In cadrul evenimentului „Real Estate & Construction Forum”, organizat de BusinessMark la Bucuresti, pe 27 martie 2020, Costin Blideanu, Head of Leasing Retail Division, AFI Europe Romania, observa o maturizare a pietei, dar si un moment psihologic in care se schimba dorintele consumatorilor.
„Nivelul de happiness a scazut foarte tare, iar consumatorii nu mai stiu ce vor. Frica nu creeaza consum. Cred ca vom dezvolta proiecte interesante numai punand consumatorii pe primul plan. Anul trecut s-a vorbit cel mai mult de online, dar nu credem in semnul egal intre o vanzare online si cea din mall. Magazinul online creste vanzarea din offline.”
Venera Munjev, Senior Associate| Retail Agency, Colliers International Romania, intareste aceasta opinie. „Trebuie sa te adaptezi consumatorului. Consumatorul este high-demanding, iar piata este mult mai variata. Deja nu mai vorbim doar despre 2-3 dezvoltatori; avem inclusiv dezvoltatori din alte tari, iar oamenii vor sa fie informati. Online si offline se completeaza. Este bine sa fii si acolo, si acolo. Nu cred ca brandurile sunt amenintate de comertul online. Suntem bine daca lucram intr-un parteneriat.” In acest context, Cristian Turculet, Expansion Director Romania & Bulgaria, AMREST (Starbucks, Burger King), a explicat ca zona de retail trece in prezent printr-o mare schimbare. „In momentul de fata, esti extrem de expus – atat ca dezvoltator, cat si ca operator – pe internet. Felul in care au evoluat obiceiurile de consum ne fac sa ne adaptam; suntem mult mai atenti la relatia cu clientii, la vizibilitatea in online. Este foarte usor sa construiesti, dar si sa pierzi, printr-o anumita greseala pe care o putem comite. A fi in online este foarte important, pentru ca acolo se misca lucrurile. Acolo este viitorul”, a spus acesta, completat de Lucian Anghel, Founder & CEO, Energypal – Timepal Romania & FMS: „am observat magazine care isi doresc sa aiba interfete, pentru a monitoriza eficienta consumului. Noi am promovat partea de condition-based monitoring; decat sa fac mentenanta mai des, prefer sa merg pe baza semnalelor primite in teritoriu, pe baza de monitorizare. Eficienta energetica, consumul, sunt foarte importante.”