Așa cum v-am informat deja, fermierii polonezi blochează de peste o săptămână, până pe 31 martie ora 18:00, punctul de trecere a frontierei dintre Polonia și Slovacia de la Vyšný Komárnik-Barwinek.
Iar pe 17 martie au început o demonstrație care potrivit anunțurilor inițiale urma să dureze până pe 20 martie și care a dus la un blocaj complet al traficului pe autostrada A2 din Polonia, ceea ce înseamnă că nu a fost posibilă trecerea frontierei germano-poloneze din nicio direcție pe drumul dintre Świecko și Frankfurt am Oder. Camioanele de pe A2 au fost deviate către rute alternative la intersecția Jordanowo.
De asemenea, așa cum informează asociația transportatorilor maghiari MKFE, fermierii polonezi au protestat între 17 și 20 martie și în sud, pe drumul polonez 32 (B97 în Germania), care ocolește Guben, astfel că traficul cu vehicule de transport de marfă a fost deviat spre Olszynę.
Între timp asociațiile fermierilor polonezi, citate tot de MKFE, au anunțat planuri pentru noi închideri ale drumurilor din întreaga țară pentru a bloca toată rețeaua rutieră poloneză timp de 30 de zile. Data de începere a protestelor a fost stabilită pentru 20 martie 2024. Șoferii de tractoare se pregătesc să încetinească traficul sau să închidă drumurile în 515 locații, inclusiv drumurile de intrare și ieșire în/din cele mai importante orașe poloneze, puncte de trecere a frontierei și intersecții importante, ceea ce va duce la perturbări mari ale traficului.
Protestatarii sunt revoltați că guvernul polonez nu le-a îndeplinit cererile și vor să se oprească importurile de alimente ucrainene, să iasă din Pactul Verde european și să se restructureze complet sectorul agricol al Poloniei.
Pe de altă parte, asociațiile transportatorilor din Polonia au făcut apel la fermieri să nu distrugă economia țării cu acțiunile lor de protest, deoarece aceste drumuri închise îngreunează îndeplinirea sarcinilor de transport, iar o astfel de deteriorare a sistemului de transport al țării poate fi comparată cu un atac de cord al unui organism viu.
Locațiile unde ar urma să aibă loc proteste ale fermierilor le puteți vedea aici: Protest rolników 20.03 CeHa – Google My Maps.
Traficul din Polonia în timp real îl puteți urmări aici: Road information map – GDDKiA Map Service.
Asociația olandeză de transport și logistică TLN informează că IRU a solicitat instituțiilor UE să investigheze dacă firmele de transport care au suferit daune ca urmare a protestelor fermierilor din întreaga Europă pot fi despăgubite. Asta deoarece, așa cum știți deja, în timpul protestelor fermierilor multe lanțuri logistice au fost grav perturbate deoarece rute importante au fost blocate.
Costurile pentru șoferi și companii de transport sunt din ce în ce mai mari din cauza protestelor care încă au loc, mai arată IRU, care estimează la 100 de euro/oră cheltuielile unui camion blocat, ceea ce, mai ales pentru șoferii independenți și companiile mici și mijlocii, duce la sume totale imposibil de suportat.
Tot potrivit IRU, costurile economice se ridică deja la multe milioane de euro fără a pune la socoteală încărcătura deteriorată care nu este acoperită de asigurători în caz de proteste.
Manifestațiile fermierilor se desfășoară întotdeauna în același mod, prin blocarea principalelor rute comerciale – autostrăzi, puncte de trecere a frontierei și porturi – pentru a perturba transportul. Astfel, mărfurile sunt livrate cu întârziere și șoferii sunt aproape ținuți ostatici pentru perioade lungi de timp, fără acces la hrană, apă și servicii sanitare.
TLN, ca și IRU, consideră că toată lumea are dreptul să protesteze, dar că asta nu ar trebui să se facă prin blocarea drumurilor și a lanțurilor logistice, deoarece astfel agricultorii împiedică ajungerea la destinație a tuturor tipurile de produse, inclusiv a celor agricole.
Ambele organizații dezaprobă și faptul că protestele au devenit din ce în ce mai violente. În Franța în special, camioanele au fost jefuite și încărcăturile distruse, șoferii au fost atacați în diferite locuri, iar poliția nu a intervenit pentru a împiedica protestele să escaladeze în continuare. Tocmai de aceea ar fi justificată o compensație acordată transportatorilor, iar banii ar trebui să vină, crede IRU, de la guvernele statelor respective, deoarece ele au datoria de a garanta libera circulație a mărfurilor și siguranța șoferilor și a bunurilor. Cele două asociații admit însă că va fi greu să se obțină despăgubiri pentru pierderile suferite din cauza blocajelor și a rutelor ocolitoare.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit