Potrivit colegilor jurnalişti polonezi de la publicaţia Logistyka.rp.pl pe 17 noiembrie, o delegație formată din reprezentanți ai Comitetului de apărare a transportatorilor și ai Comitetului patronal al transportatorilor, în numele lor și al asociației de transportatori slovaci Unia Autodoprawcow Slowenska, va solicita Comisiei Europene de la Varșovia restabilirea autorizațiilor de transport comercial pentru transportatorii ucraineni. Transportatorii slovaci iau în considerare blocarea frontierei cu Ucraina.
Antreprenorii din Polonia, Slovacia, Ungaria și România nu reușesc să facă față concurenței ucrainene, care a preluat transporturile către Ucraina. În primele zece luni ale anului, din cele peste 888.000 de curse efectuate peste granița polono-ucraineană, ponderea transportatorilor polonezi a scăzut sub 10% (conform estimărilor după datele KAS), în condițiile în care înainte de război era de patru ori mai mare.
Totuși, ceea ce este cel mai iritant, este hărțuirea ucraineană de a întârzia plecarea camioanelor poloneze din Ucraina. Sistemul electronic amână plecarea camioanelor poloneze, care, deși circulă goale, așteaptă câteva zile pentru a părăsi Ucraina, în timp ce camioanele ucrainene intră în terminalul de vămuire chiar dacă nu au apărut în coada electronică.
Prin urmare, o altă cerere din partea transportatorilor polonezi este reintroducerea autorizării în timp real pentru camioanele care părăsesc Ucraina fără încărcătură. Un transportator spune că „poliția ucraineană îi tratează ca pe un bancomat și caută doar o scuză pentru a extrage bani”.
Din 6 noiembrie, accesul la terminalele din Korczowa, Dorohusk și Hrebenne este blocat de transportatorii polonezi. Pe 16 noiembrie, transportatorii slovaci au blocat timp de o oră punctul de trecere de la Uzhhorod, în semn de solidaritate cu polonezii. Aceștia iau în considerare pregătirea unei blocade mai lungi.
Ca răspuns la protest, ucrainenii au intensificat hărțuirea antreprenorilor polonezi. Așteptând la o coadă electronică pentru a pleca, aceștia au aruncat cu pietre în mașina unuia dintre ei, spărgând farurile și parbrizul. Ucrainenii trimit scrisori pentru a îi intimida pe antreprenori: „Din cauza poziției dumneavoastră și a participării la protestul pro-rus, vă informăm că societatea noastră nu va mai externaliza niciodată serviciile de transport către … și informăm toți partenerii noștri din Europa și Ucraina că toate transporturile de la … sunt interzise pentru închiriere.” Comisia Europeană consideră că problema rezolvării protestelor aparține guvernelor polonez și ucrainean. În iunie 2022, CE a eliminat cerința de autorizare pentru transportatorii ucraineni pentru transportul bilateral și de tranzit.
sursa: Logistyka.rp.pl
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit