Așa cum se întâmplă de câțiva ani încoace, finalul de an pune o presiune enormă pe tot lanțul de aprovizionare din e-commerce, iar fulfiller-ii și curierii se străduiesc să găsească soluții pentru a face față volumelor tot mai mari. Dacă la nivel național piața de comerț digital a adus un plus de câteva zeci de procente, iată că Black Friday continuă să rămână un eveniment care dublează cifrele de la an la an, inclusiv în cross-border, anul acesta fiind culese roadele investițiilor de anul trecut și bătălia fiind dată pe scalarea și eficientizarea livrărilor. Cu toate acestea, jucătorii din distribuția pe ultima milă au continuat să aloce sume importante îmbunătățirii proceselor logistice și experienței directe a consumatorului. Toate acestea au ajutat la optimizarea timpilor și au redus rata de retur.
În contextul pandemic actual, nevoia de cumpărare a consumatorilor a fost mutată, cumva forțat, în mediul online, iar acest context a catalizat și a accelerat tendința de creștere a ponderii e-commerce, care va continua să rămână la cote ridicate și atunci când pandemia se va încheia, este de părere Marian Șeitan, CEO MediaPost Hit Mail, companie care a lansat în urmă cu mai mulți ani serviciul Fulfill.ro, prin intermediul căruia asigură toată logistica în e-commerce pentru clienții săi, magazinele online. „Cu alte cuvinte, nevoia de a cumpăra online va fi înlocuită cu obișnuința de a cumpăra online. De aceea vom asista la creșteri anuale în e-commerce-ul românesc de 30-40% până în 2025.“
În acest context, în 2021 s-a menținut trendul crescător, platforma de fulfillment dublându-și numărul de parteneri și volumul de produse expediate față de anii precedenți. Pe lângă cei 12.000 m2 de pe centura de vest a Bucureștiului, Fulfill.ro s-a extins și regional, în Bulgaria, la Bojurishte, lângă Sofia, unde se axează tot pe comerț online. „Investițiile noastre totale pentru aceste două depozite ajung la circa 500.000 de euro“, a explicat Marian Șeitan. Oficialul MediaPost Hit Mail a mai spus că o asemenea perioadă comportă provocări specifice pentru un fulfiller, în special în zona de personal „blue collar“. Triplarea numărului de comenzi într-o perioadă scurtă este cea mai mare provocare când vine vorba de personal și procesarea comenzilor, „însă, ca în fiecare an, am reușit să gestionăm situația și să facem îmbunătățiri în workflow. Pentru retururi am creat un flux separat, susținut informatic, pe care l-am optimizat constant, de aceea nu întâmpinăm probleme.“ Pentru platforma de fulfillment cele mai mari volume vin din zona cărților și a articolelor de home&deco, alături de jucării sau produse cosmetice. Pentru această ediție, compania a înregistrat o creștere de 55% comparativ cu anul trecut. „În 2021 de Black Friday am cules roadele. Dacă în 2020 a fost despre trecerea în online a magazinelor, anul acesta a fost despre scalare și eficientizare“, a mai spus Marian Șeitan despre serviciul care expediază lunar mii de colete în 18 țări la nivel de UE, cu focus pe țările vecine. În opinia sa, pe lângă investițiile de rigoare de ambele părți în digitalizare și eficientizarea proceselor, transparența și buna comunicare sunt esențiale pentru o bună colaborare între fulfiller și retailer. „Clienții sunt și ei oameni, cum suntem cu toții: încredințează mai greu produsele altor persoane și tind să dețină controlul proceselor în orice moment. Când însă începem împreună să facem calcule și clientul vede cât de ușor se scalează cu noi și cât de bine îi este în perioade cu comenzi puține, deoarece nu trebuie să achite costurile fixe pe care le-ar plăti dacă ar avea un depozit propriu, deja i se aprind luminițe în ochi și ne împrietenim“, a concluzionat Marian Șeitan.
Packeta România, platformă digitală și logistică globală (fosta Coletăria.ro), membră a Packeta Group, a înregistrat o creștere semnificativă a livrărilor intracomunitare în trimestrul al treilea, comercianții din România orientându-se către marketplace-urile din Europa, odată cu dezvoltarea acestui segment. Astfel, livrările din România către UE au crescut cu 30%, iar din UE către România s-au dublat în perioada menționată, trendul ascendent urmând a se menține și pentru ultima lună din an, cele mai multe produse fiind din zona articolelor vestimentare și accesoriilor, dar și orice alte produse care pot fi făcute cadou, potrivit datelor oferite de companie la solicitarea Tranzit.
„În prezent, aproximativ 35% dintre clienții noștri livrează în afara granițelor. Am reușit creșterea acestui procent datorită unui cost avantajos de livrare pe care l-am oferit antreprenorilor care vor să își vândă produsele în afara României. Totodată, am asigurat conectarea magazinelor din România cu marketplace-uri din Europa, pentru o extindere rapidă a afacerii online, și am oferit, prin rețeaua deja existentă de parteneri, servicii de consultanță juridică, de înființare de companii, pentru deschiderea de conturi bancare, metode de plată, traduceri, marketing etc.“, a declarat Alexandr Jeleascov, CEO-ul Packeta România.
Pentru evenimentul Black Friday de anul acesta, despre care oficialul companiei spune că este diferit de cel internațional, atât din perspectiva datei (12 noiembrie în România versus ultima zi de vineri din noiembrie), cât și a impactului, Packeta a înregistrat un procent de creștere de 35%, peste estimările inițiale. În același timp, datorită optimizărilor făcute, a reușit să păstreze timpii de livrare finală – de 24/48 de ore, la care s-au adăugat alte 48 pentru țările mai îndepărtate precum Marea Britanie, SUA, EAU sau țările nordice. „Injectăm colete în cele mai apropiate centre pentru a evita supraaglomerarea. În Praga, la centrul logistic principal, am optimizat fluxul de livrare cu roboți de sortare pentru a crește viteza de procesare a coletelor“, a punctat Alexandr Jeleascov. La nivel local, pentru a susține aceste creșteri, compania din Cehia și-a concentrat investițiile din 2021 pe mai multe direcții: deschiderea a două noi depozite în Oradea și București, acesta din urmă fiind transformat în hub regional, extinderea rețelei de puncte Pick-up, suplimentarea personalului cu peste 50%, creșterea bazei de clienți B2B, deschiderea de noi piețe externe pentru livrări cross-border și dezvoltarea de parteneriate, inclusiv cu transportatori interni și internaționali.
Din punct de vedere al provocărilor logistice aferente perioadei de final de an, Alexandr Jeleascov se referă la deficitul de personal din transporturi, care duce la scumpiri, și la faptul că magazinele online nu au suficientă capacitate de procesare a volumelor uriașe. „Cei mai mulți transportatori nu fac față volumului de colete și introduc, temporar, suprataxe sezoniere, deoarece nu au oameni suficienți și sunt nevoiți să angajeze sau să subcontracteze suplimentar în vârf de sezon. De aceea le recomandăm clienților care au în plan achiziții în perioada următoare să plaseze comenzile din timp. O altă problemă a acestei perioade este generată de faptul că magazinele online care au multe comenzi nu au și suficiente resurse pentru a le procesa pe toate. Iar de aici pornesc întârzieri în livrarea produselor, chiar dacă transportatorul are toate lucrurile puse la punct“, a explicat CEO-ul Packeta România.
De la începutul anului, compania și-a crescut cifra de afaceri în România cu 166%, concomitent cu numărul de puncte de pick-up, de peste 450 de locații, la nivel de grup totalizând mai mult de 9.000 de astfel de puncte de unde clienții își pot ridica produsele comandate. În opinia directorului executiv al Packeta România, piața de livrări internaționale din România va continua să crească, numărul retailerilor online care vor expedia în afara țării urmând să fie cu aproximativ 30% mai mare în acest an, conform propriilor estimări, „mai întâi în țările vecine și apoi în statele unde industria e-commerce este mai dezvoltată“.
Odată cu finalizarea procesului de rebranding, planurile companiei pentru 2022 includ continuarea extinderii rețelei naționale de puncte de pick-up, creșterea numărului de retaileri care să livreze cross border, accesul la noi piețe în regiune și implementarea de noi servicii de livrare, creșterea capacității de procesare a coletelor prin investiții în noi spații de depozitare, integrări cu mai mulți transportatori și platforme de e-commerce și dezvoltări tehnologice privind eficientizarea continuă a procesului de livrare și plată.
Pandemia a determinat și anul acesta noi investiții din partea companiilor implicate în distribuția pe ultima milă, iar tehnologia a fost pe primul plan. Pentru DPD România una dintre noutăți a fost implementarea serviciului Predict, despre care oficialii companiei afirmă că a fost dezvoltat nu neapărat pentru creșterea volumelor, cât pentru a oferi clienților o experiență de livrare cât mai plăcută. „Predict este un serviciu gratuit și unic în țara noastră, care anunță intervalul de livrare cu o precizie de 60 de minute. Acolo unde a fost implementat, rata de livrare în intervalul anunțat este de 98%. Asta înseamnă clienți mulțumiți, organizare mai bună a fluxului de livrare și, desigur, scăderea drastică a procentului de retururi – cu impact pozitiv asupra business-ului și a componentei de sustenabilitate“, a afirmat Elena Andrei, Business Development & Marketing Manager DPD România. Inițial, serviciul a fost disponibil doar pentru livrările din București, Ilfov, Cluj-Napoca, Ploiești, Timișoara și Brașov, iar de la anul va fi extins la nivel național.
Strict din punct de vedere al volumelor, ediția de anul acesta a fost cu 30% peste cea de anul trecut, iar trendul s-a menținut pe parcursul întregii luni, cu alte puncte de vârf în zilele de Sfântul Andrei și 1 decembrie, potrivit datelor oferite de Elena Andrei. „De Black Friday s-au înregistrat livrări de peste două ori mai mari decât într-o zi normală. Au contribuit la acest lucru atât faptul că ne aflam oricum pe o tendință ascendentă a comerțului online, cât și faptul că valul al patrulea al pandemiei i-a determinat pe oameni să prefere, de voie, de nevoie, cumpărăturile online în dauna celor din mall-uri și magazine.“
Pentru a face față acestor provocări – începând cu Black Friday, trecând prin celelalte momente din perioada 29 noiembrie-2 decembrie (Cyber Monday, Sfântul Andrei și Ziua Națională) – DPD România a angajat 200 de curieri și a investit peste două milioane de euro în extinderea capacității de depozitare (la finalul lui noiembrie, compania opera 60 de spații de depozitare), noi echipamente și benzi de sortare ale principalelor huburi din Bragadiru (Ilfov), Bacău și Oradea, și în deschiderea a patru noi depozite în Galați, Mangalia, Câmpulung și Sighetul Marmației, alături de creșterea numărului de mașini folosite la livrare. De asemenea, au fost înființate noi linii de transport, inclusiv către Bulgaria. „În plus, continuăm extinderea sistemului de lockere și oficii în toată țara.“ Pentru decembrie, DPD se așteaptă la o creștere cu 25% a livrărilor internaționale și cu cel puțin 20% a celor interne, mai ales că „măsurile care vin la pachet cu starea de alertă pandemică se vor menține până la finalul anului.“
Despre e-commerce și tendințele acestuia în România, reprezentantul firmei de curierat spune că este domeniul cu cea mai spectaculoasă creștere a momentului, procentul de peste 30% la nivelul întregii piețe fiind peste media europeană de 26,5%. „Este firesc să ocupe o parte importantă a business-ului oricărei companii de curierat, deci și al nostru. În cazul DPD România, componenta e-commerce înseamnă aproximativ 60% din volumele livrate“, a declarat Elena Andrei. În opinia sa, piața de e-commerce va raporta creșteri importante în 2021. „Analiștii preconizează o evoluție de până la 15% pentru e-commerce față de anul record 2020. În acest context, ținta pe care am fixat-o la nivelul DPD România, de 20%, va fi atinsă sau chiar puțin depășită.“
Cu cel puțin 60% mai multe colete manipulate față de aceeași perioadă a anului trecut, Cargus România și-a optimizat procesul de livrare prin deschiderea a opt noi depozite de dimensiuni mai mari, dotate cu sisteme de sortare semiautomate, ce au asigurat dublarea capacității de sortare, iar investiția realizată pentru depozitul din Brașov, echipat acum cu un sistem automat de sortare, a dus la triplarea capacității operaționale pentru zona deservită. Eforturile au permis ca 92% din totalul livrărilor să ajungă la clienții finali în ziua următoare preluării, și astfel numărul total de reclamații înregistrate să scadă cu o treime. Totodată, la începutul lui noiembrie, Cargus a lansat și soluția de plată cu cardul la livrare, un serviciu care are la bază un sistem software ce a transformat, pentru început, cele 2.500 de dispozitive PDA Zebra folosite de curierii Cargus în puncte de vânzare mobile (POS) pentru coletele expediate din toată țara. Pe lângă implementarea plății cu cardul, investițiile în digitalizare au continuat și în comunicarea cu destinatarii coletelor expediate. Mesajele de notificare prin e-mail și SMS au acum noi funcționalități, inclusiv opțiunea de redirecționare a livrării, care îi permite destinatarului – în cazul în care nu se află la adresă – să ridice coletul de la punctul Ship&Go selectat de el. Totul se face printr-o aplicație dedicată, Cargus Mobile, unde sunt disponibile automat toate livrările. „Cargus s-a pregătit pe tot parcursul anului pentru sezonul de vârf actual, investind intens, în primul rând în dezvoltarea activelor operaționale, distribuția pe ultimul kilometru, soluții IT și comunicarea cu destinatarii livrărilor. La mijlocul acestui an am lansat și rețeaua proprie de puncte de colectare partenere sub brandul Ship&Go, iar până la sfârșitul anului intenționăm să creștem numărul acestora la peste 300 la nivel național”, a declarat Jarosław Śliwa, CEO Cargus.
Cu peste 2.500 de curieri și 1.200 de manipulanți, o flotă formată din mai mult de 3.200 de mașini (+20% față de 2020) și suprafață logistică în creștere cu peste 20.000 m2, Sameday a reușit să livreze peste trei milioane de colete în primele zile ale campaniei de Black Friday. În acest fel, volumul coletelor predate clienților finali în prima săptămână după evenimentul din 12 noiembrie (intervalul 12-19 noiembrie) a fost cu peste 50% mai mare față de cel înregistrat anul trecut. Cea mai aglomerată zi, potrivit reprezentanților companiei, a fost marți, 16 noiembrie, când au fost livrate mai mult de 350.000 de trimiteri, dublu față de o zi obișnuită.
Din procentul de peste 97% din trimiterile B2C gestionate pe parcursul campaniei, industriile cu cele mai mari creșteri au fost Fashion, IT&C și jocuri, home & deco, menținându-se topul anual al sectoarelor de e-commerce cu cel mai mare număr de comenzi. De asemenea, pentru această ediție a fost înregistrat și cel mai bun timp mediu de livrare de până acum, respectiv 1,4 zile. „Pentru noi, Black Friday este examenul anual, în care ne testăm agilitatea și capacitatea de a menține timpii de livrare cu care ne-am obișnuit clienții. În campania de Black Friday de anul acesta am înregistrat o creștere a volumelor livrate cu peste 50% față de 2020. Știm că timpii de livrare îmbunătățiți sunt rezultatul unui cumul de factori: viteza de pregătire a comenzilor de către magazinele online, timpul de preluare a coletelor, viteza de sortare și de livrare. De aceea, investim constant în fiecare etapă, adoptând tehnologii noi, ajutându-ne echipele să își dezvolte capabilitățile și crescând numărul profesioniștilor implicați în proces”, a explicat Lucian Baltaru, CEO Sameday.
Alocarea bugetară pentru a gestiona toate aceste volume a fost una imensă, de peste 50 de milioane de euro, dublu față de anul trecut, o bună parte din această sumă fiind redirecționată către achiziții de tehnologii inovatoare și soluții de creștere a capacității de sortare și livrare. Curierii au fost echipați cu terminale mobile de ultimă generație, rețeaua de lockere easybox a fost extinsă la peste 2.500 de unități în România și în Ungaria, acolo unde mai este prezent Sameday, iar fiecare din cele peste 81 de agenții locale de la nivel național a avut implementat un plan de măsuri pentru eficientizare. În plus, așa cum am precizat anterior, suprafața de depozitare a crescut, prin deschiderea a două huburi regionale noi, la Timișoara și la Cluj-Napoca, extinderea depozitului de la Sibiu și optimizarea centrului logistic din apropierea Bucureștiului.
40% din cele peste trei milioane de colete livrare în Black Friday au avut ca destinație rețeaua easybox, gradul de adopție a serviciului fiind în creștere. Timpul minim petrecut de un colet în easybox, de la încărcarea sa de către curier și până la preluarea de către client, a fost de sub un minut, record înregistrat chiar vineri, pe 12 noiembrie, ceea ce reprezintă un indicator pentru apetitul cumpărătorilor pentru această metodă de livrare.
Nouă din zece români știu ce este evenimentul Black Friday, iar mai mult de jumătate dintre ei intenționează să achiziționeze cel puțin un produs în ziua cu cele mai multe reduceri din an, potrivit unui studiu Kantar România, realizat în ultima lună.
„Datele studiului ne arată că majoritatea românilor vor să cumpere cel puțin un produs de Black Friday, iar cei mai mulți dintre aceștia au bugetat acest eveniment de shopping și au luat în calcul alocarea unor resurse financiare dedicate. În topul celor mai râvnite produse la preț redus se află electrocasnicele mici, articolele vestimentare și televizoarele,” a declarat Carmen Pătrașcu, Director General Kantar România.
Potrivit studiului, peste 50% dintre românii cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani intenționează să cumpere cel puțin un produs de Black Friday, iar intenția de cumpărare este mai ridicată în cazul segmentului de vârstă 18-34 de ani. În ceea ce privește bugetul pe care intenționează să îl cheltuiască, peste o treime dintre respondenți au planificat până în 1.000 de lei, 40,7% intenționează să aloce un buget cuprins între 1.000 și 3.000 de lei, iar 15,8% au declarat că au buget de peste 3.000 de lei pentru a cumpăra produsele dorite de Black Friday. În medie, cei care vor să cumpere intenționează să aloce peste 2.200 de lei.
Studiul mai arată o tendință crescătoare a preferinței pentru magazinele online de Black Friday: 64,6% dintre potențialii cumpărători intenționează să cumpere de la magazinele online.
Topul celor mai de interes categorii pentru Black Friday 2021
Studiul Kantar România a fost realizat telefonic, în perioada 22-28 octombrie, pe un eșantion reprezentativ național de 2006 respondenți, cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani.
Foto: blackfridaymania.ro
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit