Argesul ofera multe exemple ale unor firme de transport aparute peste noapte si care s-au dezvoltat frumos in numai cativa ani, de regula in jurul industriei auto, bine reprezentate in zona. Laguna Technology face exceptie partial de la regula, deoarece foloseste doar experienta familiei in transporturi, in timp ce dezvoltarea se datoreaza transportului intracomunitar. Cu o echipa de management tanara si angajati cu o medie de varsta de 31 de ani, dinamici si deschisi spre instrumente moderne de lucru, Laguna Technology a dezvoltat mai multe linii de transport specializate – produse alimentare, farmaceutice si marfa de valoare – fiind una dintre putinele firme certificate TAPA TSR 2 nu numai din Romania, ci si din Europa. Cu o cifra de afaceri de 10,5 milioane de euro inregistrata in 2021, compania isi doreste sa ajunga la un parc de 100 de camioane, vazand in restrictiile aduse de Pachetul Mobilitate provocari care trebuie depasite prin planificare si organizare, nu un capat de linie.
Laguna Technology s-a infiintat in 2008, cand actionarul principal, Bogdan Mihalcea, incepea studiile la ASE in Bucuresti, specializarea Business. Firma a mers modest pana in 2016, dupa care a repornit motoarele, crescand anual cifra de afaceri cu 1-2 milioane de euro. Astfel, din 2017 pana in 2020 cifra de afaceri a crescut de la 932.000 la 7,7 milioane de euro (+34%) in 2020 fata de 2019.
Bogdan Mihalcea ne-a impartasit faptul ca obiectivul managementului a fost de a depasi permanent rezultatele inregistrate anterior, astfel ca si in 2021 cifra de afaceri a crescut la 10,5 milioane de euro (cu 40% fata de 2020).
Tranzit: Cum ati ajuns sa investiti in transporturi? Cum a evoluat compania si cum s-a schimbat strategia de dezvoltare in timp?
Bogdan Mihalcea: Alegerea domeniului nu a fost intamplatoare. Avand in familie o traditie de peste 20 de ani in acest business si oportunitatea de a pleca la drum cu un bagaj vast de cunostinte, am hotarat sa preiau fraiele propriei firme. Anii de inceput nu au fost tocmai usori. Fiind student, nu ma puteam ocupa permanent de afacere, de aceea lucrurile au fost grele, iar rezultatele se lasau asteptate. Nu am fost descurajat, iar dupa finalizarea studiilor m-am dedicat 100% dezvoltarii planului de afaceri si, alaturi de cativa prieteni, m-am pus pe treaba si am luat lucrurile mult mai in serios. Si astazi nucleul firmei este format din cei mai apropiati prieteni, cu care am pornit la drum. Ulterior, prin prisma seriozitatii si a rezultatelor, am reusit sa atragem in echipa si colegi cu experienta pentru departamentele nou infiintate.
Compania a avut o dezvoltare organica, nu au existat cresteri spectaculoase de la an la an, insa am crescut sanatos, cladind o echipa tanara pas cu pas. De aceea, viziunea si planurile companiei au fost mult mai usor adoptate, media varstei fiind de 31 de ani pentru personalul TESA.
In ceea ce priveste strategia de dezvoltare, ea nu s-a modificat foarte mult, ci am fost consecventi si ne-am atins obiectivele propuse an de an.
Cate autovehicule aveti in parc si ce vechime au acestea?
In prezent avem 60 de autotractoare DAF si Mercedes-Benz si semiremorci frigorifice Schmitz Cargobull de ultima generatie, intreaga flota fiind reinnoita la 2-3 ani, atat autotractoarele, cat si semiremorcile, lucru, cred, aproape unic in Romania.
Principala cerinta a clientilor este aceea de a livra bunurile in timpul stabilit, astfel ca, prin reinnoirea flotei, eliminam de cele mai multe ori riscul unei defectiuni tehnice si intarzierile in livrarea bunurilor, iar timpul petrecut in service pentru reparatii si mentenanta este redus la minimum.
Un alt factor important il reprezinta tehnologia care avanseaza intr-un ritm accelerat: modelele se imbunatatesc de la an la an si este necesar sa mentinem aceasta tendinta pentru a fi cat mai competitivi si eficienti.
Nu in ultimul rand, conducatorii auto beneficiaza de un maxim de confort si siguranta.
Ati achizitionat autovehicule de cand au crescut preturile si termenele de livrare?
La inceputul acestui an am comandat unitati cu livrare in 2022, dar si 2023, atat pentru inlocuire, cat si pentru extindere, urmand ca la final de 2023 sa avem peste 100 de unitati.
Care este portofoliul de servicii? Ce tip de marfa transportati cu precadere?
Pana anul trecut, concentrarea a fost pe transportul intracomunitar, cei mai multi clienti din portofoliul nostru fiind corporatii globale. Pentru noi, transportul intracomunitar si casa de expeditie sunt doua activitati complementare, activitatea de expeditie facilitand si sprijinind derularea contractelor.
Oferim cu precadere transporturi specializate, atat curse expres, unde este nevoie de un flux de informatii 24/7 si de conducatori auto foarte bine instruiti, cat si curse cu bunuri de mare valoare, unde siguranta si transparenta sunt pe primul plan.
Avem un portofoliu numeros de clienti care solicita transportul marfurilor la temperatura controlata si podea dubla, preponderant din industriile farmaceutica si alimentara.
De asemenea, avem contracte cu companii din e-commerce, unde timpul de livrare si comunicarea permanenta sunt vitale.
Suntem certificati GDP, ISO 22000, ISO 9001, iar in 2021 am obtinut certificarea TAPA TSR 2, acest lucru conferindu-ne posibilitatea de a transporta marfurile in anumite conditii speciale.
Asta inseamna ca deja nivelul de digitalizare al companiei e destul de ridicat si detineti cel putin un sistem de monitorizare a autovehiculelor cu geofencing.
Transporturile sunt monitorizate 24/7 de departamentul nostru de dispecerat, nu doar ca pozitie, ci si pe partea de securitate (sunt monitorizate semnalele de la senzorii de deschidere a usilor, de temperatura, plus control online, geofence etc).
Pentru clientii nostri avem multiple solutii, astfel incat acestia sa aiba controlul total al transportului, prin diverse platforme care ofera transparenta si informatii in timp real: Cargobull Telematics, Nic place si project 44.
Ce impact au prevederile Pachetului Mobilitate asupra activitatii voastre? Cum veti face controlul platii remuneratiei minime pentru soferi?
In momentul de fata nivelul redus de exporturi pentru marfurile frigorifice din Romania reprezinta principalul impediment, dar lucram la diverse strategii si ne vom adapta rapid, ca de fiecare data.
Suntem pregatiti pentru implementarea noilor cerinte si reglementari. Am incheiat un contract cu una dintre companiile care furnizeaza servicii targetate pentru Pachetul Mobilitate, iar solutiile IT de care dispunem au permis integrarea sistemelor Tracknamic.
Aveti un sistem de controlling al facturarii tuturor comenzilor si al incasarii acestora? Care e durata medie de la efectuarea cursei si pana la facturare, respectiv pana la incasarea contravalorii serviciului?
De cativa ani, departamentul nostru IT lucreaza la un soft in-house, care are update-uri lunar. Ideea ne-a venit nu din lipsa unui soft specializat, ci fiindca am dorit sa avem o experienta unica, atat din punct de vedere grafic, cat si personalizat pe profilul companiei noastre, si nu excludem varianta de a-l transforma intr-un proiect de succes pe termen lung. Majoritatea clientilor nostri utilizeaza self invoice-ul, iar media de incasare a contravalorii serviciilor de transport este de 45 zile.
Cati angajati aveti – cati lucreaza in administratie si cati sunt soferi? Cati dintre ei au venit cu un bagaj de cunostinte specific activitatii de transport rutier international de marfa/expeditii si cati s-au format in cadrul companiei?
In prezent avem peste 120 de salariati, din care 30 in partea administrativa si 90 de conducatori auto. Media de varsta a personalului TESA este de 31 de ani, iar cea a conducatorilor auto este de 36 de ani. Un lucru interesant de mentionat este ca in ultima perioada avem o crestere a numarului de doamne si domnisoare angajate pe postul de conducator auto, majoritatea dorind sa formeze echipaj cu partenerii lor. Peste 90% din personalul TESA este format in cadrul companiei, lucru care ne-a oferit sansa de a-i forma profesional exact pe profilul nostru.
Ati gasit si cursuri specifice de pregatire profesionala pentru angajati?
Urmarim sa dezvoltam in permanenta competentele operationale si comportamentale ale echipei noastre. Un mare focus il avem pe training-urile interne in cadrul carora saptamanal ne facem update-uri cu ultimele informatii din domeniu, dar unde fiecare coleg poate si sa fie creativ si sa adauge plus valoare prin idei inovative la modul nostru de lucru. Efectuam si cursuri externe de comunicare si dezvoltare personala, dar si cursuri specializate, precum GDP si TAPA.
Ce planuri de viitor aveti?
Planul este sa fim in continuare o echipa stabila, unita, o echipa care petrece timp atat in birou, cat si in afara lui, discutand cu entuziasm si optimism planuri de viitor, o echipa care se distreaza impreuna, dar si care reuseste sa depaseasca greutatile si provocarile din domeniu. Iar daca acest lucru se va intampla, cu siguranta ne vom atinge si obiectivele financiare propuse, ca si pana in prezent.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit