Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Consumul de energie regenerabilă în transporturi va crește cu 50% până în 2030, condus de expansiunea vehiculelor electrice și a biocombustibililor rutieri

Potrivit celui mai recent raport al Agenției Internaționale pentru Energie (AIE), publicat în octombrie 2025, utilizarea energiei regenerabile în transporturi va crește cu 50% până în 2030, impulsionată de tranziția către surse curate — electricitate regenerabilă, biocombustibili lichizi, biogaz, hidrogen verde și carburant sintetic.
Această evoluție este determinată de investițiile masive în infrastructură, reglementările tot mai stricte privind emisiile și extinderea pieței vehiculelor electrice.

Electricitatea din surse regenerabile – motorul tranziției

Cea mai mare parte a creșterii (aproximativ 45%) va proveni din energia electrică regenerabilă utilizată de vehiculele electrice, în special în China și Europa, unde penetrarea flotelor electrice și infrastructura de încărcare evoluează rapid.
AIE estimează că, până în 2030, vehiculele electrice vor reprezenta peste 15% din flota globală, iar energia regenerabilă va acoperi mai mult de jumătate din consumul de electricitate din transport în piețele majore.

În China, mașinile electrice ar putea depăși o treime din totalul vehiculelor în circulație, pe fondul scăderii costurilor bateriilor și al politicilor agresive de electrificare. Energia verde va depăși 50% din producția totală de electricitate a țării.

Biocombustibilii rutieri vor aduce 35% din creșterea totală a energiei regenerabile din transport, fiind impulsionați de dezvoltarea piețelor din Brazilia, Indonezia, India și Malaezia. În aceste țări, cererea de combustibili convenționali este în creștere, iar reglementările privind amestecul de biocombustibili devin tot mai stricte.

Brazilia este lider mondial: biocombustibilii acoperă 25,4% din consumul energetic al transporturilor în 2024, iar până în 2030 ponderea va ajunge la 38,1%. Succesul se bazează pe utilizarea pe scară largă a etanolului și a motorinei îmbogățite cu uleiuri vegetale, în special ulei de soia – amestec de 15% în 2025 și 20% în 2030, conform Legii Combustibililor Viitorului.

Fără aceste cerințe obligatorii, combustibilii fosili ar fi mai atractivi, fiind încă mai ieftini decât biocombustibilii. În schimb, Europa își va majora ponderea energiei regenerabile în transporturi de la 6,2% la 11,5% în aceeași perioadă, datorită extinderii utilizării biometanului și a carburantului sustenabil pentru aviație (SAF).

Contribuția transporturilor aeriene și maritime

Combustibilii regenerabili pentru aviație și transport maritim vor adăuga 10% la creșterea totală a consumului de energie regenerabilă, în special datorită reglementărilor ReFuelEU Aviation și FuelEU Maritime, care impun cote minime de amestec de carburant verde.

Totuși, AIE a revizuit în jos estimările pentru e-combustibili (e-fuels), întrucât nu au fost aprobate încă investițiile finale (FID) pentru principalele proiecte de e-kerosen necesare atingerii țintelor din 2030.

Hidrogenul și biogazul – contribuții de nișă, dar strategice

Restul de 10% din creșterea energiei regenerabile va proveni din biometan, hidrogen verde și combustibili pe bază de hidrogen, cu activitate concentrată în SUA și Europa.

Deși încă marginale ca volum, aceste tehnologii sunt considerate esențiale pentru decarbonizarea transporturilor grele, precum camioanele de mare tonaj, trenurile neelectrificate și navele comerciale.

Reducerea dependenței de petrol

AIE evidențiază și impactul economic pozitiv al biocombustibililor asupra dependenței de importurile de petrol. În 2024, țările importatoare net acopereau 55% din necesarul de combustibili pentru transport prin importuri, comparativ cu 60% într-un scenariu fără biocombustibili.

Efectul este semnificativ în economiile emergente:

Pentru SUA, situația este mai complexă: AIE anticipează o scădere de 20% a consumului de biodiesel și motorină regenerabilă în 2025, iar producția va fi mai mică cu aproape 15% din cauza incertitudinii politice, a valorii reduse a creditelor fiscale și a costurilor mari ale materiilor prime.

Mai multe rafinării din SUA și Canada și-au restructurat activitatea sau au fost închise temporar.

Distribuția creșterii cererii globale de biocombustibili

Până în 2030, creșterea cererii globale de biocombustibili va fi concentrată în:

AIE a revizuit în sus cu 10% prognoza globală a cererii de biocombustibili pentru 2030 față de raportul precedent, în special datorită cererii puternice de carburant pentru transporturi în SUA, Brazilia, Indonezia și India.

Prognoza AIE confirmă că biocombustibilii și energia electrică regenerabilă vor deveni pilonii principali ai tranziției energetice în transporturi.
Pe măsură ce tehnologiile se maturizează și costurile scad, aceste surse vor contribui la diversificarea energetică și la reducerea dependenței de petrol, în special în economiile emergente.

Totuși, eficiența tranziției va depinde de continuitatea politicilor de sprijin, de investițiile în infrastructură și de integrarea echilibrată a biocombustibililor, hidrogenului și electricității verzi în toate modurile de transport – rutier, aerian și maritim.

Cererea pentru camioanele Volvo alimentate cu gaz este în creștere, iar vânzările au crescut cu peste 25% în 2024. Camioanele alimentate cu gaz reprezintă o soluție din ce în ce mai importantă pentru companiile de transport în vederea reducerii amprentei de CO2, deoarece emisiile de carbon pot fi reduse cu până la 100% utilizând combustibili regenerabili.

Cererea globală a clienților pentru camioanele Volvo alimentate cu gaz este în creștere și Volvo Trucks a vândut peste 8.000 de unități în total în întreaga lume. În perioada 2024, vânzările au crescut cu 25%, piețele principale fiind Suedia, Norvegia, Țările de Jos, Spania și Regatul Unit. Motoarele Volvo pe gaz sunt disponibile pe modelele Volvo FM, FH și FH Aero și pot comuta fără probleme între biogaz (gaz nefosil produs din deșeuri organice) și combustibilul obișnuit LNG (gaz natural lichefiat).

Camioanele Volvo alimentate cu gaz pot acoperi distanțe de până la 1.000 km, ceea ce le face potrivite pentru sarcini de transport precum distribuția pe distanțe lungi și regională, dar și pentru construcții. Acestea reprezintă o alternativă viabilă la alte vehicule cu emisii reduse, deoarece companiile de transport și cumpărătorii de transport caută modalități de a deveni mai sustenabili.

„Mulți dintre clienții noștri aleg să își înlocuiască autocamioanele diesel cu autocamioane alimentate cu gaz ca o modalitate ușoară de a-și reduce emisiile de CO2 aici și acum”, spune Jan Hjelmgren, șeful departamentului de gestionare a produselor la Volvo Trucks. El continuă: „Camioanele Volvo alimentate cu gaz reprezintă un câștig real pentru companiile de transport, deoarece acestea pot combina un cost de proprietate mai mic cu o amprentă de carbon redusă și o productivitate păstrată.”

Mai multe țări oferă deja o rețea extinsă de benzinării cu acces tot mai larg la biogaz. Producția globală de biogaz a crescut cu 21% în perioada 2024. Aceasta înseamnă că posibilitatea de a reduce emisiile de CO2 cu până la 100% se deschide pentru un volum semnificativ de utilizatori. Biogazul este o soluție rentabilă în comparație cu motorina pe piețele cu stimulente fiscale și subvenții guvernamentale pentru combustibili regenerabili și emisii reduse. De asemenea, combustibilul LNG obișnuit reduce emisiile de CO2 cu până la 20% („de la rezervor la roată”) față de camioanele diesel.

Economii semnificative de CO2 și costuri de funcționare, fără compromisuri

Volvo oferă o tehnologie excepțională a motoarelor pe gaz, bazată pe cel mai bine vândut grup motopropulsor, motorul diesel D13, ceea ce înseamnă că oferă performanțe egale cu ale oricărui autocamion diesel, cu CO2 redus.

„Motoarele noastre pe gaz vin cu o tehnologie superioară care depășește în mod clar concurența în ceea ce privește puterea, cuplul, răspunsul motorului și economia de combustibil. Șoferii ne spun că apreciază zgomotul redus, puterea, manevrabilitatea și călătoria confortabilă a camioanelor noastre pe gaz”, spune Jan Hjelmgren. „Vedem că autocamioanele pe gaz au un mare potențial pe calea către transportul cu emisii zero.”