea, iar caldura niciodata nu ajunge la om, pentru ca tot efectul se duce in sus“, explica Marian Tudor, Warehouse Director. Accentul pe un mediu cat mai prietenos este pus si in ceea ce priveste iluminatul interior, care este unul inteligent. Toate cele 2.400 de lampi au integrate module de Wi-Fi care permit controlul individual sau diferite setari pe linii. Totodata, un senzor de luminozitate regleaza puterea lampilor in functie de gradul de iluminare de afara. „S-a mers mult pe automatizare, care inseamna beneficii de ambele parti, angajati si companie, prin reducerea costurilor. Tinta noastra este undeva la 30% reduceri de cost din factura la utilitati, speram sa atingem mai mult.“
Constructia preia volumele anticipate pe urmatorii ani
De la primul si pana la ultimul metru, asa cum ne explica Marian Tudor, constructia a fost gandita sa raspunda tuturor cerintelor de procesare ale magazinului online. Spre exemplu, inaltimea cladirii este de 10,5 m, acesta fiind standardul intern calculat de specialistii eMAG. Pe de-o parte, solutia nu a presupus costuri atat de mari de constructie, pe de alta parte aceasta inaltime ofera densitatea necesara de produse pe metrul patrat. „La fiecare trei luni reevaluam cantitatea de unitati/m2, o valoare foarte importanta pentru noi pentru ca este asociata cu costurile operationale. Cifra difera in functie de categorie, de exemplu la White Goods o medie este de patru unitati/m2, iar pe zona paletizata ajunge la 108 unitati/m2.“ Marfa este depozitata in sisteme de rafturi formate din P+4. La numarul total de 114 porti s-a ajuns dupa o analiza atenta a volumelor, precum si a previziunilor de crestere pe urmatorii trei ani. Curierii au fost si ei consultati in ceea ce priveste zona de predare a marfii si numarul de rampe necesare, atat pe intrare, cat mai ales pe iesire.
236 de camioane descarcate in 24 de ore
Am intrat in depozit pe la filtrul de securitate, locul prin care intra si ies toti angajatii. Inauntru, cat vezi cu ochii, tot felul de produse voluminoase, de la stive de anvelope aflate pe rafturi, televizoare „indosariate“ tot pe rafturi ca intr-o biblioteca si pana la masini de spalat si frigidere, puse unele peste altele pana la o inaltime de cativa metri. Depozitul este impartit in trei categorii, fiecare cu specificul sau: o zona de 30.000 m2 cu rafturi cu marfa de volum, depozitata omogen – un SKU cu cantitatea aferenta pe cate un palet – o alta zona de 25.000 m2 pentru tot ce inseamna produse de gama, mai multe SKU-uri cu cantitati mai mici, iar cea de-a treia este zona de White Goods, tot pe o suprafata de 30.000 m2. La momentul vizitei noastre, in stoc se aflau circa 2.000.000 de produse, cuprinse in circa 200.000 de SKU, un grad de umplere de 96%, toate de dimensiuni medii, mari si foarte mari. Pentru celelalte tipuri de echipamente, compania se foloseste in continuare de depozitul inchiriat, aflat putin mai jos pe Autostrada A1, la km 13. „Pe partea de operational, noi spunem ca in fiecare an ne rescriem istoria. La inceputul lui noiembrie, tin minte ca era intr-o joi, am atins varful – 236 de camioane descarcate in 24 de ore. Sunt 210.000 de unitati in plus introduse in stoc in 24 de ore, o crestere de 30% fata de anul trecut“, spune Marian Tudor.
Pe culoare si printre rafturi o agitatie continua, stivuitoare si manipulanti deopotriva. Insa, pentru ca vorbim de un depozit unde produsele sunt voluminoase si pot ajunge si la o greutate de 50 kg, gradul de automatizare este destul de mare in procesele de operatiuni, vorbim de 40%, inclusiv in ceea ce inseamna transport. Spre exemplu, picking-ul se face cu unul din cele 30 de VNA-uri (echipamente de picking electrice ghidate pe fire inductive atunci cand intra pe culoar, iar operatorul nu face altceva decat sa urce sau sa coboare cabina pentru a ridica sau a pune paletii pe raft, spatiul de manevra fiind foarte ingust). In total, marfa este operata cu ajutorul a 100 de utilaje.
Optimizarea nu poate fi realizata fara investitii in automatizare
Clasificate in dimensiuni medii, mari si foarte mari, produsele din noul depozit al eMAG se impart in doua categorii: „shippables“ (care intra pe paleti) si oversized (de mari dimensiuni). Descarcarea lor se face in sistemul FIFO (First In First Out), metoda optima tinand cont de infrastructura rutiera din Romania, fiecare camion fiind programat la descarcare in functie de ora la care a sosit la depozit. Receptionate intr-o zona dedicata, produsele sunt duse in zonele de care apartin, respectiv paleti omogeni, paleti cu mai multe tipuri de produse si White Goods. Odata ajunse la raft, se activeaza automat Nota de Intrare Receptie (un document contabil), prin care acestea au intrat in gestiunea eMAG. Mai simplu spus, produsul este disponibil pe site. Programarea intrarilor este realizata de echipa comerciala, fiecare curier avand o cantitate maxima pe care o aduce, transporturile fiind programate pe patru intervale de cate doua ore, respectiv opt pe toata ziua. De cealalta parte, la iesirea marfii din depozit, capacitatile sunt bine stabilite in functie de fiecare partener de transport, care are zone dedicate si vine si incarca la ora programata.
Pana sa ajunga in WMS-ul depozitului, comanda ramane in sistemul comercial. Este un timp necesar, ni se explica, deoarece clientul poate adauga produse noi ori poate renunta la ele. Odata intrata in sistemul depozitului, marfa ajunge la rampa, fiind grupata pe paleti alaturi de alte produse. Atunci cand gradul de umplere al respectivei porti depaseste 50% din capacitatea celor 33 de paleti care intra in camion, curierul este alertat pentru a trimite vehiculul la incarcat. „Sunt niste «cut-off-uri», tot ce se proceseaza pana in ora 18.00, a doua zi este la client. Noi predam toate comenzile intrate pana la ora 18.00, iar curierii ies cu ele la livrare a doua zi“, descrie Marian Tudor ceea ce se numeste serviciul „Standard“. Serviciul „Prime“ este reprezentat de livrarile pe un anumit interval sau livrarile programate si totul are loc in aceeasi zi, fara a mai fi nevoie de acel timp de asteptare de 30 de minute, iar picking-ul se face de catre operatori dedicati, insa volumele aici sunt mult mai mici, circa 10% din perspectiva vanzarilor zilnice. Procesarea pe livrarea „Standard“ se face in circa o ora, in timp ce pe serviciul „Prime“ nu dureaza mai mult de 15 minute. „Urmam o procedura fixa care ne ajuta sa scoatem rapid marfa din depozit“, afirma Alexandru Niculescu. Iar aceasta procedura rapida despre care vorbeste oficialul eMAG nu putea fi realizata fara o investitie de aproape trei milioane de euro intr-o banda automata de sortare cu o lungime de 1.000 m si cu o capacitate de procesare de pana la 7.300 de colete pe ora. Pana sa ajunga in aceasta etapa premergatoare pregatirii pentru incarcare, coletelor li se aplica un AWB cu informatii corespunzatoare livrarii. La intrarea pe banda de sortare, fiecare colet este pozat si scanat 5D, inclusiv din punct de vedere al greutatii. In functie de informatiile aflate pe AWB, coletul ajunge la una dintre cele 34 de benzi de sortare a coletelor. Toboganul fiecarei benzi are 12,5 m si este format dintr-un mecanism cu cilindri metalici si cilindri cauciucati. Sub acestia exista doi senzori, care au rolul de a identifica gradul de umplere a gurii de sortare. In functie de acest grad, fie incetinesc, fie transmit semnale pentru a grabi preluarea de pe sorter. In plus, senzorii identifica si greutatea fiecarui produs, iar la coletele mai grele angreneaza sistemul de franare. La capatul acestor benzi divertoare se afla unul sau doi operatori, care preiau coletele si le asociaza unui container (grupaj), iar mai departe containerul pleaca spre rampa de care apartine.
Logistica personalului: angajati adusi si de la 150 km
Pe langa trasabilitatea si acuratetea in sortare, automatizarea inlocuieste munca manuala pe care ar fi trebuit sa o faca peste 100 de oameni. „In felul acesta reusim sa platim salarii mai bune oamenilor. Salariile in companie au crescut cam cu 15% anual in ultimii ani“, mai spune Alexandru Niculescu. De altfel, strict pe partea de depozitare, in cadrul eMAG lucreaza 850 de persoane – 350 in noul depozit si 500 in cel pentru produse mici. Iar ultimii 100 de angajati au ajuns aici in decursul a doua luni. Succesul se datoreaza unei logistici a personalului bine gandite, departamentul de Recrutare colaborand in permanenta cu nu mai putin de sapte companii specializate in atragerea de personal. Bunastarea la locul de munca este o conditie esentiala daca vrei sa iti pastrezi forta de munca. Acesta este si motivul construirii terenurilor de tenis ori a cantinei proprii ce deserveste intreg personalul, lucruri care ajung sa faca diferenta. eMAG a incheiat contracte cu transportatori rutieri de persoane si isi aduce cei 850 de angajati din 110 localitati, cea mai indepartata aflandu-se la 150 km de depozit. Sunt 21 de rute, iar busurile de 20 si 35 de locuri, respectiv autocarele de 55 de locuri circula pline. In momentul in care exista un loc gol, departamentul de Recrutare cauta sa-l umple pentru a mentine acelasi cost de transport. Pe langa toate acestea, retailerul organizeaza lunar evenimente de socializare dedicate angajatilor, asa cum este „Vinerea vesela“. „In prima vineri a fiecarei luni socializam prin intermediul unor concursuri intre colegi, iar echipele castigatoare sunt premiate. De exemplu, in pragul toamnei au castigat zacusca, vara oferim limonada, inghetata sau aducem o cabina foto si ne pozam la panou“, explica Marian Tudor, directorul depozitului, care mai spune ca fluctuatia de personal este mica, undeva la 3% din totalul celor 850 de angajati. „Ne bucuram ca avem o baza de 700 de persoane care sunt in companie de peste un an.“
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit