Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

România face un pas hotărât spre electrificarea transportului greu, odată cu inaugurarea oficială, ieri, a celui mai mare hub de încărcare electrică din țară, realizat de OMV Petrom pe autostrada A1, la Miercurea Sibiului.

Situat strategic între Sibiu și Sebeș, în două stații OMV amplasate în oglindă, pe ambele sensuri de mers, noul hub oferă o infrastructură completă dedicată atât vehiculelor ușoare, cât și camioanelor electrice.

18 stații rapide pentru camioane, 10 MW putere totală instalată

Din totalul celor 34 de stații rapide de încărcare, 18 au o putere de 400 kW și sunt dedicate exclusiv camioanelor electrice. Ele permit încărcarea bateriilor în 1,5–2 ore, spre deosebire de stațiile lente sub 25 kW, care pot necesita o noapte întreagă pentru o încărcare completă.

Puterea totală instalată este de 10 MW, distribuită simetric: câte 5 MW pe fiecare sens al autostrăzii.

Plata serviciilor se poate face atât prin terminale fizice, cât și prin aplicația OMV eMotion, disponibilă în App Store și Google Play, care oferă informații despre disponibilitatea stațiilor, locația acestora și plata directă.

O locație cheie pentru transportul greu

Autostrada A1 este una dintre principalele rute comerciale ale României, parte a coridorului paneuropean TEN-T”, a declarat Radu Căprău, membru al directoratului OMV Petrom. El a subliniat că proiectul face parte din strategia companiei pentru 2030, care vizează cea mai extinsă rețea de încărcare electrică din România.

Hub-ul a fost realizat printr-un contract de concesiune cu CNAIR, și integrează și facilități moderne pentru șoferi: parcări pentru toate tipurile de vehicule, spații de relaxare, magazine, gastro zone Viva, toalete și servicii adiționale (viniete, taxe de drum, transfer de bani).

Volvo Trucks: „România e mai pregătită decât ieri”

Prezentă la eveniment cu trei camioane electrice (aparținând Vectra International, Transcom și European Waste Technology), compania Volvo Trucks a salutat deschiderea hub-ului:

Fiecare stație de încărcare e un semn că nu mai vorbim doar despre viitor, ci îl construim împreună. Azi, România e mai pregătită pentru camioane electrice decât ieri, cu ajutorul OMV Petrom. Și asta contează”, a declarat Decebal Popescu, Commercial Trucks Manager, Volvo Trucks România.

Volvo este lider global în electromobilitate pentru transportul greu, cu peste 5.000 de camioane electrice vândute în 50 de țări, și o gamă completă de 8 modele electrice ce acoperă distribuția urbană, regională, construcțiile și colectarea deșeurilor. Electrificarea este una dintre cele trei axe strategice ale companiei, alături de promovarea combustibililor alternativi (HVO, gaz, biogaz) și dezvoltarea de camioane cu hidrogen.

Gebrüder Weiss și-a stabilit drept obiectiv ca până în 2030 să reducă progresiv amprenta de carbon chiar la zero în toate cele 180 de locații ale sale, iar facilitățile logistice proprii să devină neutre din punct de vedere climatic.

De asemenea, Gebrüder Weiss își îndeplinește responsabilitatea asumată și își aduce contribuția la obiectivele climatice globale. În actualul Raport de sustenabilitate compania dezvăluie cifrele referitoare la nivelul curent al emisiilor de CO₂ și al consumului energetic. În acest sens, emisiile vor fi micșorate gradual – într-un ritm de zece procente pe an. Raportul de sustenabilitate include o prezentare defalcată a principalelor măsuri care vor fi implementate în scopul de a ajunge la o neutralitatea climatică. Spre exemplu, sistemele logistice moderne ce exploatează toate posibilitățile de economisire a energiei reduc în mod continuu dependența de resursele limitate.

Un rol important o reprezintă și instalarea sistemelor fotovoltaice (PV) pe acoperișurile terminalelor logistice. În prezent, Gebrüder Weiss deține 18 astfel de sisteme, care cumulat generează mai mult de 4.600 de megawați-oră de energie electrică pe an. În momentul de față, aceste sisteme acoperă 18% din consumul de energie electrică al grupului. Prin extinderea în continuare a sistemelor fotovoltaice, ponderea va crește cu 15% în fiecare an.

În plus, pentru a verifica eficacitatea tuturor măsurilor, Gebrüder Weiss a instalat în locațiile din Europa un sistem de monitorizare a energiei, iar în anii următori le va implementa și în locațiile la nivel global.

Investiții în sisteme de propulsie alternative

Gebrüder Weiss plănuiește să crească ponderea sistemelor de propulsie alternative în traficul greu și să dezvolte soluții cu emisii reduse de carbon pentru segmentul de transport către destinația finală („last mile”). În zona metropolitană a Vienei, pentru transportul local se folosește un camion electric, iar livrările la clienții finali din Austria sunt realizate cu furgonete electrice.

De asemenea, din luna ianuarie 2021, unul dintre primele camioane cu hidrogen (H2) din lume funcționează în regim regulat și în Elveția. Pentru anul următor este planificată darea în exploatare a încă cinci camioane cu H2 în Germania. În Austria, Gebrüder Weiss este angajată alături de partenerii și competitorii săi în demersurile de introducere în exploatare a camioanelor cu celule de combustibil.

Până în 2025, compania intenționează să investească aproape zece milioane de euro în sisteme de propulsie alternative.