Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Războiul din Ucraina și sancțiunile asociate împotriva Rusiei provoacă perturbări masive în domeniul logisticii. Acest lucru se datorează, de asemenea, faptului că livrările către și dinspre Rusia au fost oprite aproape peste noapte, deoarece plata și acoperirea de asigurare – clauza de excludere a războiului din cuvântul cheie al asigurătorilor – nu mai sunt considerate sigure acolo. La rândul lor, piese importante, cum ar fi cablurile electrice pentru piața automotive produse în Ucraina, lipsesc în prezent din producția de automobile, inclusiv în Germania.

Depozitele de marfă sunt pline

Pentru multe companii de logistică din Germania, capacitățile de depozitare sunt deja depășite, stocurile de marfă fiind mai mult decât dublul celor de dinainte de război. Stocurile se adună până la cer, iar găsirea rapidă de noi spații de depozitare în sudul Germaniei este aproape imposibilă, descrie Srkala situația din martie. Pe de o parte, pentru că piesele depozitate acolo nu sunt solicitate, iar pe de altă parte, pentru că din Orientul Îndepărtat sosesc în mod constant piese noi, comandate cu săptămâni în urmă, pe mare și pe calea aerului. Iar furnizorii ar fi încurajați să continue să livreze.

Tarifele de transport aerian de marfă explodează

Pentru a înrăutăți situația, tarifele pentru transportul aerian de mărfuri explodează în acest moment, deoarece sancțiunile împotriva Rusiei cauzează o lipsă de capacitate din partea companiilor aeriene rusești și a altor companii aeriene, iar alte companii aeriene, cum ar fi Air China, trebuie să absoarbă volumul suplimentar cu zboruri care sunt deja supraîncărcate. Restanțele acumulate cu greu pot fi livrate. Situația nu este cu mult mai bună în cazul transportului maritim de mărfuri, care încă nu este în echilibru.

De asemenea, îngrijorări mari sunt și în ceea ce privește afectarea așa-numitului Drum al Mătăsii de Fier – cu alte cuvinte, legăturile feroviare de mărfuri din China către Duisburg și invers. Această conexiune, care a devenit din ce în ce mai populară în ultimii ani, a devenit o alternativă consacrată la legăturile de transport aerian și maritim de marfă între China și Germania. Cu toate acestea, o mare parte din ea trece prin Rusia. Prin urmare, dacă Rusia sancționează această rută, ar fi un test de stres suplimentar pentru lanțurile de aprovizionare.

Cu toate acestea, în prezent, transportatorii și expeditorii germani sunt cel mai mult afectați de prețurile la motorină, care explodează în urma războiului din Ucraina. În 2021, de exemplu, în unele cazuri, încă mai plăteau 90 de cenți net pentru un litru de motorină; acum, la benzinării, prețul este de peste 2 euro net/l. “Explozia prețurilor la carburanți amenință cu un val de insolvențe în industria logistică de transport din Germania”, a avertizat profesorul Dirk Engelhardt, purtătorul de cuvânt al consiliului de administrație al Asociației Federale a Transporturilor Rutiere, Logisticii și Gestionării Deșeurilor. El a avertizat că existența a zeci de mii de companii din sectorul transporturilor rutiere de mărfuri este în mare pericol. Aprovizionarea populației și a economiei cu toate bunurile de uz zilnic este în mare pericol.

Ca și cum acest lucru nu ar fi fost de ajuns, deficitul de șoferi se extinde periculos ca urmare a războiului. “Peste 100.000 de șoferi de camion ucraineni, care efectuează transporturi internaționale în principal pentru companii poloneze și lituaniene, ar putea ieși din slujbă din cauza războiului din Ucraina și, prin urmare, și din economia de aici, din Germania”, estimează Thomas Hansche, directorul general al Asociației germane de logistică și transport (BLV pro). Prin urmare, există multe probleme în domeniul transportului și al logisticii.

“Cu toate acestea, problema pentru jucătorii din domeniul logisticii nu este nici Ucraina, nici Rusia – ambele țări joacă un rol prea mic pentru asta în termeni pur economici.” Expertul în lanțul de aprovizionare Wolfgang Lehmacher subliniază acest lucru. La urma urmei, produsul intern brut (PIB) al Rusiei este doar de două ori mai mare decât cel al Elveției, spune el. “Adevărata problemă este China. Cum se va comporta această țară în acest conflict, cât de departe va merge China?”. China este cel mai mare partener comercial al Germaniei. Grupul Volkswagen, de exemplu, vinde peste 50% din vehiculele sale în China, iar Grupul BMW peste 30%, spune Lehmacher. “Acestea sunt ordine de mărime care pot afecta cu adevărat economia germană și rețelele noastre logistice.

Chiar și țările care păstrează tăcerea în acest moment, cum ar fi India și cele din Asia de Sud-Est, ar fi probabil alături de Rusia, deoarece depind în mare măsură de petrolul, gazele naturale, produsele agricole și livrările de arme ale acesteia. Acest lucru face cu atât mai important pentru politicienii occidentali să caute acum dialogul cu China. Chiar dacă se ajunge foarte repede la un acord și, sperăm, războiul din Ucraina se va încheia foarte repede, “va dura probabil între 5 și 10 ani”, estimează Lehmacher, “până când economia mondială va accepta ceea ce s-a întâmplat în ultimele săptămâni.

Industria germană a transporturilor rareori acționează pentru a cere măsuri din partea guvernului, dar creșterea costurilor combustibilului afectează și companiile germane, iar asociația de transport rutier de mărfuri și logistică BGL solicită 6 măsuri urgente. Prima este convocarea imediată a unui “summit de criză” dedicat în special companiilor mijlocii și prezidat de Ministerul Economiei, urmată de o “reducere temporară semnificativă” a prețurilor la motorină și gaze naturale. În ceea ce privește aceasta din urmă, BGL solicită, de asemenea, un “pachet de salvare” pentru companiile care și-au convertit flota la acest combustibil.

Tot în ceea ce privește costul carburanților, asociația germană solicită ca indicii de preț furnizați de Oficiul Federal de Statistică să fie actualizați săptămânal, în loc de actualul indice lunar, în caz contrar clauzele de ajustare a tarifelor calculate în funcție de prețurile la combustibil vor intra în vigoare prea târziu. În ceea ce privește plățile către companiile de transport, BGL solicită termene mai scurte, pentru a asigura mai rapid lichidități și a evita astfel insolvența. În cele din urmă, asociația solicită suspendarea obligației de declarare a insolvenței, așa cum s-a procedat în timpul situației de urgență pandemică.

Între timp, există rapoarte privind proteste spontane ale transportatorilor rutieri de-a lungul drumurilor și autostrăzilor, care au început în dimineața zilei de 16 martie 2022 cu convoaie de vehicule industriale. Poliția le-a semnalat pe autostrăzile A10 și A111 în Brandenburg și pe A24 și B96 în zona Hamburg.

Asociațiile s-au distanțat de aceste manifestații, dar BLV Pro a planificat o acțiune de protest începând de luni, 21 martie: mai întâi o săptămână cu marșuri de camioane care circulă cu 50 km/h. De asemenea, asociația face apel la fermieri, taximetriști și cetățeni să protesteze. Simbolul demonstrației va fi o vestă galbenă atârnată pe exteriorul vehiculului.