Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Potrivit datelor furnizate de BNR, in primele trei luni ale acestui an, creditele intragrup au inregistrat valoarea neta negativa de 799 de milioane de euro, de la valoarea neta negativa de 28 de milioane de euro, cat se inregistra in primele doua luni ale anului. Ceea ce indica o finantare puternica in perioada de criza a companiilor-mama de catre filialele din Romania.
Cat priveste investitiile directe ale nerezidentilor in Romania, acestea au insumat valoarea neta negativa de 551 de milioane de euro, comparativ cu valoarea neta pozitiva de 1.235 de milioane de euro inregistrata in aceeasi perioada a anului trecut. La sfarsitul lui februarie, aceste investitii au insumat 409 milioane de euro, fata de 1.404 milioane de euro, cat erau in aceeasi perioada a anului trecut.
Participatiile la capital (inclusiv profitul reinvestit net estimat) au insumat 248 de milioane de euro in primele trei luni ale acestui an, dupa ce la finalul lui februarie erau de 437 de milioane de euro.
Criza si neincrederea in statul roman au provocat si o diminuare puternica de 46% a soldului depozitelor pe termen lung ale nerezidentilor. Astfel, daca la finalul lui 2019 acest sold era de 749 de milioane de euro, iar la finalul lui februarie a scazut la 739 de milioane de euro, acesta avea sa ajunga brusc la doar 408 milioane de euro la sfarsitul lui martie.
De retinut este faptul ca din februarie pana la finalul lui martie datoria externa a scazut cu patru miliarde de euro, de la 110 la 106 miliarde de euro, care este cu 350 de milioane de euro mai mare decat la finalul lui 2019. Cea mai mare scadere s-a inregistrat la datoriile pe termen lung, care la sfarsitul lui martie era de 74.867 de milioane de euro, fata de 77.997 de milioane de euro in februarie, in crestere cu 1,7% fata de 2019. Datoria externa pe termen scurt a fost de 31.355 de milioane de euro la finalul lui martie, fata de 32.624 in februarie si in scadere cu 2,7% fata de 2019.
In perioada ianuarie-martie 2020, contul curent al balantei de plati a inregistrat un deficit de 1.365 de milioane de euro, comparativ cu 1.120 de milioane de euro in aceeasi perioada din 2019.
In structura, balanta bunurilor a consemnat un deficit mai mare cu 640 de milioane de euro, cea a serviciilor a inregistrat un excedent mai mare cu 39 de milioane de euro, cea a veniturilor primare a inregistrat un excedent mai mare cu 137 de milioane de euro, iar balanta veniturilor secundare a inregistrat un excedent mai mare cu 219 milioane de euro.

UNTRR solicita Guvernului Romaniei sprijin pentru Finante, Energie si Transporturi, pe care le considera esentiale pentru economie. Blocarea transporturilor rutiere de marfuri va crea efecte imediate si catastrofale iremediabile prin oprirea productiei si comertului, arata Uniunea intr-un comunicat. 
„ Transporturile internationale si nationale de marfuri si transportul intern de persoane, alaturi de sistemul energetic si sistemul financiar, trebuie tinute ca linii vitale functionale, intrucat doar asa vor putea functiona sistemele medicale si de alimentatie publica. Este vital ca bunurile si marfurile sa circule in continuare in interiorul tarii, dar si din afara granitelor. Solicitam autoritatilor romane sa adopte masuri urgente pentru contracararea impactului crizei COVID-19 asupra transporturilor rutiere, unul din cele mai afectate si importante sectoare ale economiei Romaniei!“
 
UNTRR propune mai multe masuri urgente pentru contracararea impactului crizei COVID-19 asupra transporturilor:
 
 
1. Excluderea soferilor profesionisti care opereaza transporturi rutiere internationale de la masura izolarii la domiciliu, pentru o perioada de 14 zile, aplicata de CNSSU tuturor persoanelor asimptomatice care sosesc in Romania din tarile unde sunt confirmate cel putin 500 de cazuri. 
Totodata, masura nu ar trebui sa se aplice nici soferilor profesionisti care vin in tara cu microbuze sau masini personale, iar autoritatile ar trebui sa verifice faptul ca sunt angajati ai firmelor de transport rutier din Romania folosind baza de date a Autoritatii Rutiere Romane (ARR).
UNTRR semnaleaza faptul ca autoritatile locale aplica legislatia fara a tine cont de prevederile nationale in vigoare. De exemplu, o comuna din judetul Bistrita-Nasaud a trimis in autoizolare un sofer profesionist care venise cu o zi inainte in tara. Acesta a fost la descarcat si cand a ajuns acasa a doua zi, Comitetul Local pentru Situatii de Urgenta din comuna respectiva din Bistrita-Nasaud a hotarat ca soferul sa fie trimis in autoizolare, desi nu prezenta simptome. UNTRR solicita Guvernului ca astfel de situatii sa nu mai aiba loc la nivel local, astfel toata tara va intra in blocaj.
„ Italia este al doilea partener comercial al Romaniei, se transporta rutier 2 milioane de tone anual, ceea ce inseamna 277 camioane pe zi. Germania reprezinta principalul partener comercial al Romaniei si totalizeaza 20% din comertul exterior al Romaniei, adica 32,5 miliarde de euro. Toata industria automotive a Romaniei se blocheaza in 7 zile“, arata UNTRR.
 
2. Mentinerea transportului rutier de marfa in miscare pentru evitarea unui blocaj economic, care ar agrava impactul COVID-19 in Romania
 
Transportul rutier are un rol vital pentru economia Romaniei si cea europeana. Productia si distributia tuturor bunurilor de larg consum depinde, la un moment dat, de serviciile furnizate de operatorii de transport rutier. Este esential ca autoritatile romane sa sustina functionarea sectorului transportului rutier si libera circulatie a camioanelor care furnizeaza marfuri esentiale cetatenilor si economiei, precum produsele alimentare si produsele medicale.
 
3. Derogarea temporara de la aplicarea regulilor europene privind timpii de conducere si de odihna pentru soferii profesionisti romani, avand in vedere starea de urgenta din Romania determinate de criza COVID 19
 
In cazuri de urgenta, statele membre pot acorda o derogare temporara pe o perioada de maximum treizeci de zile, care se notifica de indata Comisiei, arata Uniunea. De asemenea, UNTRR a solicitat autoritatilor romane demersuri urgente pe langa institutiile europene in vederea aplicarii unei derogari temporare de la interzicerea efectuarii repausului saptamanal normal in cabina autovehiculului in statele UE care impun astfel de restrictii, pe baza Regulamentului (CE) nr. 561/2006 privind armonizarea anumitor dispozitii ale legislatiei sociale in domeniul transporturilor rutiere. 
 
4. Prorogarea termenului de plata a impozitelor si taxelor locale
 
5. UNTRR solicita BNR sa ceara sistemului bancar plata doar a dobanzilor la credite si leasing, fara capital
 
Suspendarea platii creditelor – pentru finantare vehicule transport persoane – pe perioada interzicerii transportului de persoane;
suspendarea platii creditelor ipotecare de catre personalul firmelor aflate in dificultate;
finantari externe din partea din partea Comisiei Europene pentru asigurarea continuitatii activitatii
acordarea unei perioade de gratie la plata capitalului pentru finantarile prin credit si leasing pe perioada pandemiei de coronavirus. Astfel, firmele de transport rutier sa plateasca doar dobanda aferenta, iar plata capitalului sa fie amanata.
 
6. UNTRR solicita suspendarea platii contributiilor sociale de catre firmele afectate;