Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) solicită o amânare de trei ani a normelor restrictive privind comerțul cu vehicule electrice între UE și Regatul Unit, care urmează să intre în vigoare în doar 6 luni. În caz contrar, tarifele ar putea totaliza 4,3 miliarde de euro, ceea ce ar putea reduce producția de vehicule electrice cu aproximativ 480.000 de unități.

Bunurile exportate în cadrul acordurilor de liber schimb ale UE trebuie să respecte „regulile de origine” pentru a obține preferințe tarifare. Normele tranzitorii actuale din Acordul de comerț și cooperare UE-Regatul Unit (TCA) permit ca bateriile asamblate în Europa să se califice pentru originea europeană.

Cu toate acestea, de la 1 ianuarie 2024, aceste reguli vor deveni mult mai restrictive, impunând ca toate componentele bateriilor, precum și unele materiale critice pentru baterii, să fie produse fie în UE, fie în Regatul Unit pentru a se califica pentru comerț fără taxe vamale.

„Europa nu a stabilit încă un lanț de aprovizionare cu baterii sigur și fiabil care să poată satisface aceste reguli mai restrictive în acest moment”, a declarat directorul general al ACEA, Sigrid de Vries. „Acesta este motivul pentru care solicităm Comisiei Europene să prelungească cu trei ani perioada actuală de introducere treptată.”

„S-au făcut investiții masive în lanțul european de aprovizionare cu baterii, dar este nevoie de timp pentru a crea capacitatea necesară. Între timp, producătorii de vehicule trebuie să se bazeze pe celule de baterii sau materiale importate din Asia.”

Potrivit datelor furnizate de membrii ACEA, tariful de 10% pentru vehiculele electrice ar costa aproape 4,3 miliarde de euro în perioada de trei ani cuprinsă între 2024 și 2026. Acest lucru ar fi în detrimentul nu numai al industriei auto din UE, ci și al economiei europene.

„În timp ce ne confruntăm cu presiuni concurențiale tot mai mari din străinătate, aplicarea acestor norme ar avea consecințe grave pentru producția de vehicule electrice în Europa – chiar în momentul în care ar trebui să ne intensificăm masiv vânzările și producția”, a avertizat de Vries.

Regatul Unit este piața de export numărul unu a industriei auto din UE, reprezentând aproape un sfert din exporturile de vehicule electrice. Deoarece tarifele ar avea un impact negativ asupra vânzărilor pe această piață crucială, industria ar putea fi nevoită să reducă producția de vehicule electrice în UE cu până la 480.000 de unități, echivalentul producției a două fabrici de automobile de dimensiuni medii.

Vehiculele electrice fabricate în China reprezintă deja o treime din piața britanică, în ciuda unei taxe vamale de 10%. Dacă producătorii europeni sunt obligați să plătească același tarif de intrare, vor pierde în mod clar teren în fața concurenței din țările terțe.

De Vries concluzionează: „Dacă nu acționăm acum, ne vom împiedica capacitatea de a rămâne competitivi pe piața mondială a vehiculelor electrice și vom pierde cote de piață – care vor fi extrem de greu de recuperat.”„Europa nu a stabilit încă un lanț de aprovizionare cu baterii sigur și fiabil care să poată face față unor norme mai restrictive privind comerțul cu vehicule electrice între UE și Regatul Unit. Solicităm Comisiei Europene să prelungească actuala perioadă de introducere treptată cu trei ani.”