Blue River este la a doua achiziție de camion electric după ce, în iulie 2022, un Scania P25 B6x2*4 BEV (Battery Electric Vehicle) a intrat în flota de distribuție a companiei pentru rețeaua Lidl din București.
Mercedes-Benz Truck & Bus România a organizat un eveniment de livrare a primului autocamion electric eActros 400 (cu 4 pachete de baterii) către Blue River.
Prezent la eveniment, ministrul Mediului, Tanczos Barna, a anunțat aprobarea unui program de finanțare a flotelor comerciale electrice în valoare de 250 de milioane de lei (50 de milioane de euro) pentru 2023, derulat prin Agenția Fondului de Mediu. În prezent AFM trebuie să înceapă elaborarea Ghidului de proceduri pentru acordarea finanțărilor, care ulterior trebuie avizat și de alte instituții interministeriale, astfel că este posibil ca programul să înceapă să producă efecte din a doua jumătate a anului.
Ministrul Tanczos Barna a precizat că vor beneficia de finanțare atât flotele de autovehicule folosite de vânzătorii firmelor până la furgoane și camioane electrice. Persoanele juridice care vor să achiziționeze furgonete electrice de până la 3,5 tone pot beneficia încă de prevederile programelor Rabla și Rabla Plus, cei pentru care valoarea achizițiilor depășește plafonul de 200.000 de euro impus până acum, având posibilitatea de a accesa ajutorul de stat nou oferit pentru flote.
Din păcate, Blue River nu va beneficia de ajutorul de stat pentru cele două camioane deja achiziționate și nici pentru cel de-al treilea, care urmează să fie cumpărat în zilele următoare, deoarece programul de finanțare nu include acordarea de ajutoare financiare retroactiv.
eActros 400 are o autonomie de până la 400 km, având o capacitate a celor 4 baterii de 448 kWh (fiecare dintre acestea oferă o capacitate instalată de 112 kWh și o capacitate utilă de aproximativ 97 kWh). Cele 2 motoare electrice răcite cu lichid instalate central pe puntea spate a eActros generează o putere continuă de 330 kW și o putere de vârf de 400 kW.
Furnizarea directă a cuplului de către motoarele electrice, împreună cu transmisia cu 2 viteze, asigură o accelerație puternică, un confort de conducere impresionant și o dinamică care permite o conducere mai relaxată și fără stres, în comparație cu camioanele diesel convenționale.
Un avantaj important îl reprezintă silențiozitatea autovehiculului, care i-ar permite să lucreze în oraș pe timp de noapte, dacă autoritățile locale ar oferi aceleași facilități pe care le oferă primăriile orașelor din vestul Europei.
Blue River a comandat în ianuarie un camion Scania P25 B6x2*4 BEV (Battery Electric Vehicle) pentru a face distribuție pentru câteva magazine Lidl din zona București-Ilfov. Proiectul, conceput pentru o amortizare a investiției în cinci ani, prevede utilizarea camionului 24 h/24, astfel că e nevoie de două încărcări rapide/zi. Timpul de încărcare a bateriilor de până la 75% este de aproximativ 2 ore la o stație de încărcare electrică cu capacitatea de minimum 135 kW/oră.
Camionul funcționează cu 9 pachete de baterii electrice. Este un camion rigid, 6×2, carosat cu o suprastructură frigorifică Lamberet și completat cu un agregat frigorific Carrier (bi-temp), alimentat tot de la bateria camionului. Vehiculul are un lift pliabil sub șasiu și poate ajunge la o autonomie de până la 250 km.
Durata de viață a bateriei este foarte importantă, astfel că proiectul a necesitat calcule amănunțite, încă din ianuarie, când au început discuțiile, pentru a dimensiona ruta, numărul încărcărilor, tipul și timpul de încărcare optime, capacitatea stațiilor de încărcare. „Factorii operaționali, topografia, viteza medie luați în calcul sunt cele din exploatarea reală, și aceasta a fost partea cea mai complexă, nu producția propriu zisă”, a declarat Alexandru Drăghiciu, Sales Director Scania Black Sea Unit. „Dacă încărcăm bateria cu 135 kW, durata de viață poate fi de 6-8 ani. Avem studii detaliate legate de asta, iar din iulie putem face astfel de calcule și local, pentru condițiile de la noi.”
Alexandru Drăghiciu a mai spus că Scania nu este doar un producător de vehicule comerciale grele, ci furnizează soluții complete, de la specificarea şi proiectarea camionului în funcție de necesitățile de transport ale clientului, până la serviciile post-vânzare, finanţare, asigurare sau soluţii pentru staţiile de încărcare ale vehiculelor electrice. “Prin acest proiect de pionierat dorim să atragem atenţia autorităţilor naţionale, subliniind importanţa şi prezenţa soluţiilor sustenabile şi totodată susţinerea tranziţiei mai uşoare către o economie circulară şi vehicule verzi.”
Agregatul frigorific Carrier Syberia 14MT este primul agregat electric, cu propriul invertor, care poate fi alimentat direct de la bateria camionului, după cum a subliniat Răzvan Ciucu, sales manager Cool Unit, distribuitorul Carrier Transicold în România. “Am reușit să investim în această soluție, prima de acest tip de la Carrier, concepută special pentru nevoile clienților noștri, full autonom și electric, deci cu emisii zero de CO2. Syberia 14MT este primul agregat Carrier cu dublă temperatură. Am început discuțiile cu o capacitate mai mică de răcire de la agregatul anterior și apoi am dezvoltat un agregat complet nou, reafirmându-ne angajamentul de a reduce emisiile, de a îmbunatăți durabilitatea și de a crește eficiența în sectorul transporturilor cu temperatură controlată.”
Proiectul nu ar fi fost posibil fără susținerea Lidl România. „Suntem o companie care are sustenabilitatea în ADN-ul de business. Astfel, și atunci când vorbim de transportul produselor către magazinele noastre, ne uităm la 3 mecanisme prin care putem reduce impacturile noastre negative indirecte, neintenționate și de durată medie și lungă: creșterea eficienței rutelor și a modului în care sunt utilizate mijloacele de transport, optimizarea rutelor și tranziția către mijloace de transport din ce în ce mai puțin poluante. De exemplu, încă din 2020, camioanele cu care transportăm marfă au fost echipate cu motoare Euro 5 și Euro 6. Așa că, livrarea produselor cu temperatură controlată cu primul camion electric de pe piața din România a venit ca un pas firesc pentru noi și ne bucurăm că am găsit la partenerii noștri de la Scania și Blue River aceeași viziune, de a acționa sustenabil, pentru un viitor mai bun”, a spus Cristina Hanganu, Director de Comunicare și CSR, Lidl România. Blue River are în prezent 130 de camioane diesel, 20 cu CNG și acum primul autocamion 6×2 electric. “În viitorul apropiat vom mai achiziționa un autotractor electric și o semiremorcă full electrică frigorifică cu agregat fără emisii”, a spus Alex Păun. Managerul Blue River s-a arătat extrem de entuziasmat de noul camion electric din parcul său, fiind sigur că șoferii care vor lucra pe acest vehicul (în trei schimburi) vor fi și ei, la rândul lor, foarte încântați, datorită silențiozității și cuplului mare disponibil încă de la pornirea de pe loc. “Ne gândim să oferim mai multor șoferi posibilitatea de a lucra pe acest camion electric, prin rotație.”
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit