Atmosfera la CeMAT, cel mai mare targ european de logistica, organizat la inceputul lui mai la Hanovra (Germania), a fost una entuziasta comparativ cu editia precedenta. Toti producatorii de echipamente, atat din gama warehouse, cat si din cea grea, a big truck-urilor, s-au aratat optimisti privind revenirea pietei dupa criza economica si anunta o crestere a comenzilor pentru 2011. Cu totii au prezentat produse noi si au pastrat cateva premiere mondiale special pentru CeMAT, pentru a sublinia importanta participarii la eveniment. Din punct de vedere tehnic, accentul a fost pus pe eficienta, economie de energie si cresterea performantelor in materie de manipulare a marfurilor si depozitare.
In gama echipamentelor cu ardere interna, un element important l-a reprezentat atingerea noilor standarde de poluare in vigoare, in conditiile in care si productivitatea utilajelor a fost imbunatatita. Nu trebuie omis din vedere faptul ca, spre deosebire de alti ani, producatorii chinezi au fost mai prezenti si mai bine organizati si chiar reusesc sa prinda clienti europeni, dintre cei care cauta pret mic de achizitie.
Chiar daca au participat la conferinta pre-CeMAT, organizata in februarie anul acesta, sau au organizat evenimente pe cont propriu cu putin timp inainte de targ, toti producatorii au mai pastrat ceva „in maneca“ pentru a fi lansat acum in premiera.
Toyota Material Handling Europe (TMHE) a prezentat numeroase inovatii din gama warehouse, care acum este complet innoita. Familia BT Optio de order-pickere, echipamentele VNA pentru operarea in culoare inguste BT Vector, dar si sistemele BT Radioshuttle si BT Automated Order Picker au fost vedetele standului.
In premiera mondiala, grupul japonez a lansat la targ noul BT Optio seria L, pentru operatiuni la nivel coborat, care va intra in productie din a doua jumatate a lui 2011. Echipamentul are capacitati de incarcare intre 1 si 2,5 t si un sistem imbunatatit de control al vibratiilor. Spatiul de munca al operatorului a fost optimizat, este mai ergonomic si are mai multe compartimente de depozitare, iar accesul la bord se face usor. BT Optio seria L dispune de tehnologie de propulsie pe curent alternativ, care furnizeaza performante foarte bune si implica minimum de mentenanta.
Tehnologie li’ion, pentru un plus de eficienta
Jungheinrich propune transpaleta electrica EJE 112i pe baterii de li’ion, care cantaresc putin peste 14 kg si sunt cu 1,5 kg mai usoare decat cele folosite la modelul EJE 116, care a stat la baza EJE 112i. Greutatea redusa, dar si eficienta sporita a noilor baterii determina un consum de energie diminuat. Bateriile li’ion sunt si mai mici, astfel ca si spatiul ocupat este redus, iar lungimea totala a echipamentului este de numai 425 mm (fata de 494 mm, in cazul EJE 116).
EJE 112i este usor de folosit chiar si la operatiunile intense, unde se lucreaza in mai multe schimburi, pentru ca bateria se incarca de tot in numai 80 de minute, iar pe jumatate, in 30 de minute. Motorul electric trifazic pe curent alternativ, de ultima generatie, este incapsulat, pentru maximum de protectie. Transpaleta e prevazuta, la fel ca alte echipamente Jungheinrich, cu sistem de balansare ProTracLink, care egalizeaza in permanenta nivelul rotilor, pentru siguranta operatiunilor si o uzura uniforma a anvelopelor.
Jungheinrich a expus si o noua familie de reach-truck-uri ETM/ETV 214/216, cu 10% mai eficiente decat generatia precedenta. Softul computerului este proiectat special pentru noile echipamente, care au acum o viteza de ridicare si coborare a furcilor imbunatatita. ETM/ ETV 214/216 pot ridica marfuri de 1,4 si respectiv 1,7 kg, la inaltimi de pana la 10,7 m, operatorul beneficiind de vizibilitate optima deasupra capului.
Interiorul cabinei a fost reproiectat, pentru a facilita operarea rapida si eficienta. In plus, noile reach-truck-uri pot fi prevazute cu mai multe pachete, in functie de aplicatiile desfasurate: „efficiency“ (presupune timpi mai lungi de operare cu o singura incarcare a bateriei), „drive plus“ (pentru aplicatii ce necesita deplasari pe distante lungi) si „lift plus“ (acolo unde se impun ridicari dese la inaltimi mari).
Noutati Hyster pe segmentul warehouse
Pe langa noutatile prezentate cu ocazia conferintei pre-CeMAT, Hyster a anuntat la targ innoirea seriei de reach-truck-uri Matrix, cu capacitati de operare intre 1,4 si 2,5 t. Echipamentele beneficiaza acum de o putere maxima de tractiune sporita cu 8%.
Viteza de deplasare cu si fara sarcina este aceeasi, fiind obtinuti timpi mai buni per ciclu complet de operatiune, in special cand sunt parcurse distante mai mari. Designul Matrix permite un control facil al echipamentului, cu performante optime la virajele in spatii inguste. In plus, Matrix este disponibil cu sistem de directie de 180 sau 360o, acceleratie puternica si franare prompta. Optiunea de accelerare progresiva asigura economie de energie si, tocmai pentru a avea performante optime, se poate alege dintre doua moduri de operare, economic sau puternic. Si pentru catarg sunt disponibile mai multe versiuni, cel mai inalt ajungand pana la 12 m.
Pe segmentul stivuitoarelor cu ardere interna, noua serie H2.0-2.5 CT ofera capacitati de operare de 2 si 2,5 t, avand la baza numeroase componente ale familiei de echipamente Fortens. Standard, stivuitoarele sunt dotate cu motor Yanmar diesel, de 2,6 l, iar optional este disponibil propulsorul Mazda de 2 l, pe gaz petrolier lichefiat (GPL). Seria CT beneficiaza de noul scaun pe perna de aer FLM80, care reduce vibratiile la nivelul cabinei.
Hyster a lansat si o noua gama de order picker-e cu nivel coborat de operare, LO2.0-2.5, cu functii de stocare pe raft. Pentru o productivitate cat mai buna, operatorul poate alege sa manevreze echipamentul de la bordul acestuia sau din lateral, gratie panoului de comanda montat pe lateral. Order-pickerele LO sunt dotate cu motor de 2,6 kW, cu performante foarte bune la accelerare. Sistemul permite regenerarea energiei eliberate la franare si ofera functie anti-alunecare spre spate atunci cand se opereaza in zone cu denivelari.
Versiunile cu sistem de ridicare tip foarfeca vor fi disponibile din 2012 si includ platforma pentru operator sau furci independente pentru un al doilea nivel de picking.
Echipamentele pot fi dotate cu furci de numeroase lungimi, destinate unor aplicatii variate, inclusiv cross-docking.
Cesab isi extinde gama
Gama de reach-truck-uri de la Cesab include acum trei modele noi: R212, de 1,2 t, R318, de 1,8 t, si R325, de 2,5 t. Ca si celelalte echipamente ale seriei, acestea sunt proiectate pentru a oferi vizibilitate buna, posibilitate de viraj la 360o si programarea comenzilor.
Noile R318 si R325 au acelasi sistem avansat de ridicare ca si celelalte modele ale seriei 300, care le permite sa ridice marfa in mers, fara sa opreasca sau sa incetineasca. Viteza generala de manipulare este astfel crescuta, fiind obtinut un consum mai mic de putere si miscare lina, fara vibratii. Pentru echipamentele seriei 300 este acum disponibila o cabina incalzita si bine izolata, care permite operatorului sa lucreze si la temperaturi de -35oC.
Cesab si-a diversificat si gama de stackere, introducand noul S208L. Acesta este ingust, iar catargul este format dintr-o singura coloana, fiind ideal pentru aplicatii diversificate. Seria 300 de stackere are patru modele noi, dintre care S313 si S320 sunt special concepute pentru operatiuni grele.
Nu in ultimul rand, pe segmentul transpaletelor, producatorul italian a lansat modelul P214, cu capacitate de incarcare de 1,4 t, ideala pentru operatiuni in spatii inchise si inguste. Cu design ergonomic, P214 dispune de sistem CAN-bus, care o face si mai usor de manevrat, gratie comenzilor rapide si sigure. Cu capacitate de 2,4 t si viteza maxima de 12 km/ora, transpaleta P324 este conceputa pentru a oferi un nivel ridicat de productivitate. Bateriile sunt montate pe lateral, pentru a fi usor de inlocuit si incarcat. Parametri ca viteza si accelerarea pot fi programati pentru fiecare operator in parte.
Cesab a anuntat si proiectarea unui catarg cu design inteligent (IMD), care sporeste productivitatea. Cele mai multe catarge triplex incorporeaza un cilindru central care obstructioneaza vizibilitatea operatorului. Catargul Cesab dispune acum de doi cilindri liberi (FFL – „full free lift“), iar profilul acestuia este patentat „dublu C“, oferind nu numai vizibilitate sporita, ci si un plus de rezistenta. In acelasi timp, profilul este mai scurt, astfel ca necesita o contragreutate mai usoara. Este redusa greutatea proprie a echipamentului, dar si consumul.
Mitsubishi lanseaza Grendia
Pe segmentul stivuitoarelor cu ardere interna, Mitsubishi Forklift Trucks a lansat o gama noua, numita Grendia, de la „green diamond“ („green“=verde, culoarea echipamentelor Mitsubishi, dar si preocuparea pentru mediu, iar diamantul se gaseste in emblema producatorului japonez si inseamna putere si calitate). Noua gama include 24 de stivuitoare, de la 1,5 la 5,5 t. Grendia ES cuprinde modelele de la 1,3 la 3,5 t si numara 14 versiuni, inlocuind precedenta serie N, iar Grendia EX include modelele de la 4 la 5,5 t, are 10 versiuni si inlocuieste seria K. Echipamentele sunt dotate cu sistemul de detectare a prezentei operatorului pe scaun (IPS), comenzile fiind blocate daca acesta nu este asezat. Sistemul mai include alarma pentru cuplarea franei de parcare si avertizor pentru prinderea centurii de siguranta. In plus, stivuitoarele Grendia EX beneficiaza in standard de versiunea IPS2, la care frana de mana este comandata prin apasarea unui simplu buton.
Noul panou de bord, cu display pe LED, ofera informatii complete despre starea echipamentului, numarul de ore de functionare, dar si viteza si timp. Clientii pot opta pentru doua serii de cabine, ProCab si VersaCab, care ofera diferite configuratii interioare si protectie la apa. In plus, sistemul FlexControl asigura protectie suplimentara stivuitorului in cazul aplicatiilor foarte intense, iar pachetul Dust-Plus, in mediile de lucru cu mult praf.
Producatorul japonez a prezentat si un prototip de stivuitor hibrid diesel-electric, cu baterii li’ion, care a fost pus deja in vanzare pe piata din Japonia. Potrivit Mitsubishi, acesta furnizeaza o economie de combustibil de 39% comparativ cu echipamentele clasice diesel si are un impact mai mic asupra mediului.
Mitsubishi a mai expus un concept nou de transpalete electrice, dar si noile stivuitoare electrice EDIA cu trei si patru roti, avand capacitati de incarcare de 1,3 si 2 t. Acestea din urma sunt dedicate operatiunilor de exterior si vor intra in productia de serie din aceasta vara.
Clark GEX 40-50, in premiera
Clark a prezentat in premiera mondiala seria de stivuitoare electrice cu patru roti GEX 40-50, avand capacitati de ridicare de 4, 4,5 si 5 t. Echipamentele sunt propulsate de doua motoare electrice de 80 V, pozitionate frontal, complet incapsulate si protejate de praf, apa sau alte particule. Directia functioneaza independent de viteza de deplasare, iar plecarea de pe loc se face lin, chiar daca rotile sunt virate la maximum. GEX 40-50 sunt prevazute cu pedala pentru actionarea franei de parcare, ca in cazul stivuitoarelor cu ardere interna. Echipamentele pot fi dotate cu anvelope pneumatice sau super-elastice.
Clark a lansat a doua generatie a stivuitoarelor IC C40-55, in versiunile diesel sau GPL. In cazul celei dintai, motorul Kubota V3800T dezvolta 92 CP la 2.400 rpm, in timp ce pentru echipamentele pe GPL, propulsorul GM V6, de 4,3 l, ofera performante la fel de bune. Amandoua functioneaza in tandem cu transmisia manuala cu doua trepte.
Sasiul robust din otel asigura protectie optima celor mai importante componente ale echipamentelor, fiind redus numarul de interventii si costurile aferente. Discurile de frana umede nu necesita servisare, iar sistemul sofisticat de racire protejeaza motorul de supraincalzire in conditii de utilizare intensa.
Tractorul electric CTX 40/70 a fost, de asemenea, printre noutatile de la CeMAT. Acesta este propulsat de un motor electric pe curent alternativ (AC) de 48 V, fara perii de carbon, ci cu sistem de protectie impotriva supraincalzirii care opreste motorul daca temperatura este prea mare. Viteza de deplasare pentru CTX 40 este de 9 km/ora in conditiile tractarii unei remorci cu incarcatura de 4 t, respectiv de 13 km/h fara remorca. In cazul modelului mai mare, ce poate tracta 7 t, viteza maxima este de 7, respectiv 17 km/ora.
Clark a mai prezentat transpaleta electrica PX20, cu capacitati cuprinse intre 1,2 si 2 t, precum si stackerul SX12/16, cu capacitati de incarcare de 1,2 si 1,6 t, la inaltimi de pana la 5,2 m. Pentru acestea sunt disponibile mai multe tipuri de baterii, in functie de aplicatie: compacte, pentru PX20, si mai mari, de la 150 la 375 A, pentru SX12/16.
Linde pariaza pe electrice
Linde a prezentat doua prototipuri de echipamente pe baterii li’ion, transpaleta T16, cu capacitate de 1,6 t, si stivuitoarele electrice E20 si E50, de 2,5 t. O baterie mica, avand o putere de numai 2,1 kW/h (echivalentul a 120 Ah in cazul bateriilor pe plumb), in combinatie cu un incarcator performant, face ca echipamentele sa poata fi folosite fara probleme toata ziua, bateria fiind incarcata in timpul pauzelor de munca obisnuite.
Producatorul german a expus la stand si un concept de tractor ce functioneaza pe celule de hidrogen, in colaborare cu furnizorul austriac de baterii Fronius International. Tractorul are la baza modelul Linde P30 C, cu capacitate de tractare de 3 t.
Curentul generat de hidrogen alimenteaza motorul electric, avantajul fiind eficienta ridicata cu zero emisii poluante. Timpii necesari incarcarii bateriilor sunt, de asemenea, eliminati, fiind inlocuiti cu cinci minute necesare pentru alimentarea rezervoarelor cu gaz sub presiune (350 bar). Se ridica o singura problema, disponibilitatea statiilor de alimentare cu H2. Astfel, intr-o prima faza, echipamentele se adreseaza clientilor care folosesc deja H2 in procesele de productie si dispun de statii proprii.
O alta solutie ingenioasa prezentata de Linde este conceptul Epion, un echipament versatil care poate fi folosit ca transpaleta, tractor sau stacker multifunctional, in vederea reducerii investitiilor in flota. Componenta principala a sistemului este un motor electric alimentat de baterii li’ion, cu interfata inovatoare de control, actionata prin joy-stick. Motorul pe curent alternativ este integrat in axa motoare, ceea ce confera cuplu ridicat si optimum de putere. Atat functia motoare, cat si cea de ridicare sunt controlate electric, fara transmisie hidraulica. Suprafata de incarcare e modulara, astfel ca acesteia ii pot fi atasate numeroase accesorii, ajutand la crearea mai multor tipuri de echipamente.
Linde propune noi utilaje pentru culoare inguste (VNA), seria K, care vor fi lansate in productia de serie in toamna. Acestea au capacitate de incarcare de 1,6 t si de ridicare de 16 m. Panoul de comanda se poate imparti in doua, pentru un plus de operativitate. Este extrem de util mai ales cand se lucreaza cu volume mari de marfa. Noul VNA dispune de tehnologie RFID, care permite configurarea echipamentului in termeni de reducere a vitezei, detectare a obstacolelor etc.
Producatorul german a pregatit si o serie de materiale de protectie anti-explozie, cu care pot fi acoperite echipamentele ce opereaza in conditii dificile, unde sunt gaze inflamabile sau alti vapori toxici. La CeMAT, transpaleta T20 EX, cu capacitate de incarcare de 2 t, dar si stackerul compact L12 EXi, de 1,2 t, au fost configurate in acest fel.
Pentru a veni in sprijinul operatorilor care conduc stivuitorul in marsarier atunci cand incarcatura le obstructioneaza vizibilitatea, Linde a lansat scaunul rotativ, realizat in parteneriat cu Neumaier Industry. Acesta poate fi montat pe echipamente de la 2 la 8 t si confera stivuitoristului o pozitie corecta si comoda, indiferent de manevrele pe care le are de facut. Utilizand scaunul Neumaier, cabina se poate roti cu totul la 90o.
Linde a prezentat la CeMAT si o versiune updatata a stivuitoarelor IC H40 si H50, cu capacitati de 4, respectiv 5 t. Acestea sunt dotate cu pompa cu piston plonjor pentru sistemul hidraulic de ridicare, care asigura o economie de energie de 18% si face ca echipamentul sa functioneze mai silentios. In plus, cabina este prevazuta cu scaun pe perna de aer si cotiera reproiectata, cu optiunea de ventilatie.
Modele noi Hyundai, GPL si diesel
Hyundai Heavy Industries Europe (HHIE) a promovat la Hanovra noile stivuitoare pe gaz petrol lichefiat, cu motoare care corespund normelor de poluare Tier 4. Modelul 50L este cel mai mare si cel mai nou al seriei 7A, avand capacitate de ridicare de 5 t. Echipamentul prezinta noutati la transmisie, care este montata independent de axa fata, avand o axa motoare intermediara. Acest lucru elimina vibratiile si aduce beneficii si la capitolul service. Tot in cadrul seriei 7A a fost lansat si un stivuitor de 3,3 t (33L), care inlocuieste in productie modelul de 2 t.
Toate echipamentele gamei medii pot fi dotate cu catarge cu inaltimi de operare cuprinse intre 3 si 8 m. Sunt disponibile cinci variante de catarg: V (standard duplex), VF si TF (duplex si triplex, cu ridicare complet libera), TS (doi cilindri hidraulici sunt amplasati pe lateralele catargului triplex) si QF (cvadruplex cu ridicare libera, pentru aplicatii desfasurate la inaltimi joase).
In gama stivuitoarelor diesel, producatorul sud-coreean a lansat doua modele noi, 180D-7E (cu capacitate de 18 t) si 250D-7E (de 25 t). Acestea sunt propulsate de motoare Cummins de ultima generatie, transmisie ZF si axe Kessler. Ambele echipamente au in standard indicator de greutate pentru incarcatura, cu o deviatie maxima de 1%, precum si camera de filmat in partea din spate. Alte trei camere suplimentare pot fi montate optional. Sistemul de aer conditionat este, de asemenea, inclus in echiparea de baza, iar cabina se poate rabata pe lateral, pentru acces rapid si usor la interventiile tehnice. Modificarile la nivel de design pentru echipamentele gamei grele (11-25 t) permit acum o mai buna vizibilitate a catargului.
Alternativa Combilift la big truck-uri
Combilift a expus la CeMAT 16 modele, printre care si noul transportor articulat destinat manipularii containerelor si a altor marfuri de dimensiuni similare, dorindu-se o alternativa mai flexibila si mai economica fata de stivuitoare, reach stackere si macarale mobile.
Echipamentul are doua din cele trei roti motoare, cu transmisie hidrostatica, si e disponibil in versiuni diesel sau GPL. Capacitatea de ridicare este de 35 t. Avantajele Combi-CB sunt acelea ca greutatea proprie a axei este mai mica decat in cazul big truck-urilor clasice, containerele pot fi pozitionate exact unde este nevoie pentru o incarcare si descarcare eficienta, este usor de operat pe suprafete denivelate, poate fi folosit pentru transportul unei palete diversificate de marfuri, este rapid si mai ieftin decat celelalte echipamente destinate aplicatiilor similare.
Pe segmentul stivuitoarelor cu contragreutate, producatorul irlandez a lansat Combi-CB, avand capacitate de 4 t, ce are la baza stivuitorul C4000. Acesta a fost initial proiectat ca un echipament de 2,5 t, pentru a manipula marfuri lungi si paletizate, iar versiunile de 3 si 4 t s-au adaugat ulterior, pentru a acoperi o gama si mai cuprinzatoare de aplicatii.
Pentru operatiuni in spatii inguste, Combilift a prezentat un echipament dedicat, pe sasiu model 15E, cu latime de 1.000 mm. Cu o capacitate de 1,5 t, echipamentul e ideal pentru manipularea marfurilor usoare in spatii foarte inguste.
Incarcatoare laterale performante, de la Hubtex
Hubtex a lansat in premiera la CeMAT un incarcator lateral cu capacitati intre 3 si 6 t, la inaltimi de pana la 9 m. Este foarte util pentru produse lungi, in special lemn, materiale de constructii si otel, dar poate fi folosit si pentru aplicatii de interior. Utilajul este disponibil atat cu motorizare diesel sau gaz, cat si electrica.
Tot din seria incarcatoarelor laterale, Hubtex a prezentat si modelul electric multidirectional 2150. Acesta este dedicat operatiunilor la exterior si, gratie unui nou concept de directie, beneficiaza de viteza de deplasare sporita (pana la 16 km/ora). Practic, schimbarea sensului de deplasare se face acum lin, iar in functie de aplicatie se poate alege dintre mai multe programe de directie (setate initial). Utilajul are capacitati de incarcare intre 5 si 8 t, poate urca rampe cu inclinatie de pana la 10% si poate fi configurat cu cabina DXL sau QXL.
Primele livrari vor fi facute in toamna acestui an.
Pe gama grea, Hubtex propune un nou tractor cu platforma si unul electric, cu „gat de lebada“ hidraulic. Primul este dedicat incarcaturilor de 40 t, avand platforma la o inaltime sub 1 m, lucru care usureaza manevrarea produselor.
In ciuda masivitatii sale, echipamentul este agil, iar faptul ca are anvelope moi il face pretabil si pentru aplicatii la exterior. Toate rotile sunt viratoare, cu diferite programe de directie setate pentru maximum de manevrabilitate. Spre deosebire de alte utilaje similare, cabina este prevazuta cu geamuri largi si ofera vizibilitate foarte buna de jur imprejur. In plus, un sistem de camere de filmat ofera imagini in locurile unde nu se poate vedea din cabina.
Tractorul electric cu gat de lebada hidraulic este destinat aplicatiilor in fabrica, pe podele pavate sau asfaltate, si poate remorca incarcaturi de 50 t.
Kalmar a lansat seria G de stivuitoare
Kalmar a inceput o noua era in productia stivuitoarelor cu contragreutate din gama 9-18 t, asa cum au recunoscut reprezentantii companiei, cu modelele DCG90-180. Acestea dispun de un model revolutionar de cabina, EGO, care, cel mai probabil, va fi introdusa si pe celelalte produse Kalmar (stivuitoare, reach-stackere etc.). Aceasta dispune de geamuri curbe fata-spate, ce confera vizibilitate sporita, iar stergatoarele cu acoperire de 90% pe parbriz sunt eficiente chiar si in conditii meteo nefavorabile. Directia comandata prin leviere, pedalele pozitionate inteligent, scaunul rotativ si sistemul de clima sunt printre principalele beneficii ale noii cabine. Iar interfata cu sistemul electronic de directie (HMI) este aceeasi pentru toate utilajele seriei G, simpla si intuitiva.
Noi sisteme electrice si hidraulice asigura performante mai bune la ridicarea si coborarea incarcaturii, cu timpi de operare imbunatatiti fata de generatii precedente. La motorizare se poate alege dintre Volvo si Cummins, ambele cu standarde de poluare EU Stage IIIB, respectiv EPA Tier 4i. Un sistem nou de racire a camerei motorului face ca durata de viata a acestuia, dar si a celorlalte componente electrice si hidraulice, sa fie prelungita. De altfel, longevitatea si motoarele economice si ecologice au reprezentat directiile urmate de toti producatorii europeni de echipamente de manipulare si depozitare. Cu capacitati ocupate pana la toamna, producatorii se bucura ca au trecut de perioada grea de incertitudine si lipsa de actiune, fiind preconizate chiar usoare cresteri ale preturilor de achizitie pentru utilajele noi, chiar din toamna acestui an.
Desi in Romania piata nu a revenit la fel de rapid ca si in Europa de Vest, cateva proiecte importante sunt pe cale sa porneasca si la noi, animand un pic mai mult furnizorii de echipamente si sisteme de depozitare decat in trecut, cand principala preocupare era vanzarea de echipamente second-hand sau dezvoltarea de proiecte pentru pietele din vestul Europei.
Toyota Material Handling Europa pregateste pentru 2011 lansarea mai multor produse pentru gama warehouse, de manipulare in depozit, ca raspuns la trei directii impuse de piata: cresterea densitatii in interiorul depozitului, eficientizarea proceselor de order-picking si interesul tot mai mare pentru automatizare. Toate acestea, impreuna cu sistemul inteligent de management al flotei Toyota I-Site, au rolul de a optimiza costurile companiilor de logistica, prin eficientizarea proceselor, eliminarea timpilor „morti” si reducerea accidentelor.
Noile BT Vector seriile C si R, a patra generatie de BT Radioshuttle, BT Optio seriile H si L, BT Autopilot si transpaleta electrica pentru preluarea comenzilor (Automated Order Picker – AOP) au fost prezentate presei de specialitate in cadrul unui eveniment organizat, in martie, la fabrica TMH din Mjölby (Suedia) si vor fi expuse luna viitoare la standul de la CeMAT al grupului japonez. Tot atunci vor fi lansate in premiera si alte echipamente, care la Mjölby au fost insa pastrate secret.
Pe fondul solicitarilor din partea clientilor de a creste eficienta manipularii produselor si de a reduce costurile, automatizarea unui numar cat mai mare din operatiunile desfasurate in depozit devine o idee tot mai atractiva. De altfel, eliminarea pe cat posibil a factorului uman este principalul mijloc de reducere a cheltuielilor, in conditiile in care nici nu mai exista riscul accidentelor si, in acelasi timp, se diminueaza timpul petrecut cu fiecare operatie in parte. Solutia Toyota Material Handling (TMH) este seria de echipamente BT Autopilot, comandate prin tehnologie laser. Senzori speciali ajusteaza in permanenta viteza de deplasare, iar sistemul de ghidare se integreaza foarte usor in cel local de management al depozitului. In aceasta varianta, angajatul doar insoteste echipamentul in depozit pentru a face munca de picking propriu-zisa, iar computerul calculeaza cel mai scurt drum pana la locul de colectare a produselor si inapoi, la livrare. „Principalul rol al operatorului in order-picking este de a identifica si de a lua marfa de pe raft, restul operatiunilor fiind doar pierdere de timp pretios”, a explicat Hans Larsson, directorul diviziei TMH de Dezvoltare si Solutii Logistice.
Cercetarile efectuate impreuna cu clienti avand diferite aplicatii au aratat ca inlocuirea muncii operatorului cu echipamente automatizate determina o crestere cu 40% a productivitatii.
BT Vector, cele mai noi VNA-uri
Modelele VNA din gama BT Vector, destinate aplicatiilor in depozite cu culoare inguste, au rolul de a maximiza utilizarea spatiilor si de a reduce costurile. Noile echipamente ale seriei C pot incarca marfuri de 1-1,5 t, la o viteza maxima de 12 km/ora. Sistemul BT Optipace, care optimizeaza viteza de deplasare in functie de inaltimea la care se afla furcile, asigura operarea in conditii de siguranta. Ridicarea si coborarea simultana a cabinei si a furcilor permit operatorului sa se mute rapid intre locurile de unde are de preluat marfa, pentru un plus de productivitate. Designul sistemului hidraulic a fost optimizat nu doar pentru performante mai bune la ridicare si coborare, ci si pentru a conserva energie, acest lucru traducandu-se in perioade mai lungi de operare intre doua reincarcari ale bateriei. Toate componentele cabinei sunt ajustabile si permit o modificare rapida a pozitiei pentru a se potrivi cerintelor operatorului in manipulare sau picking. Nu in ultimul rand, conceptul BT Totalview asigura in permanenta maximum de vizibilitate de jur imprejurul echipamentelor.
Seria R a BT Vector este destinata marfurilor avand intre 1,25 si 1,5 t, diferenta fata de seria C fiind ca operatorul nu se mai ridica la raft pentru a prelua produsele, ci incarca paletii cu ajutorul furcilor. Echipamentele sunt construite pe platforma electrostivuitoarelor cu catarg retractabil BT Reflex si ofera flexibilitate la operarea in spatii inguste. Cu o inaltime maxima de ridicare de 11 m, BT Vector R atinge o viteza maxima de 14 km/ora. Sistemul de propulsie pe curent alternativ recupereaza energia eliberata la franare si la coborarea furcilor, prelungind durata de functionare a bateriei.
Sistemele de siguranta activa sunt foarte importante in vederea protejarii marfurilor manipulate, a bunurilor si a operatorilor. Astfel, SAS monitorizeaza in permanenta toate operatiunile si face automat corectiile necesare pentru a preveni eventualele accidente, in timp ce sistemul de control al translatiilor (TLC) disponibil pentru stivuitoarele BT face ca marfurile sa poata fi ridicate si coborate la viteza maxima in conditii de perfecta siguranta.
Maximizarea spatiului de depozitare
La fel ca BT Vector, sistemul automat BT Radioshuttle de transport al paletilor, aflat acum la a patra generatie, permite maximizarea spatiului de depozitare. Acesta opereaza in sistemele de rafturi inchise, fara culoare intre ele. Paletii sunt adusi pana la marginea rafturilor, de unde sunt preluati mai departe. De altfel, costurile cu depozitarea sunt destul de mari – circa trei euro pe saptamana pentru fiecare pozitie de palet si de 2,5 ori mai mult in cazul bunurilor ce necesita temperatura controlata, este de parere Hans van Leeuwen, vicepresedinte TMHE Vanzari si Service.
BT Radioshuttle are capacitate de maximum 1,5 t. Exista mai multe versiuni, in functie de dimensiunea paletilor, iar mai multe unitati pot fi controlate de la o singura unitate de transmisie. Fiecare unitate dispune de o baterie reincarcabila, este operata prin telecomanda si poate fi transferata cu usurinta intre diferite zone de depozitare cu ajutorul unui stivuitor obisnuit. Pentru a preveni utilizarea neautorizata se foloseste un cod PIN. BT Radioshuttle poate fi utilizat atat pentru sistemele de depozitare FIFO, cat si pentru cele FILO. Printre avantajele aduse de noua generatie Radioshuttle se numara sistemul propriu de protectie a echipamentului, prin scannere laser si semnale acustice si luminoase, posibilitatea de conectare cu sistemul local de management al depozitului, interfata imbunatatita si display-ul digital.
Cresterea masiva a segmentului de cumparare on-line a generat presiuni in sensul eficientizarii procesului de colectare a bunurilor – order-picking. BT Optio H, disponibil cu platforma joasa sau ridicata, este raspunsul TMH la aceasta tendinta a pietei. Echipamentul poate ridica sarcini cu greutati intre 1si 1,2 t si ofera posibilitatea de picking pentru bunurile depozitate pana la inaltimi de 12 m. In plus, BT Optio H ofera productivitate sporita prin viteza de 12 km/ora, accelerare rapida si timpi buni de ridicare si coborare a furcilor. Si aici energia este recuperata si reutilizata, prelungind intervalele de incarcare a bateriei. Echipamentul poate fi utilizat atat pe culoare largi, cat si inguste, exceland la operarea in „diagonala“ – deplasarea si ridicarea sau coborarea furcilor in acelasi timp. Nu in ultimul rand, sistemul BT Optipace monitorizeaza incarcatura si inaltimea de ridicare, ajustand viteza de deplasare in functie de acestea.
Pentru maximum de siguranta, sistemul „Multiple presence” blocheaza utilajul pana in momentul in care operatorul are ambele maini pe comenzi si se afla in interiorul cabinei cu picioarele, iar conceptul Totalview asigura optimum de vizibilitate. Optio H dispune si de sistem de autodiagnoza, prin care sunt semnalate cu promptitudine orice probleme tehnice.
Reducerea costurilor operationale, esentiala
Toyota Material Handling dispune la nivel european de 4.500 de ingineri pentru serviciile after-sales si 1.000 de reprezentanti de vanzari. Zilnic se fac peste 15.000 de contacte cu clientii in intreaga retea TMHE in vederea reviziilor si intretinerii, astfel incat echipamentele sa fie disponibile 24 de ore pe zi. Feedback-ul oferit de clienti arata ca principalele lor preocupari sunt legate de productivitate si costuri. Iar pentru a influenta pozitiv acest ultim aspect trebuie avute in vedere costurile totale raportate la durata de viata a echipamentelor. Analizele desfasurate de expertii TMH in ultimii 20 de ani demonstreaza ca, pentru fiecare utilaj, cheltuielile cu combustibilul si service-ul reprezinta 20% din total. 70% din costuri sunt facute cu operatorul (in cazul in care nu exista automatizare), iar acestea pot fi chiar mai mari in cazul aplicatiilor in care se lucreaza in mai multe schimburi. Astfel, costul cu achizitia echipamentului este de numai 10% sau chiar mai putin. Prin urmare, cel mai simplu este sa tai din cheltuielile efectuate pe perioada de viata a utilajului in vederea obtinerii unor rezultate cat mai bune.
Acesta este un alt motiv pentru care se incurajeaza utilizarea echipamentelor automatizate, care, controlate electronic, nu intra in coliziune cu diferite obstacole din depozit, sunt intotdeauna exploatate optim, iar din acest motiv reparatiile efectuate asupra lor sunt minime. Mai mult, eliminand riscul accidentelor in depozit se elimina si posibilitatea deteriorarii produselor, lucru care ar atrage dupa sine consecinte grave. Din acest punct de vedere, utilizarea Toyota I-Site a demonstrat o reducere cu 70% a incidentelor nedorite in depozit.
Durata de viata a echipamentelor este si ea importanta, iar reprezentantii TMH garanteaza inclusiv pentru transpaletele manuale, fabricate in Suedia, o rezistenta sporita la exploatare, chiar si cu pana la de cinci ori mai mare in comparatie cu alte produse de pe piata, care insa sunt mai ieftine.
Preocupare pentru sustenabilitate
Unul dintre principalele obiective ale TMH Europa este de a mentine un echilibru intre cresterea economica si protectia mediului inconjurator, fara a pierde din vedere siguranta la locul de munca. Scopul este de a limita impactul asupra mediului pe intreaga perioada de viata a echipamentelor, prin reducerea consumului de energie si a altor resurse. In plus, toate utilajele Toyota si BT sunt reciclabile aproape 100%.
La CeMAT, reprezentantii TMH vor pune accent pe recuperarea energiei, sub motto-ul „sustenabilitate in intralogistica”.
Stivuitorul Toyota Traigo HT demonstreaza in acest sens cum un echipament electric cu contragreutate poate sa faca cele mai multe dintre operatiunile rezervate stivuitoarelor diesel, fiind o solutie viabila pentru reducerea utilizarii modelelor cu ardere interna pe viitor. In acelasi timp, stivuitorul hibrid este o solutie pentru diminuarea costurilor operationale si protejarea mediului, alaturi de echipamentele cu propulsie pe celule de hidrogen, care sunt inca in stadiu de testare. De precizat ca stivuitorul hibrid Toyota a intrat deja in productia de serie in Japonia, unde a fost livrat la mai multi clienti.
Pentru a atrage atentia asupra importantei unei operari sigure in interiorul depozitului, Toyota propune un joc educativ – Safety Dojo – prin care clientii beneficiaza de training cu privire la conditiile de securitate ce trebuie intotdeauna respectate. Diferite filmulete cu Dojo vor putea fi urmarite la CeMAT, alaturi de acestea fiind disponibil si un simulator care va prezenta avantajele sistemului de stabilitate activa (SAS) ce echipeaza utilajele Toyota. Safety Dojo subliniaza si participarea TMH la campania pentru o operare in conditii de siguranta, sponsorizata de Agentia Europeana pentru Siguranta si Sanatate la Locul de Munca (EU-OSHA).
Tot pentru a garanta o activitate rapida si sigura in depozit, programul Toyota I-Site le ofera clientilor o interfata activa pentru utilizarea sistemului de management al operatiunilor din depozit si pentru a obtine alte informatii.
2010: lichidarea stocurilor si cresterea productiei
2009 a reprezentat o adevarata lovitura pentru piata europeana de echipamente, iar Toyota Material Handling a luat mai multe masuri drastice, atat in ceea ce priveste stocurile, cat si in productie, a declarat Hans van Leeuwen. „Dar nu am vrut sa reducem personalul din vanzari sau din after-sales, pentru ca relatia cu clientii trebuia mentinuta la acelasi nivel. Nici nu au fost restructurate proiectele de investitii si de dezvoltare. In 2010 am cules practic roadele masurilor implementate in anul dinainte. Pe fondul restructurarii am avut o companie noua, mai puternica, astfel ca avem rezultate foarte bune. In acelasi timp, si piata a inceput sa isi revina, chiar peste estimarile noastre. Din aprilie 2010 s-a constatat o crestere, o revenire a pietei, dupa scaderile dramatice din 2009. Faptul ca nu a fost inchisa nicio fabrica a reprezentat un avantaj, pentru ca productia a putut fi crescuta foarte usor, prin marirea volumelor de materie prima achizitionata si reorganizarea programului de lucru. Cererea pentru service a ramas in continuare, doar cu o mica scadere, astfel ca mentinerea echipelor era esentiala. A existat o presiune din partea clientilor in ceea ce priveste pretul. Aici insa s-au cautat solutii. De exemplu, s-a facut o recalculatie a reviziilor in raport cu intensitatea cu care a fost exploatat echipamentul (pentru ca vorbim de o scadere a activitatii), ceea ce a diminuat costurile totale cu intretinerea. Au fost situatii cand rata lunara a fost diminuata pe perioada cand echipamentul a fost tras pe dreapta din lipsa de activitate, urmand a fi reluata din momentul in care a intrat din nou in exploatare. A returna echipamentele nu este o solutie, pentru ca blocheaza activitatea si este greu de reluat pe perioada de crestere.”
TMH Europa si-a planificat mereu o politica de stocuri minime. Cu toate acestea, prima reactie in momentul aparitiei crizei a fost lichidarea stocurilor existente. „Vorbim de o revenire incepand cu aprilie 2010, pentru ca am ajuns pe stoc zero. Si de atunci situatia s-a imbunatatit.
Recomandam furnizorilor nostri locali sa mentina un flux moderat al comenzilor. Oricum, din momentul plasarii comenzii in fabrica si pana la livrare mai trec cateva saptamani“, a precizat vicepresedintele TMH Europa.
Efectul evenimentelor din Japonia asupra activitatii Toyota la nivel european nu va fi pe moment foarte mare (desigur, daca nu luam in calcul o catastrofa nucleara). „Productia pentru ceea ce livram pe piata europeana este localizata aici, astfel ca nici din acest punct de vedere nu se pun probleme serioase. In ce masura vor fi preluate o parte dintre comenzile adresate fabricilor din Japonia ramane de vazut. Suntem ingrijorati insa de cresterea preturilor carburantului, pentru ca acestea influenteaza costurile noastre de distributie si de service. Iar in cazul materiilor prime, cresterea pretului otelului si cuprului este, de asemenea, un element semnificativ, la fel ca cel al plumbului, pentru baterii. Suntem presati sa reevaluam preturile echipamentelor, dar incercam sa absorbim cat mai mult din scumpirea materiilor prime si sa negociem cu furnizorii. Daca cresterea va continua, atunci se va reflecta si in pretul echipamentelor.“
Piata romaneasca isi revine din criza
La nivel european, evolutiile pietelor de profil au fost diferite. Germania a fost prima tara care si-a revenit din criza si toti cei care au fost in directa legatura cu ea au vazut revirimentul. Mai avem zona Rusia-Turcia, unde pietele au cunoscut o dezvoltare buna, plecand insa de la un nivel foarte scazut, pentru ca au fost lovite puternic de criza si nu mai putin de 90% din companii au disparut. Partea de sud a continentului s-a confruntat cu probleme financiare care au pus in pericol moneda europeana, iar aici nu s-a cunoscut nicio crestere. Fluctuatiile sunt acum minore si nu se mai intrevede o scadere semnificativa a pietei.
In concluzie, 2011 va fi un an de crestere, chiar daca la un nivel destul de scazut. Nu vom mai ajunge asa de repede la volumele inregistrate inainte de criza, iar unul dintre principalele motive il reprezinta evolutia tarilor din Europa de Est. Acestea au fost «motorul» si in anii precedenti – pana in 2009, prin proiectele de infrastructura pe care le aveau si tot ele trebuie sa isi revina pentru a relansa cresterea economica.
Pietele occidentale, cum ar fi Germania, Franta, Marea Britanie, vor reveni la nivelul lor obisnuit, dar incet, probabil va mai dura cativa ani.“
Pe piata romaneasca in particular, criza a facut sa fie sistate investitiile straine directe, marii retaileri si-au oprit toate proiectele, astfel ca acest lucru s-a tradus intr-o diminuare a cererii pentru echipamentele de depozit. De altfel, impartirea pietei intre stivuitoarele IC, electrice si echipamentele de depozit nu mai este la fel ca inainte de criza.
„Am constatat o scadere semnificativa a echipamentelor cu ardere interna (gama IC), ca si pe celelalte piete europene. Motivul este acela ca stivuitoarele diesel sau pe gaz sunt echipamente multifunctionale, utilizate in industriile mici sau in constructii, domenii care au fost printre cele mai afectate. Este adevarat ca rata cea mai mare de crestere in 2010 a fost pentru diesel si apoi pentru utilajele electrice. Echipamentele de depozit nu au cazut atat de mult pe perioada crizei, astfel ca nici revenirea nu a fost la fel de spectaculoasa, iar in cifre absolute, volumele inregistrate de acestea au fost cele mai mari“, a mai aratat vicepresedintele TMH Europa.
In ceea ce priveste investitia Toyota in Romania, aceasta a fost deja amortizata. Activitatea a fost profitabila chiar si pe timp de criza, pentru ca, desi vanzarile au scazut, segmentul after-sales a fost imbunatatit. Acum se constata si la noi o crestere a pietei. Referitor la prioritatile pentru 2011, Hans van Leeuwen a precizat ca se va pastra aceeasi politica de flexibilitate fata de clienti, acestia urmand sa dicteze cota de piata pentru fiecare furnizor in parte.
„Echipa TMH Romania se descurca foarte bine si nu este necesar aportul financiar al TMH Europa in niciun fel de proiecte“, a incheiat vicepresedintele Toyota Material Handling.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit