Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Din 2030 nu mai pot fi utilizate pentru transport la temperatură controlată gazele fluorurate convenționale, ci numai agenții frigorifici naturali. În aceste condiții, asociația olandeză de transport și logistică TLN a stat de vorbă cu reprezentanții Carrier Transicold, companie care construiește, dezvoltă, furnizează și întreține agenți de răcire și care consideră că nou regulament se înscrie perfect în viziunea UE privind ecologizarea. Aceștia explică faptul că agenții de răcire sunt măsurați pe baza valorii lor GWP (Protocolul de încălzire globală), iar conform acestor standarde valorile gazelor fluorurate din industria de transport frigorific sunt prea ridicate. Deci până în 2030 trebuie să se treacă de la actualele gaze fluorurate, rezultate în urma unor procese chimice, la agenți frigorifici cu o valoare GWP mai mică. Deja Carrier a făcut pași în această direcție, renunțând în 2014 la gazele cu o componentă de clor și trecând de la R404a la R452a.

Acești pași le-au permis firmelor care fac transport frigorific să rămână conforme fără a fi nevoie să treacă la un nou sistem de răcire, doar prin reglarea diferită a unor supape. Dar acum, așa cum explică reprezentanții companiei, este vorba de o tranziție pentru care nu mai sunt suficiente mici ajustări, ci trebuie să se treacă la agenți frigorific naturali, ca amoniacul sau propanul, care au vâscozitate mai mare, deci trebuie pompate prin sistem cu presiune mai mare, ceea ce are efect asupra conductelor și dispozitivelor de cuplare. Deci va trebui să se treacă la noi sisteme de răcire, ceea ce are un impact major asupra firmelor de transport frigorific. De exemplu, va trebui scurtată perioada de amortizare a echipamentelor care tehnic ar putea fi folosite până în 2032, dar la care trebuie să se renunțe în 2030, în condițiile în care profitabilitatea vine mai ales atunci când ele au fost amortizate, dar mai pot fi exploatate. De aceea ar fi necesară o eliminare treptată a soluțiilor folosite în prezent, dar ea ar putea fi mai greu de realizat de către firmele mici sau de către lucrătorii independenți care fac transport frigorific.

În România, distribuitorul Carrier Transicold este Cool Unit Expert, care coordonează şi activitatea mai multor service-uri proprii sau independente pentru acoperirea întregului teritoriu national al României.

Blue River a comandat în ianuarie un camion Scania P25 B6x2*4 BEV (Battery Electric Vehicle) pentru a face distribuție pentru câteva magazine Lidl din zona București-Ilfov. Proiectul, conceput pentru o amortizare a investiției în cinci ani, prevede utilizarea camionului 24 h/24, astfel că e nevoie de două încărcări rapide/zi. Timpul de încărcare a bateriilor de până la 75% este de aproximativ 2 ore la o stație de încărcare electrică cu capacitatea de minimum 135 kW/oră.

Camionul funcționează cu 9 pachete de baterii electrice. Este un camion rigid, 6×2, carosat cu o suprastructură frigorifică Lamberet și completat cu un agregat frigorific Carrier (bi-temp), alimentat tot de la bateria camionului. Vehiculul are un lift pliabil sub șasiu și poate ajunge la o autonomie de până la 250 km.

Durata de viață a bateriei este foarte importantă, astfel că proiectul a necesitat calcule amănunțite, încă din ianuarie, când au început discuțiile, pentru a dimensiona ruta, numărul încărcărilor, tipul și timpul de încărcare optime, capacitatea stațiilor de încărcare. „Factorii operaționali, topografia, viteza medie luați în calcul sunt cele din exploatarea reală, și aceasta a fost partea cea mai complexă, nu producția propriu zisă”, a declarat Alexandru Drăghiciu, Sales Director Scania Black Sea Unit. „Dacă încărcăm bateria cu 135 kW, durata de viață poate fi de 6-8 ani. Avem studii detaliate legate de asta, iar din iulie putem face astfel de calcule și local, pentru condițiile de la noi.”

Alexandru Drăghiciu a mai spus că Scania nu este doar un producător de vehicule comerciale grele, ci furnizează soluții complete, de la specificarea şi proiectarea camionului în funcție de necesitățile de transport ale clientului, până la serviciile post-vânzare, finanţare, asigurare sau soluţii pentru staţiile de încărcare ale vehiculelor electrice. “Prin acest proiect de pionierat dorim să atragem atenţia autorităţilor naţionale, subliniind importanţa şi prezenţa soluţiilor sustenabile şi totodată susţinerea tranziţiei mai uşoare către o economie circulară şi vehicule verzi.”

Agregatul frigorific Carrier Syberia 14MT este primul agregat electric, cu propriul invertor, care poate fi alimentat direct de la bateria camionului, după cum a subliniat Răzvan Ciucu, sales manager Cool Unit, distribuitorul Carrier Transicold în România. “Am reușit să investim în această soluție, prima de acest tip de la Carrier, concepută special pentru nevoile clienților noștri, full autonom și electric, deci cu emisii zero de CO2. Syberia 14MT este primul agregat Carrier cu dublă temperatură. Am început discuțiile cu o capacitate mai mică de răcire de la agregatul anterior și apoi am dezvoltat un agregat complet nou, reafirmându-ne angajamentul de a reduce emisiile, de a îmbunatăți durabilitatea și de a crește eficiența în sectorul transporturilor cu temperatură controlată.”

Proiectul nu ar fi fost posibil fără susținerea Lidl România. „Suntem o companie care are sustenabilitatea în ADN-ul de business. Astfel, și atunci când vorbim de transportul produselor către magazinele noastre, ne uităm la 3 mecanisme prin care putem reduce impacturile noastre negative indirecte, neintenționate și de durată medie și lungă: creșterea eficienței rutelor și a modului în care sunt utilizate mijloacele de transport, optimizarea rutelor și tranziția către mijloace de transport din ce în ce mai puțin poluante. De exemplu, încă din 2020, camioanele cu care transportăm marfă au fost echipate cu motoare Euro 5 și Euro 6. Așa că, livrarea produselor cu temperatură controlată cu primul camion electric de pe piața din România a venit ca un pas firesc pentru noi și ne bucurăm că am găsit la partenerii noștri de la Scania și Blue River aceeași viziune, de a acționa sustenabil, pentru un viitor mai bun”, a spus Cristina Hanganu, Director de Comunicare și CSR, Lidl România. Blue River are în prezent 130 de camioane diesel, 20 cu CNG și acum primul autocamion 6×2 electric. “În viitorul apropiat vom mai achiziționa un autotractor electric și o semiremorcă full electrică frigorifică cu agregat fără emisii”, a spus Alex Păun. Managerul Blue River s-a arătat extrem de entuziasmat de noul camion electric din parcul său, fiind sigur că șoferii care vor lucra pe acest vehicul (în trei schimburi) vor fi și ei, la rândul lor, foarte încântați, datorită silențiozității și cuplului mare disponibil încă de la pornirea de pe loc. “Ne gândim să oferim mai multor șoferi posibilitatea de a lucra pe acest camion electric, prin rotație.”