Regatul Unit și-a modificat reglementările naționale privind transportul rutier internațional în ceea ce privește unele aspecte la care nu face referire Acordul comercial și de cooperare semnat cu UE la final de 2020 și aflat încă în vigoare.
Noile modificări încep să fie aplicate imediat, din 24 decembrie 2022, și vizează trei aspecte principale. În primul rând, vehiculele din UE care intră în Marea Britanie descărcate nu pot face cabotaj. La prima vedere, este o schimbare de natură formală, deoarece la semnarea Acordului cu UE dispozițiile privind cabotajul în Regatul Unit au fost clare: se pot face două operațiuni în această țară doar după livrarea prealabilă a mărfurilor în cadrul unei curse de transport internațional. Cu toate acestea, până acum se putea face o operațiune de cabotaj în Marea Britanie și după ce vehiculele intrau aici fără marfă – începând cu 24 decembrie 2022 încă nu se mai poate. Potrivit Acordului din 2020, transportatorii din UE au în continuare opțiunea de a efectua două curse de cabotaj în Marea Britanie în termen de șapte zile după livrarea mărfurilor în traficul internațional.
În al doilea rând, noua reglementare interzice operațiunile de transport intermodal în Regatul Unit de către transportatori din UE în cazul în care mărfurile nu sunt transportate în același vehicul sau container, semiremorcă, remorcă etc. Deci transportatorii din UE pot efectua transporturi către/dinspre Regatul Unit cu același vehicul sau aceeași combinație de vehicule, dar nu va fi permisă primirea/livrarea semiremorcilor/remorcilor către/de la porturile sau terminalele de cale ferată de către vehicule grele care se deplasează numai în Marea Britanie.
În al treilea rând, este vizat transportul între Regatul Unit și țări terțe pe baza permisului EKMT. Atunci când transportul se face între Regatul Unit și țări terțe din în afara UE, autoritățile britanice vor solicita un astfel de permis, deci nu va mai fi suficientă licența comunitară, aspect valabil și pentru transportul din Regatul Unit către Elveția, Norvegia, Islanda și Liechtenstein și invers. Una dintre condițiile pentru transportul rutier în baza autorizației EKMT este obligația utilizării aceleiași combinații de vehicule de-a lungul întregii rute.
Noile reglementări au fost transmise de Departamentul Britanic al Transporturilor, printr-o scrisoare, tuturor membrilor Comitetului European de Miniștri ai Transporturilor (EKMT), responsabil cu distribuirea permiselor EKMT în fiecare țară.
Autoritățile britanice explică aceste modificări, așa cum aflăm de la asociația poloneză de transport și logistică TLP, prin lipsa unor reglementări și aranjamente care să le permită transportatorilor britanici să efectueze operațiuni similare în UE.
CLEAR International tocmai a publicat prognoza pentru noiembrie 2022 pentru piața remorcilor grele din Europa de Vest.
De la raportul din luna mai, amenințarea reprezentată de Covid 19 a scăzut, dar războiul din Ucraina și costul energiei, plus inflația generală a prețurilor, au înlocuit virusul ca principale amenințări la adresa creșterii cererii de remorci. Cu toate acestea, iarna care urmează ar putea duce la creșterea numărului de cazuri de gripă și de Covid.
Previziunile economice pentru țările din Europa de Vest au fost deja afectate. Ca urmare, previziunile privind cererea de remorci în 2023 și în anii următori au fost reduse cu peste 4.000 de unități. În schimb, perspectivele pentru 2022 s-au îmbunătățit pe măsură ce anul a avansat, cererea de remorci din Europa de Vest rămânând oarecum izolată de impactul războiului din Ucraina.
Previziunile economice pentru 2023 au fost retrogradate în fiecare țară. Aceasta este cea mai semnificativă schimbare de la ultima prognoză din luna mai, deși impactul asupra perioadei 2024-2026 va fi mai puțin pronunțat.
Creșterea costurilor cauzată de inflația ridicată, combinată cu unele probleme continue în ceea ce privește aprovizionarea cu piese pentru vehicule, îngreunează procesul de producție. Un război european plus o situație economică dificilă nu pot decât să afecteze încrederea mediului de afaceri și să reducă disponibilitatea companiilor de a investi în noi echipamente de transport.
CLEAR preconizează o creștere de 6,7% a cererii de remorci în 2022.
Având în vedere problemele cu care se confruntă industria, acesta ar fi un rezultat rezonabil. Cu toate acestea, se asigură o scădere semnificativă a cererii în 2023, scăzând cererea de remorci sub nivelul din 2021. Creșterile ulterioare din perioada de prognoză vor readuce în cele din urmă nivelul vânzărilor la cel din 2019, dar nu înainte de 2025.
În 2018, producția de remorci s-a situat la al treilea cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată (deși cu mult sub nivelul din 2007). Scăderea totală a înmatriculărilor din 2018 până în 2020 a fost de 23%, iar scăderea producției a fost de 32%, parțial din cauza unei scăderi mari a exporturilor germane de remorci.
Va exista o scădere a exporturilor de remorci către Europa de Est care va afecta și 2022 și 2023. Acest lucru va avea un impact disproporționat asupra constructorilor germani de remorci, care sunt cei mai mari exportatori. În timpul perioadei de prognoză, producția își va reveni la nivelul din 2019.
Parcul de remorci (dimensiunea parcului auto) a crescut cu doar 0,3% în 2020. Acesta va crește în medie cu 1,2% în următorii 3 ani.
Comerțul cu bunuri din Europa de Vest în cursul anului 2021 a oferit o altă surpriză. Comerțul a scăzut cu doar 3% în Q4 2020 (măsurat în euro). Acest lucru s-a întâmplat în ciuda dificultăților în circulația mărfurilor între Regatul Unit și UE ca urmare a Brexitului. Pentru anul 2020, comerțul a scăzut cu 10%. Cu toate acestea, schimburile comerciale din Q4 2021 au stabilit un nou record, la fel ca și cifrele pentru Q3 2022, când s-a înregistrat un salt surprinzător de mare care a dus la o creștere de 27% de la an la an – posibil legat de costul importurilor de gaze.
Perioada de prognoză cuprinsă între 2022 și 2026 va fi o perioadă de scădere a cererii de înlocuire a remorcilor, ca urmare a numărului scăzut de înmatriculări de remorci în perioada 2009-2014. Prin urmare, creșterea prognozată a cererii de remorci va necesita niveluri semnificative de investiții în remorci noi peste nivelul de înlocuire.
Gary Beecroft, director al CLEAR International, a comentat: „O încetinire a cererii de remorci în 2023 a fost prognozată în urmă cu peste doi ani. Cu toate acestea, războiul din Ucraina va avea ca rezultat cel puțin o recesiune tehnică în multe țări europene. Inevitabil, acest lucru va duce la o scădere mai mare a cererii de remorci în 2023 și, într-o măsură mai mică, în anii următori.” Raportul CLEAR subliniază când, unde și cât de repede se va dezvolta piața remorcilor până în 2026.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit