Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația poloneză de transport și logistică TLP a organizat o conferință pe tema implicațiilor pachetului FitFor 55, în cadrul căreia s-a afirmat inclusiv faptul că, deși acesta vizează reducerea amprentei de carbon, în realitate, dacă întreaga flotă de transport va fi formată din vehicule electrice în loc de diesel, emisiile de CO2 vor crește, deoarece electricitatea se produce din combustibili fosili. În plus, așa cum declară un reprezentant al DAF Trucks Polonia, în cazul vehiculelor electrice transmiterea de electricitate este și ea o problemă, deoarece pierderile sunt de 30-40%. Mai mult decât atât, este nevoie de costuri foarte mari pentru realizarea infrastructurii necesare pentru încărcarea eficientă a bateriilor vehiculelor electrice, iar pentru producerea lor este nevoie de metale rare, a căror disponibilitate nu este forte mare. În concluzie, vehiculele electrice sunt mai puțin ecologice decât par, deoarece în realitate vor transfera emisiile poluante din orașe la locurile unde se produce electricitatea.

La fel și cu tehnologia vehiculelor pe hidrogen. În prezent cea mai eficientă tehnologie pentru producerea hidrogenului este reformarea cu abur, un proces care are loc la o temperatură foarte mare, de până la 1.000 de grade Celsius, în care hidrogenul și monoxidul de carbon se formează din metan și vapori de apă, care trebuie să fie apoi arși la CO2.

În procesul de electroliză este nevoie de cantități uriașe de electricitate, ceea ce face ca această metodă să fie mai puțin profitabilă și să se bazeze tot pe energie obținută din arderea cărbunelui. Deci o soluție mai bună este să învățăm să generăm electricitate din surse regenerabile.

De aceea reprezentantul DAF crede că în realitate motoarele diesel, care au o eficiență de până la 50%, vor mai fi prezente în transportul rutier mult timp de acum înainte. Ce se va schimba va fi combustibilul care le alimentează: transportatorii care își propun să cumpere utilitare în viitorul apropiat ar trebui să ia în considerare vehicule cu motor diesel clasic, dar care să poată arde combustibili sintetici produși, de exemplu, din reziduuri, care nu concurează cu producția de cereale – acesta fiind un mare dezavantaj al combustibililor bio. În plus, combustibilii sintetici sunt mai buni decât motorina obținută din rafinarea țițeiului.

Combustibilul sintetic din deșeuri recuperate va reduce semnificativ amprenta de carbon, dar nu și emisii de CO2. Astfel că printre soluțiile la care se lucrează în prezent se numără tehnologiile pentru recuperarea CO2 din aer, folosind electricitatea din surse regenerabile, din care se va putea produce combustibil sintetic. Și sunt deja laboratoare care lucrează la asta.

Combustibili ecologici care pot fi utilizați în orice motor cu ardere internă și totuși nu dăunează mediului – ceea ce pare a fi o viziune pentru viitor a fost deja implementat de Institutul pentru Ingineria Proceselor Energetice și Ingineria Chimică (IEC) al TU Bergakademie Freiberg și Chemieanlagenbau Chemnitz (CAC). 

Cei doi parteneri pot deja produce benzină sintetică din metanol, produs din dioxid de carbon (CO2) și hidrogen „verde” (H2) – fără materii prime fosile. Producția unui astfel de combustibil este neutră din punct de vedere al poluării și, în plus, acesta se poate utiliza la flota existentă de camioane.

Bergakademie Freiberg poate produce deja 100 de litri pe oră. Într-o primă fabrică producția ar trebui să ajungă la 50.000 de tone/an, chiar 250.000 de tone pe an în 2024. Ținta este de a se ajunge la un milion de tone de benzină sintetică anual până în 2030. „Cu un consum anual de aproximativ 16 milioane de tone de benzină în Germania, această sumă aduce o contribuție importantă la îndeplinirea obiectivelor climatice”, explică Jörg Engelmann, director general al CAC.

Pentru a face disponibile cantități mari de energie regenerativă pentru tranziția energetică din Germania sunt necesare importuri din țările favorizate energetic. Aici intervine un alt avantaj al combustibililor sintetici pe bază de electricitate, cunoscuți și sub numele de e-combustibili: transformat în e-combustibili sau în materiile prime hidrogen și metanol, electricitatea „verde” poate fi transportată în cantități mari și, prin urmare, poate fi folosit în această țară. 

CAC și IEC lucrează strâns din 2008 în domeniul Power-to-X – cu alte cuvinte, „face X din electricitate”. „X poate fi o mulțime de lucruri: pe lângă benzină, motorina, kerosenul, metanolul, amoniacul, gazul sau gazul lichefiat pot fi produse și din CO2 și apă. Tot ceea ce aveți nevoie este electricitate, catalizatori și reactoare”, explică prof. Dr. Martin Gräbner, director al IEC. 

Și cunoştinţe, de care beneficiază și studenții de la TU Bergakademie Freiberg. La cursuri precum ingineria proceselor și ingineria chimică, ei învață cum să producă combustibil durabil din deșeuri de plastic sau reziduuri agricole. Aceștia își pot pune apoi cunoștințele în practică la unitățile de demonstrație unice ale universității.