Daca in 2010 a crescut transportul de marfuri generale si implicit si cererea de anvelope care echipeaza acest gen de vehicule, anul trecut a fost randul constructiilor sa reporneasca, si atunci si cererea pentru anvelope de constructii a crescut semnificativ. Un alt motor de crestere au fost camioanele repuse in circulatie si care trebuiau echipate.
Pentru Michelin Romania, anul trecut a fost unul foarte bun: se poate vorbi despre o revenire a pietei, in contextul in care aceasta a crescut cu 60% fata de nivelul din 2009. Astfel, in primele 10 luni ale anului trecut, piata anvelopelor de camion a crescut cu peste 24 % fata de aceeasi perioada a lui 2010, ajungand la aproximativ 36.000 de unitati. Aceasta crestere este explicata preponderent de revigorarea activitatii de transport pe toate segmentele in general.
Continental Romania a inregistrat o crestere substantiala in ceea ce priveste vanzarile de anvelope de camioane, ca urmare directa a cresterii activitatii economice si, implicit, a transporturilor. Segmentul aferent transportului rutier regional a avut cele mai mari vanzari, urmat de cel al anvelopelor cu aplicabilitate in constructii.
Potrivit lui Dragos Sora, director general Pirelli Tires Romania, piata de anvelope de camion a crescut cu 25% la sfarsitul lui octombrie 2011 fata de octombrie 2010.
Daca anul trecut vanzarile de anvelope pentru uz regional au continuat sa creasca, segmentul cu cel mai mare progres comparativ cu 2010 a fost cel al anvelopelor pentru vehicule de constructii.
Au fost cateva proiecte de infrastructura care s-au derulat destul de bine si care au fost benefice tuturor celor implicati in acest sector.
Conform afirmatiilor Alinei Ghica, director de marketing Michelin Romania si Balcani, „revigorarea constructiilor a avut un impact puternic asupra pietei de anvelope pentru utilizare mixta in conditii de santier si cariera, aceasta ajungand la 58.000 de unitati, in crestere cu 44% in primele 10 luni ale lui 2011 fata de aceeasi perioada din 2010. Piata de anvelope destinate transportului international si regional reprezinta in continuare o parte solida din piata totala a anvelopelor pentru transportatori. Aceasta isi continua tendinta ascendenta, iar in primele 10 luni ale lui 2011 a depasit 200.000 de unitati, crescand fata de aceeasi perioada a anului trecut cu 18%. Avand in vedere faptul ca a pornit de la o baza mica in 2010 si ca este inca in curs de dezvoltare, piata de anvelope ce ofera mobilitate in conditii de iarna a inregistrat in primele 10 luni din 2011 o crestere de 107%, la peste 1.300 de unitati. In ceea ce priveste piata pentru anvelope destinate transportului urban si suburban, aceasta a inregistrat o crestere spectaculoasa de 121%, ajungand la peste 4.900 de unitati.“
Cefin Romania prin divizia sa de distributie de anvelope, Pneumaxx, a incheiat 2011 cu peste 17 procente mai mult decat realizarile din 2010. Procentual cresterea cea mai importanta a fost in gama transportului urban, dar cantitativ, gama pentru transportul regional si international a fost cea mai ceruta.
„Paradoxal, cresterea vanzarilor de la inceputul anului s-a datorat si faptului ca pretul materiilor prime a crescut, iar aceste costuri trebuiau integrate in pretul anvelopelor, ceea ce era asteptat de multa vreme, drept pentru care dealerii si-au facut stocuri din timp. Cand aceste stocuri au fost epuizate, s-au vazut nevoiti sa achizitioneze anvelope cu preturi mai mari. Deci a fost o crestere pe baza de stoc.“ In opinia lui Cosmin Lixandru, business development manager Bridgestone Romania, „am intrat intr-o relativa normalitate. La nivel de tara lucrurile sunt relativ predictibile, insa, daca in restul Europei situatia derapeaza, ne va afecta, deoarece legaturile noastre cu vestul sunt foarte puternice. Sper ca in industria transporturilor cei mai multi au invatat lectia, se uita mai mult la costuri, acum au devenit mai profesionisti si, indiferent cat de rele vor fi vremurile, profesionistii vor rezista deoarece va fi intotdeauna nevoie de transport.“
Mai multe licente, mai multe anvelope
Anul trecut, numarul de licente de transport emise a crescut cu 10% fata de 2010. O parte dintre acestea au fost solicitate pentru camioanele care inainte au fost trase pe dreapta, de pe care s-au luat piese pentru cele care rulau si, care de la inceputul anului trecut au fost reintroduse in circulatie.
Asa cum declara Alin Raicu, marketing manager Continental Romania, incepand din martie s-a resimtit faptul ca multi transportatori „si-au scos de la naftalina“ camioanele trase pe dreapta in anii trecuti, cand situatia economica i-a obligat sa-si reduca activitatea.
Aceasta concluzie este sustinuta si de cifrele obtinute de Pirelli Tyres Romania. „In februarie si martie s-a inregistrat cea mai mare crestere fata de 2010 (100% in februarie si 125% in martie). Au fost si luni in care s-au inregistrat scaderi raportate la aceeasi perioada din 2010, de exemplu august, cand vanzarile au scazut cu sapte procente“, a afirmat Dragos Sora, director comercial Pirelli Tyres Romania.
Reactivarea camioanelor este unul dintre motivele cresterii cererii de anvelope. O alta justificare ar fi, asa cum declara Monica Dan, director general Cefin Automotive, „faptul ca in parcul circulant din Romania exista o proportie mare de camioane vechi, care necesita schimbari de anvelope mai des decat vehiculele noi.“
Anvelopele din categoria buget sunt inca la mare cautare
Pentru Bridgestone, 2011 nu a fost un an rau, dar piata s-a segmentat ca urmare a cresterii pretului la combustibil, realitate care i-a facut pe transportatori sa taie din alte costuri.
O directie de reducere a costurilor a fost reprezentata de achizitiile de anvelope, iar transportatorii au inceput sa ceara mai mult anvelopele buget. „Cum Bridgestone nu are niciun produs pe acest segment, am reusit doar sa ne mentinem cota de piata de 20% pe partea de anvelope premium si standard prin Firestone, dar piata a crescut in general, cam cu 20% fata de anul trecut. Chiar daca piata a avut o crestere mai accentuata la inceputul anului, la noi nu s-a transferat, deoarece nu am avut produsele care se cereau“, arata Cosmin Lixandru.
Totusi alegerea anvelopelor din clasa buget nu este una neaparat voita, transportatorii fiind fortati oarecum de situatia economica. Cei mai multi isi dau seama ca nu au aceleasi avantaje pe termen lung, insa capitalizarea este scazuta, daca nu negativa, in conditiile acestea cash-flow-ul este cel care dicteaza alegerile si atunci mai bine fac o investitie mai mica.
Totusi, asa cum declara Alin Raicu, „tot mai multi transportatori constientizeaza faptul ca anvelopele nu constituie o cheltuiala intrinseca, ci o investitie pe termen mediu care aduce o crestere a profitului prin scaderea cheltuielilor directe (anvelope) si conexe (carburant). De aceea, mirajul asiatic al anvelopelor «ieftine si bune» s-a estompat, transportatorii intelegand ca o anvelopa aparent mai scumpa azi le va aduce beneficii maine si poimaine.“
Piata anvelopelor premium e in crestere de cativa ani si, conform analizelor Michelin, pe segmentul after market, ponderea modelelor premium din piata a crescut de la 29 la 42% din 2005 pana in 2010.
Polivalenta, capacitatea de incarcare, contributia la economisirea de carburant, randamentul kilometric, aderenta, grija fata de mediu, resapabilitatea, siguranta sunt conditii definitorii in alegerea unei anvelope. Anul trecut producatorii au lansat modele si servicii noi prin care sa raspunda acestor cerinte.
La sfarsitul lui mai, cu ocazia e-Safety Challenge, Bridgestone Europe a facut o demonstratie publica a modului in care functioneaza TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), sistem care va fi comercializat si in Europa.
Monitorizarea presiunii din anvelope este esentiala pentru securitatea pe sosele. De multe ori, camioanele ruleaza cu anvelope sub presiune, ceea ce duce la distrugerea lor si nu numai atat. In momentul in care pneul se distruge in mers, ceilalti participanti la trafic sunt obligati sa faca manevre bruste pentru a evita accidentele in lant. Cu ajutorul sistemului, situatiile periculoase pot fi evitate.
In afara avantajelor legate de siguranta, si acest lucru este deja stiut, anvelopele care ruleaza cu presiunea corecta au un randament kilometric mai bun, iar consumul de carburant este redus, la fel si emisiile de CO2.
Aceasta solutie de monitorizare presupune montarea unei valve patentate impreuna cu un dispozitiv cu radio frecventa. Exista variante specifice de valve atat pentru vehicule comerciale, cat si pentru autoturisme.
Dispozitivul emite informatii despre presiunea din anvelopa si temperatura la fiecare patru secunde, astfel ca aceasta are o durata de viata de cel putin trei ani.
Sistemul este integrat in oferta Bridgestone Total Fleet Management.
Special configurate pentru transport de volume mari
La sfarsitul lui octombrie, Continental si-a extins oferta de modele pentru anvelope regionale din a doua generatie, lansand doua noi versiuni, HSR2 XL si HTR2, special construite pentru remorcile si semiremorcile de volum.
Una dintre cele mai bine vandute anvelope Continental pentru camioane primeste intariri in adevaratul sens al cuvantului. Anvelopei HSR2 pentru puntea fata, cu dimensiunile 385/65 R 22.5, 315/70 R 22.5 si 315/80 R 22.5, din seria constructiva regionala 2, i se alatura o versiune noua XL, cu o capacitate portanta totala de pana la 10 t/ axa. Aceasta anvelopa noua reprezinta raspunsul Continental la introducerea motoarelor Euro 6 cu tratare ulterioara a gazelor de ardere.
Anvelopa HSR2 XL este fabricata folosind o tehnologie speciala cu „carcasa cu infasurare fara capat“, procedura indicata in special pentru combinatii de vehicule cu greutate marita pe puntea fata. Noua varianta XL convinge printr-o structura mai rigida, o rezistenta la rulare imbunatatita si o durata de viata substantial prelungita. In prezent, aceasta este disponibila cu dimensiunile 385/65 R 22.5, 315/70 R 22.5 si 315/80 R 22.5.
A doua noutate, HTR2 in dimensiunea 385/55 R 22.5, reprezinta o inovatie in special pentru utilizarea la remorci si semiremorci de volum mare de ultima generatie. Prin constructia unei noi sectiuni transversale pentru tipul special de anvelopa HTR2 pentru camioane se poate obtine un castig suplimentar al inaltimii suprastructurii de 35 mm.
Acesta reprezinta un avantaj competitional la transportul de containere, in logistica de distributie, precum si la numeroase alte utilizari din transportul de marfa voluminoasa.
La constructia noului tip de anvelopa s-a acordat o atentie deosebita transmiterii avantajelor produsului din familia HTR catre noile modele de sectiune transversala redusa.
Michelin lanseaza anvelopele polivalente
Atunci cand anvelopele sunt folosite atat on-road, cat si off-road, riscul distrugerilor accidentale creste considerabil. Anvelopele folosite pe santiere si in cariere, dar si pe strazi si drumuri, sunt supuse unor conditii extreme de utilizare. Pericolele care cresc riscul ca anvelopa sa se taie sau sa fie distrusa se afla la tot pasul: santuri, pietre, resturi de metal, pietris.
In acest sens, Michelin a lansat gama de anvelope 13 R 22.5 si 315/80 R 22.5 Michelin X® Works™, conceputa pentru a reduce timpul de imobilizare a vehiculelor. Carcasa, cauciucul, flancurile si banda de rulare sunt mult mai rezistente.
Pentru a fi mai sigura si mai fiabila, banda de rulare de la noua anvelopa 13 R 22.5 si 315/80 R 22.5 Michelin X® Works™ a fost conceputa astfel incat riscul patrunderii pietrelor in canale sa fie redus, iar evacuarea apei sa se faca eficient la rularea pe carosabil umed. Datorita canalelor in forma de V a caror latime creste progresiv, manevrabilitatea pe suprafete neasfaltate este mult imbunatatita.
In plus, carcasa anvelopei Michelin X® Works™ a fost proiectata pentru a sustine o greutate de 8 t/osie la montarea simpla si de 13,4 t la montarea jumelata, la o viteza de 110 km/ora.
Noua anvelopa pentru camion Michelin X® Works™ va fi disponibila in mai multe dimensiuni. Vor fi lansate versiunile 13 R 22.5 Michelin X® Works™ si 315/80 R 22.5 – cea mai bine vanduta. Pe langa procentul mare de anvelope vandute pentru echiparea originala pe plan european si pe pietele care se dezvolta rapid, precum cea din Turcia, aceasta dimensiune de anvelope castiga rapid teren si pe piata de inlocuire din Europa.
O alta noutate a anului trecut a fost X MultiWay 3D. Este o gama de anvelope polivalente ce poate fi folosita pe orice tip de carosabil – drumuri judetene, drumuri nationale si autostrazi – in orice anotimp.
X MultiWay 3D este prima anvelopa Michelin de uz regional care contribuie la reducerea consumului de carburant si prima anvelopa de directie marcata M+S, ceea ce garanteaza conditiile optime pentru condus indiferent de vreme, in afara de conditiile de iarna extrema, asigurand economie de timp si de carburant, fiabilitate si siguranta.
Anvelopa pentru axa fata X MultiWay 3D XZE are un profil mai lat cu 20% fata de generatia precedenta, ceea ce face ca acest model sa poata fi folosit pentru mai multe tipuri de aplicatii. Si distanta de franare a fost optimizata, fiind cu 8 m mai mica fata de XDR2+ si XZT2+.
Performante crescute cu noua generatie pentru uz regional
Goodyear a lansat noua generatie de anvelope pentru semiremorci pentru uz regional, RHT II. Aceasta gama se adreseaza in special dimensiunii de 22,5". Randamentul kilometric mai mare cu pana la 30% in comparatie cu generatia precedenta, Regional RHT, performantele excelente pe carosabil ud si robustetea crescuta sunt cativa dintre factorii care ii pot atrage pe cumparatori.
Anvelopele Regional RHT II indeplinesc conditiile regulamentului european 661/2009, oferind un nivel redus de zgomot si rezistenta la rulare.
Potentialul kilometric crescut se datoreaza folosirii unor compusi noi pentru realizarea profilului, dar si utilizarii unui cauciuc mai rezistent la uzura. Profilul anvelopelor din noua generatie este cu 10 mm mai lat si cu 8% mai adanc decat in cazul anvelopelor din gama precedenta.
Optimizarile tehnice ale partilor componente ajuta la obtinerea unei uzuri uniforme, robustete, eliminarea pietrelor si o distanta de franare imbunatatita pe carosabil ud. Toate acestea se traduc intr-un cost mai mic pentru operatorii de transport.
Gama noua include si o anvelopa special configurata pentru greutati mai mari si care poate transporta pana la 10 t/axa.
Aniversare cu modele noi
Cu ocazia aniversarii a 100 de ani de productie de anvelope de camion, Pirelli a lansat, in septembrie anul trecut, in Turcia, noile modele din seria 01. Aceste pneuri au fost dezvoltate pentru a raspunde cerintelor pietei, dar si cerintelor legate de siguranta, ecologie, uzura si costuri.
Este vorba de modelele FW:01 si TW:01 pentru conditii grele de iarna, FH:01 si TH:01 pentru transporturi internationale si FG:01 si TG:01 pentru utilizarea pe santiere.
Anvelopele de iarna ofera cele mai bune performante, la temperaturi de sub 4oC, in conditii de asfalt ud sau acoperit cu gheata si zapada.
In cazul anvelopelor H:01, principalele puncte forte sunt rezistenta la rulare si emisiile fonice reduse, dar si randamentul kilometric crescut. Anvelopele din aceasta gama sunt special configurate pentru rularea pe autostrada.
Anvelopele de santier G:01 ofera o rezistenta crescuta la intepaturi, dar si un randament kilometric ridicat.
Cele trei linii de anvelope beneficiaza de tehnologia SATT, care asigura o durata mare de utilizare, grad inalt de resapare si uzura uniforma. Caracteristicile profilului si compusii au fost configurate si optimizate in functie de cerintele fiecarei aplicatii in parte.
Toate aceste performante sunt certificate prin inscriptia „ECOIMPACT“, marcata pe flancurile anvelopelor.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit